A hibrid gépkocsik eladása valósággal szárnyalt eddig 2023-ban, hiszen az első három negyedévben az előző év azonos időszakához képest 48 százalékkal lódult meg, miután 2022-ben még 6 százalékkal esett vissza a globális értékesítés– idézi a Fortune magazin a The Wall Street Journalt. Csak Toyotából közel 2,5 millió ilyen jármű kelt el az év első 9 hónapjában.
Zakatol a hibridek piaca
Ez egy zakatoló piac
– mondta a magazinnak David Christ, a Toyota észak-amerikai üzletágának értékesítési vezetője, hozzátéve, hogy cége annyi – a benzinmotor és az elektromos motor kombinálásával tetemes mennyiségű üzemanyag megtakarítására képes – hibridet gyárt és ad el, amennyit nem szégyell.
Az elektromos járművek (EV) iránti kereslet eközben lehűlőben van.
A piac még mindig bővül, de a növekedés üteme jócskán lelassult. Miután a tavalyi év első felében 63 százalékkal nőtt globálisan, az idei év ugyanezen időszakában már csak 49 százalékkal emelkedett.
Ez a váratlan fordulat pedig arra késztette az autógyártókat – köztük a GM-et és a Fordot is –, hogy újragondolják az EV-gyártásra fordított beruházásaikat. A probléma részben abból adódik, hogy a vásárlók első hullámához tartozó, környezettudatos és jómódú fogyasztók már megvették az elektromos autóikat, a többiek viszont már jóval árérzékenyebbek.
Musk is belátta, hogy az emberek pénztárcája korlátos
Októberben már Musk is belátta, hogy a Teslákat is megfizethetőbbé kellene tenniük.
– mutatott rá a guru, miközben a Tesla kétéves mélyponton lévő negyedéves részvényenkénti eredményét magyarázta, amely 10 százalékkal maradt el a már egyébként is rosszat sejtő elemzők előrejelzésétől is.
Közben a harmadik negyedévben a Ford is 41 százalékkal növelte hibridjei eladását, könnyedén felülmúlva a villanyhajtású járművei értékesítéséből származó bevételeit. Sőt, azt is közölték, hogy a következő öt évben megnégyszerezi az öntöltő hibridek eladását.
Hatalmas elégtételt hozott a fordulat a Toyota korábbi vezére számára
Mindez igazolja a Toyota elnöke és korábbi vezérigazgatója, Akio Toyoda szkeptikus hozzáállását az elektromos járművek körüli felhajtással kapcsolatban, hiszen régóta hangoztatja, hogy továbbra is főként a hibridekbe és a hidrogénüzemű autókba kellene befektetni. „Az emberek végre látják a valóságot” – mondta nemrégiben. Valamivel több, mint egy évvel ezelőtt Toyoda Las Vegasban az oda összehívott Toyota-kereskedőknek kijelentette:
Az elektromos járművek elterjedése hosszabb időt vehet igénybe, mint ahogy azt a média szeretné.
„A Toyota nem reagál megfelelően a kihívásokra ahhoz, hogy vezető szerepet játszhasson az elektromos járművek piacán” – mondta Satoru Aoyama, a Fitch Ratings egyik igazgatója tavaly októberben a Financial Timesnak, és figyelmeztette a céget, hogy „elveszítheti a befektetők bizalmát”.
Mint utólag kiderült, a japán autógyártó éppen hogy több bizalmat érdemelt volna, és semmi esetre sem kevesebbet.
A Toyota részvényeit, melyek hétfőn 1,2 százalékkal, 2770 jenre gyengültek Tokióban, a londoni (LSEG) elemzői konszenzusa 3100 jenes medián célár mellett ajánlja vételre.