A Carrier Global Corporation 12 milliárd dolláros ajánlatot tett a magyar piacon is jelenlévő német Viessmannra, a felek karnyújtásnyira vannak a megállapodástól – jelentette a Reuters vállalat közeli forrásaira hivatkozva. Úgy tudni, a készpénzes fizetést és részvényátadást is magában foglaló ügyletet adósságátvállalással kombinálják, és a megállapodást akár már szerdán megpecsételhetik. 

Hanover,,Lower,Saxony,/,Germany,-,April,21,,2019:,Viessmann
A Viesmann szászországi gyártóbázisa – egy a huszonkettőből.
Fotó: Shutterstock

A világ legnagyobb fűtés-hűtés technológiai cégének számító amerikai Carrier nem a Viesmann egészét, hanem annak klímatechnológiai üzletágát veszi át, amely a fűtést és a hőszivattyúkat foglalja magában, de ez képezi az 1917-ben alapított német családi vállalat tevékenységének döntő részét, a bevétel 85 százaléka innen származik. 

A többi üzletrész sorsáról egyelőre nincs hír a negyedik generációhoz tartozó Martin és Maximilian Viessmann a vezette vállalatnál. 

A Viessmann valódi multinacionális cégnek tekintető, 12 országban 22 gyártóbázisa van, termékeit 74 országban értékesítik, 

A cég 2021-es 3,4 milliárd eurós bevételének több mint 54 százaléka származott Németországon kívülről. A vállalat a megújuló áramtermeléshez is gyárt berendezéseket. A Carrier sem mai márka, a légkondicionáló kifejlesztőjeként ismert névadó-alapító Willis Carrier 1915-ben hozta létre családi vállalkozását, amely ma már 160 országban van jelen, 52 ezer embert foglalkoztat, négyszer annyit, mint a Viessmann. 

Carrier
A Carrier tavaly 20,4 milliárd dollár forgalom mellett 3,5 milliárdos tiszta nyereséget termelt.
 Fotó: Shutterstock

A Carriert 1979-ben vásárolta meg a United Technologies, majd 2020-ban leválasztotta és önálló útjára engedte. Érdekes a United Technologies sorsa is, a három iparágban a világ élvonalába tartozó cég meghatározó volt a hűtés-fűtés-klíma technika (Carrier), a liftberendezések gyártása (Otis) és a haditechnika (UTC) terén is, de a részvényesek úgy látták, hogy a konszern darabjaira szétszedve sokkal többet ér. 

Ennek megfelelően az Otis és a Carrier önálló útra lépett, majd a megcsonkolt anyacég is felvásárlási célpont lett 2020-ban: a Raytheon rakétagyártóba olvadva, utóbbi nevén folytatja tevékenységét. Ez a 135 milliárd dolláros felvásárlás történelmi rekordot jelentett a védelmi iparágban.

Miután a United Technologieshez került, a Carrier profilját tűzvédelmi és biztonsági üzletággal szélesítette, ám a társaság jelenleg épp ennek leválasztásán és értékesítésén dolgozik, hogy fő tevékenységére koncentrálhasson. Az új stratégia hangsúlyos eleme a Viessmann megszerzése, amellyel együtt globális lefedettség is javul, és jelentős szinergiahatások révén a költségeiket is kordában tudják tartani.

 

A Carrier részvényesei egyelőre nem túl lelkesek, a Viessmann felvásárlásának a Wall Street Journal által elsőként megszellőztetett hírére a cég árfolyama 7,7 százalékkal esett a New York-i tőzsdén, ezzel piaci kapitalizációja 35 milliárd dollárra csökkent. A Bloomberg megjegyzi, hogy a vállalatközi egyesülések és felvásárlások (M&A) német piacára pezsgést hozhat a Carrier–Viessmann-ügylet. 

Az idén eddig csupán 9,1 milliárd dollár értékű M&A-tevékenységet regisztráltak, ez 55 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. 

A hírügynökség ugyanakkor figyelmeztet, hogy az ügylet még meghiúsulhat, és annak engedélyezéséhez várhatóan a versenyhatóságoknak is lesz néhány kérdésük.