BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Romlanak a világkereskedelem kilátásai az óceánokon

Az amerikai és az európai kamatemelések, a recesszió kockázata, valamint a kínai GDP növekedésével kapcsolatos bizonytalanság miatt a Maersk dán hajózási vállalat szerint az eddig vártnál is jobban visszaesik a konténerszállítás a világtengereken.

Csökkentette a globális konténerforgalomra vonatkozó becslését a Moller-Maersk hajótársaság, mivel a korábbi időszak szűk kínálati keresztmetszetét most a kereslet visszaesése követi. A piac 17 százalékát uraló dán vállalat prognózisait hagyományosan a világgazdasági konjunktúrára vonatkozó hiteles jelzésnek tartják az elemzőműhelyek.

Container shipping on the Elbe
02 August 2022, Hamburg: The container ship "Monaco Mćrsk" of the world's largest shipping company "Mćrsk Line" sails on the Elbe towards Hamburg. Photo: Markus Scholz/dpa (Photo by MARKUS SCHOLZ / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Markus Scholz / AFP

A dánok a korábban várt 2,5 százalékos zsugorodás helyett most már 4 százalékos mínusszal számolnak, és egyelőre nem látnak olyan mérvadó jeleket, amelyek szerint a korábbi volumenek idén helyreállnának

– derül ki a cég pénteken publikált második negyedéves gyorsjelentéséhez fűzött kitekintésből.

„Nem recesszióra számítunk, hanem egy rendkívül visszafogott gazdasági környezetre, amely az év hátralévő részét végigkíséri” – mondta Vincent Clerc vezérigazgató a Bloombergnek.

Várakozásaik szerint jövőre a piacon már némi fellendülés mutatkozik, és visszatérhet a növekedés is. Egyelőre azonban aggódnak a globális konjunktúráért, amelyet számos „mozgó elem” – mint például a kamatemelések és a recesszió kockázata, valamint a kínai GDP növekedésével kapcsolatos bizonytalanság – veszélyeztet – tette hozzá.

A hajózási ágazat 2021-ben és 2022-ben rekordnyereséget termelt – mivel a fogyasztási cikkek iránt a pandémia idején megugrott a kereslet, és a hajókínálat is  korlátozott volt –, most azonban a készletek leépítésével kénytelen szembesülni. Ahogy a világgazdaság növekedése veszít a tempójából, a vállalatok inkább meglévő raktárkészleteiket dolgozzák fel ahelyett, hogy Ázsiából új árut szállítanának Európába vagy az Egyesült Államokba.

A Maersk eddig arra számított, hogy ez a készletkorrekció már lecsengőben van, ám most már úgy látják, hogy jobban elhúzódik, és várhatóan az év végéig kitart. Ráadásul folyamatosan futnak ki új hajók a világtengerekre, a fuvardíjak pedig éves bázison 51 százalékkal zuhantak.

A depresszív kitekintés a vállalat részvényárfolyamát először 3,8 százalékkal 13 060 dán koronáig vetette vissza, a délelőtt további részében azonban a cég vártnál jobb második negyedéves EBITDA-ja, illetve a költségcsökkentési intézkedései nyomán javuló várakozása hatására 2,4 százalékos plusz és 3,4 százalékos mínusz között ingadozott a kurzus.

A kamatok, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredmény ugyan a második negyedévben 2,91 milliárd dollárra csökkent, ám messze meghaladta az elemzői konszenzus 2,29 milliárd dolláros becslését. A korábbi 8-11 milliárd dolláros éves EBITDA-előrejelzést pedig a cégvezetés 9,5-11 milliárd dollárra emelte.

A Refinitiv elemzői konszenzusa a Maersk részvényeit egyébként 13 500 koronás medián célárral tartásra ajánlja.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.