Napjaink járműipari paradoxona a nikkelfelhasználás. Bár az elektromos járműveket úgy tervezték, hogy hosszú távon kevésbé károsítsák a környezetet, mint a hagyományos autók, a gyártási folyamatuk azonban jelentős környezeti ártalmakkal jár. Most az akkumulátorokba épített nikkel került az érdeklődés középpontjába, mert az indonéziai nikkelbányászat az őshonos fajok garmadájának élőhelyéül szolgáló esőerdők kivágásával kezdődik.

Electric,Vehicle,Lithium,Nmc,Battery.,Electric,Car,Battery.,Lithium-ion,Cell
Fotó: Shutterstock

Az Indonéziában bányászott lateritérc a kínaiak által kidolgozott HPAL eljárás révén válik alkalmassá autóipari felhasználásra. Ennek során 

a nikkelércet kénsavba öntik, s hatalmas nyomáson 200 celsiu sfok fölé hevítik. 

 A nikkel ilyen módon történő kinyerése közel kétszeres szén-dioxid-intenzitású a Kanadában és Oroszországban található szulfid-nikkel bányászatához képest. Az indonéziai lateritérc feldolgozásának egy másik módja – amelynél gyakran szénüzemű kemencéket használnak –, pedig hatszor annyira szén-dioxid-intenzív. Éppen az elektromos autók rohamos terjedése miatt került előtérbe az indonéziai nyersanyag, mert a kanadai és oroszországi bányák már nem bírják kielégíteni a megnövekedett keresletet. 

Az árhatásról már nem is szólva, mert Indonézia a világ legnagyobb nikkelforrása, ám a lerakódások nem mélyen a föld alatt, hanem a felszín közelében, egymást átfedő erdők alatt fekszenek. Más szóval, a nikkelhez való hozzájutás egyszerű és olcsó, csak előbb ki kell irtani az őserdőt. Az meg már tényleg csak hab a nikkeltortán, hogy Washington és Peking megromlott viszonya miatt, 

az amerikaiak és a kínaiak még versengenek Indonéziában a nikkel koncessziókért. 

Van még csavar ebben a paradoxonban, hogy a nikkelfelhasználás azért futott fel a villanyautó-gyártásban, mert az emberi jogi csoportok és az újságírók rászálltak a kobaltra, amit gyermekmunkásokkal bányásztatnak a Kongói Demokratikus Köztársaságban. Nekik kisebb járatokat kellett vágni a föld alatt. Ezért az autógyártók úgy módosították akkumulátoraikat, hogy több nikkel hozzáadásával kiváltsák a kobaltot. 

A Nikkel árfolyama 10 éves
 


A Tesla egy áprilisi jelentésében azt írta, hogy 

az elektromos járművek több károsanyag-kibocsátást okoznak a gyártási fázisban, mint a hagyományos járművek,

részben az ásványok kitermelésének és finomításának köszönhetően. A vállalat szerint, két év használat szükséges ahhoz, hogy egy elektromos autó teljes károsanyag-kibocsátása egy hasonló, belső égésű motoros járműé alá csökkenjen. A jelentés szerint 

a nikkel felelős az akkumulátorcellák előállítása során keletkező szén-dioxid-kibocsátás több mint egyharmadáért. 

2018 előtt az elektromos járművekben használt nikkel nagy része Kanadából és Oroszországból származott.  Az ott található szulfid-nikkel általában jobb minőségű és könnyebben feldolgozható, mint más fajták. Ám a mélyen a föld alatt található bányák fejlesztése költséges és időigénye, és a kereslet az elmúlt években megugrott, különösen, hogy a kobaltfelhasználást visszaszorították. 

A nikkel ára megemelkedett. Így a kínai vállalatoknak már érdemes volt kidolgozni a HPAL eljárást, mely már évtizedekkel ezelőtt is téma volt, de a laterit nikkel feldolgozása csak nagyon nagy mennyiségek esetén gazdaságos. A kínai cégek dollármilliárdokat fektettek be Indonéziában az elmúlt 5 évben.  Az elektromos járművek akkumulátoraiban felhasznált  

összes nikkel fele Indonéziából származott tavaly, míg a piaci részesedése 2017-ben 5 százalék alatti volt. 

Kína uralma az indonéz nikkelfeldolgozásban kockázatot jelent a nyugati elektromos járműgyártó cégek számára. Tavaly az Egyesült Államok kormánya a nikkelt kritikus ásványnak nyilvánította. Idén márciusban bejelentették, hogy 

a Ford Motor is nikkel-feldolgozót épít Indonéziában, Sulawesi szigetén.