Tavaly szeptember óta nem látott mértékben fordultak a részvénypiaci befektetők a BYD ellen: a világ egyik legnagyobb elektromosautó-gyártójának papírjaival szemben felvett short pozíciók aránya 5,5 százalékra ugrott január elején a teljes szabadon mozgó állományhoz mérten, rámutatva ezzel a vállalat kilátásaival kapcsolatosan fennálló, egyre növekvő aggodalmakra.

Thailand,-,March,2023,:,Byd,Atto,3,,The,New
Pesszimisták a befektetők a BYD idei kiáltásait illetően.
Fotó: Shutterstock

A befektetők attól tartanak, hogy a BYD idei értékesítési növekedése messze elmaradhat majd a tavalyi mutatóktól, többek közt a kifejezetten dinamikusan bővülő piaci verseny, illetve a vállalat által tavaly elért, kiugróan magas bázisértékek nyomán. A piacok annak ellenére bizonytalanok, hogy a kínai óriás a tavalyi utolsó negyedévben több autót értékesített, mint a Tesla.

A BYD-del kapcsolatos aggodalmak ugyanakkor túlmutatnak a cég viselt ügyein: a félelmeket a kínai gazdaság egyre jobban elhúzódó gyengélkedése is alátámasztja, az elemzők szerint könnyen megfeleződhet az elektromosautó-értékesítés terén elért bővülés az idén az országban, akár 17 százalékra zsugorodhat.

Minden, amit tudni kell a BYD új magyar autógyáráról: ez még annál is jobb, mint ha a Tesla érkezne

Nincs még egy olyan elektromos járműgyártó cég a világon, mint a BYD. Olyan jó, hogy még a Tesla is használja az általa kifejlesztett technológiát – pedig alig húsz éve alakult meg.

A befektetői aggodalmakat a cég részvényárfolyamának alakulása is lekövette: a BYD papírjai értékük közel 17 százalékát vesztették el november közepe óta, legutóbb 2021 májusában látott szintre korrigálva ezzel.

Két és fél éve nem értek ennyire keveset a BYD részvényei

A kifejezetten gyenge regionális gazdasági kilátások és a visszaeső fogyasztói kereslet ellenére az elemzők szerint a BYD idei értékesítései 24 százalékkal, 3,7 millió darabra nőhetnek az idén, messze elmaradva a tavaly elkönyvelt 60 százalék feletti bővüléstől. Az elemzők ugyanakkor kiemelik: Kínában az idén várhatóan 150 új modellt dobnak piacra a gyártók, 80 százalékban elektromos meghajtásúakat.

A szakértők szerint a BYD értékesítési kilátásait jelentős mértékben befolyásolja az is, hogy a cég mekkora mértékben lesz képes fenntartani az általa kínált kedvezményeket – az elmúlt időszakban megfigyelt lítiumár-csökkenés és a kifejezetten erős exportkereslet ugyanakkor egyaránt a Szegeden autóipari beruházást tervező kínai társaság malmára hajthatja a vizet.