A repülőgépek hajtóműveit készítő brit Rolls-Royce Holdings – nem összekeverendő a BMW tulajdonában lévő, azonos nevű luxusautó-gyártóval – bejelentette, hogy racionalizálja működését, és elbocsát 2000-2500 embert. Az összesen 42 ezer munkavállalót foglalkoztató vállalatnál ez 6 százalékos létszámcsökkentést jelent.

Rolls-Royce plc
A cég a többi között az Airbus egyik stratégiai beszállítója.
Fotó: Rolls-Royce plc / Facebook

Az átalakítás részeként összevonják az olyan háttérfunkciókat, mint a humán erőforrás és a pénzügy, továbbá a műszaki és biztonsági részlegeket is egybevonják. Az utóbbi miatt Grazia Vittadini technológiai igazgató jövő év áprilisában távozik a cégtől, helyét Simon Burr veszi át. Tufan Erginbilgic vezérigazgató az év eleje óta vezeti a vállalatot, és az termelés, valamint az üzemeltetés racionalizálást ígérte – írja a Financial Times.

Erginbilgic szerint ez egy újabb, fontos lépés a több éve tartó átalakulási folyamatban, amelynek célja egy nagy kapacitásokkal rendelkező, versenyképes, rugalmas és növekedni képes Rolls-Royce felépítése. 

A vállalat legutóbbi nagyobb létszámleépítésére 2020 márciusában került sor, akkor a cég 3 ezer munkahelyet szüntetett meg az Egyesült Királyságban, hogy alkalmazkodjon a koronavírus-járvány okozta visszaeséshez.

A Rolls-Royce Holdings árfolyama 5 éves
 

A pandémia után a légiipar fellendülése a vállalat számait is javította: augusztus elején az Airbus A350 hajtóművét is gyártó Rolls-Royce 1,42 milliárd font adózás előtti nyereségről számolt be a június 30-án zárult hat hónapra vonatkozóan, szemben az egy évvel korábbi 1,75 milliárd fontos veszteséggel. A korrigált üzemi nyereség 673 millió font volt. 

A cég idén 400-500 hajtómű szállítására számít. A mai bejelentés a részvényekre is jó hatást gyakorolt, az árfolyam több mint 2 százalékkal nőtt. 

Ehhez hozzá kell tenni: a Rolls-Royce a londoni FTSE 100 index legjobb teljesítményt nyújtó tagja az idén, a cég kurzusa január 1-je óta több mint duplájára erősödött. A vállalatot az elmúlt évtizedben többször is átszervezték.

Az olajiparból érkező Tufan Erginbilgic felrázta az elmúlt hónapokban céget, csökkentette a nem alapvető projektekre fordított kiadásokat, és újratárgyalja az ügyfelekkel kötött értékesítési és karbantartási szerződések egy részét. Az eddigi eredmények Erginbilgic munkáját igazolják, de az még kérdéses, hogy a lendület a következő években is kitart-e.

Az EasyJet ambiciózus ütemtervet dolgozott ki riválisa beérésére

Az EasyJet további 157 Airbus SE A320neo sugárhajtású repülőgépet rendel, és további száz darab gép beszerzésére van még lehetősége, mivel az utazások iránti kereslet folyamatosan növekszik, és ebben az évtizedben egyre nehezebb lesz gyártási helyeket szerezni a legnépszerűbb repülőgépek beszerzésére. A légitársaság tájékoztatása szerint a megrendelés lehetővé teszi a növekedés folytatását 2028 után is, és a legutóbbi kötelezettségvállalásból származó szállítások 2034-ig tartanak.