Alig negyedére apadt a Hapag-Lloyd nyeresége az idei első kilenc hónapban, a német konténerszállító vállalatnak a globális tengeri áruszállítás zsugorodása miatt egész éves céljaiból is lejjebb kellett adnia.

Aerial,Top,View,Container,Cargo,Ship,In,Import,Export,Business
A tavalyi fellendülés után idén szenvednek a napszámosaiként számon tartott tengeri áruszállítók. Fotó: Shutterstock

A logisztikai óriás 3,2 milliárd eurós adózott nyereséget termelt szeptember végéig, ami 77 százalékos visszaesés az egy évvel korábbihoz képest. 

A világkereskedelem jelképének számító hajózási ágazat tavaly még a világválság utáni fellendülését élte, és a logisztikai zavarok is felfelé hajtották a fogyasztói árakat, ami jelentős profitban csapódott le a szektor cégeinél.

Nagyot fordult a hajózási piac

Idén a globális gazdasági lassulás és a kikötői torlódások megszűnése következtében meredeken zuhantak a fuvardíjak, ami a Hapag-Lloyd versenytársait, köztük a Maersket is sújtotta. A dán rivális tízezer fős leépítést jelentett be a múlt héten a gyenge kereslet és a túlkapacitások miatt.

Az eredmények nagymértékben elmaradnak az előző évitől a piaci környezet jelentős változása miatt

– közölte a világ ötödik legnagyobb konténerszállítója. Az első kilenc hónapban a szállítási volumen csaknem az előző évi szintjén maradt, a harmadik negyedévben viszont éves alapon közel 5 százalékos növekedést mértek, ami 8,9 millió szabványkonténert (TEU) jelent. 

Hiába szállított azonban több árut a vállalat, a szállítási díjak 45 százalékos zuhanása mellett a bevétel és az eredmény is jelentős nyomás alá került. Némi könnyebbséget csak a hajóüzemanyagárak mérséklődése jelentett, ami kilenchavi átlagban 19 százalékkal, tonnánként 611 dollárra esett vissza.

Újabb gyenge negyedévek a láthatáron

Ha a spot szállítási árak nem emelkednek vissza, akkor a visszafogott piaci környezetben néhány nehéz negyedév elé nézhetünk

– figyelmeztetett Rolf Habben Jansen vezérigazgató.

Az óvatosság jegyében a vezetőség visszavágta 2023-as eredményprognózisát is, ennek megfelelően az EBITDA a korábban kitűzött 4–6 milliárd eurós tartomány helyett 4,1–5 milliárd euró közé futhat be. Az üzemi eredmény pedig 2,2–3,1 milliárd euró között alakulhat, szemben a korábbi 2–4 milliárd eurós becsléssel.

A Balti fő tengeri árufuvarozási indexe, az áruk globális szállításának költségeit mérő Baltic Dry szerdán 1,9 százalékkal 1530 pontra csökkent, megtörve három egymást követő nap emelkedését. A legnagyobb méretű, jellemzően mintegy 150 ezer tonnás rakományt – például vasércet és szenet – szállító hajókat követő index 4,5 százalékkal esett.

Az év végéhez közeledve óvatosság jellemzi a piaci hangulatot az ömlesztett szárazáru-ágazatban, a vegyesen alakuló mutatókat a megtorpanó spot árak súlyosbítják, ami a teljesítmény gyengülését jelezheti

– írja heti elemzői jegyzetében az Intermodal hajózási brókercég.

 

A befektetők Hapag-Lloyd-részvényei 5 százalékkal drágultak a csütörtök délelőtti kereskedésben, az év eleje óta azonban még így is 30 százalékos mínusznál jár a kurzus.