Talán nem teljesen elrugaszkodott gondolat, hogy a streamingszolgáltatások idővel szinte teljesen átvehetik a hagyományos tévé és média szerepét. A streaming még akkor is jobb értékajánlatot kínál a fogyasztóknak, ha több előfizetésre van szükség egy háztartásban, és az olcsóbb, hirdetésekkel ellátott vagy a drágább előfizetések között lehet választani.

Elsőre talán a sok streamingszolgáltató jelenléte azt a képet mutathatja, hogy viszonylag kicsik az iparági belépési korlátok, és hosszú távon a szereplők csak nagyjából az elvárt hozamot lesznek képesek elérni a tőkéjükön. Ugyan a streamingpiac valóban nagyon kompetitív, de elképzelhető, hogy az iparág érettebbé válásával lesznek fenntartható versenyelőnnyel rendelkező nyertesek.

A Netflix árfolyama 1 év
 

Az iparág domináns szereplője a Netflix, azonban egyáltalán nem biztos, hogy a piac további növekedésével nem fognak átrendeződni az erőviszonyok. A streamingplatformok viszonylag magas fix költségekkel működnek, azonban a felhasználószám emelkedésével ezek a költségek többfelé oszlanak szét, ezzel folyamatosan javítva az eredménytermelő képességet. A bevétel emelkedésével egy bizonyos pont után a működésieredmény-hányad erősen elkezd növekedni – vagyis hirtelen tetemes nyereségük lesz ezeknek a cégeknek. Valószínűsíthetően ez a jelenség az oka annak, hogy sok platform még veszteséges.

A Netflix első belépőként már jókora profitábilitást tudott elérni, és nagy méretének köszönhetően a méretgazdaságosság hatásait is élvezi. Azonban kétséges, hogy ez a hatás mennyire tud előnyt jelenteni hosszú távon az olyan óriás versenytársakkal szemben, mint az Amazon Prime videószolgáltatása és az Apple TV, amelyek a Netflixhez hasonlóan szintén saját tartalmakat gyártanak.

Los,Angeles,-,October,23,,23021:,Netflix,Building,Signage,In
A Netflix első belépőként már jókora profitábilitást tudott elérni. Fotó: Shutterstock

Ami talán valós versenyelőnyt nyújthat, az a cégek által birtokolt szellemi tulajdon (IP). Az, hogy például a Star Wars, a Harry Potter vagy egyéb médiatartalmak (például ESPN sportcsatorna) elérhetősége csupán egy szolgáltatóra korlátozódhat, illetve ezen franchise-ok új történeteit is csak egyes szereplők írhatják és közvetíthetik, jelentős következményekkel járhat. Ezeket a tartalmakat elsősorban a hagyományos médiából streamingre váltó médiaszereplők birtokolják, mint a Disney (Disney+ és Hulu) és a Warner Bros. (HBO). Ezeknél a cégeknél az a kérdés áll fenn leginkább, hogy képesek-e átvészelni a hagyományos médiaszegmens leépülését és a váltással járó átmeneti veszteségeket, bizonytalanságot. 

Továbbá nyáron láthattuk az Oppenheimer és a Barbie film elsöprő sikerének kapcsán, hogy a teljesen új tartalmakra is igen nagy az igény.

Az új előfizetések, melyek ugyan olcsóbbak, de reklámokat tartalmaznak, újabb belépési korlátokat alakíthatnak ki, és növelhetik a szereplők közötti különbségeket. A hirdetők valószínűleg azokat a platformokat fogják preferálni, amelyeket a legtöbben néznek.

Nehéz megmondani, hogy kik lesznek a nyertesek a streamingpiacon (ha egyáltalán lesz nyertes), de az biztos, hogy a jelenlegi versenypozíciók könnyen változhatnak, tekintve, hogy hatalmas méretű szereplők léptek be a piacra. A franchise-ok és egyéb IP-k birtoklása azonban valós versenyelőnyt alakíthat ki, és a hirdetésekkel ellátott előfizetések tovább növelhetik a cégek között kialakult különbségeket.