Szegeden építi meg első európai üzemét a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának számító, kínai BYD. Ez lesz a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházása, amelynek nyomán több ezer új munkahely jön létre – jelentette be a tárca közlése szerint pénteken Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A tárcavezető arról számolt be, hogy a globálisan idén minden negyedik elektromos autót eladó vállalat a világpiaci sikerei nyomán újabb gyárakat épít, és így Európában is sokáig keresett ehhez helyszínt. A cég igazgatósága végül a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel lefolytatott 224 tárgyalási fordulót követően előző nap döntött úgy, hogy
Szegeden építi fel első üzemét a kontinensen, amely hazánkban immár a hatodik autógyár lesz.
Az idén szeptemberig több mint 20 ezer milliárd forintnyi bevételt regisztráló, nagyjából 630 ezer főnek munkát BYD nem akkumulátorokat, hanem elektromos autókat fog előállítani Magyarországon – hangsúlyozta Szijjártó, hozzátéve
a kormány pénzügyi támogatást nyújt a beruházáshoz, ennek mértéket azonban csak az Európai Bizottság jóváhagyását követően hozzák majd nyilvánosságra.
Közölte, hogy mindez tovább erősíti a magyar gazdaság pozícióit, a hosszú távú alapjait, egyúttal pedig hazánk szerepét is a globális elektromos autóipari átállásban:
Ez a beruházás is aláhúzza, hogy Magyarország vezető szerepet játszik a technológiai forradalomban. Nagyon régen volt már olyan, hogy ilyen alapvető globális technológiai megújulásban Magyarország az élen ment volna, most ez történik
Köszönetet mondott képviselőtársainak, a szegedi városvezetésnek és a Nemzeti Befektetési Ügynökségnél dolgozó kollégáinak az együttműködésért.
Magyarország Európa legerősebb gazdaságait is maga mögé utasította
Magyarországra számos kínai beruházás érkezett az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorokhoz köthetően, a cégek sokszor a munkaerőt is hozták magukkal. Orbán Viktor miniszterelnök a csütörtöki sajtótájékoztatón arról beszélt ezzel kapcsolatban, hogy Szeged környékén több ezer munkahely jöhet létre.
A BYD-é lehet az új kínai autógyártók első nagyszabású üzeme Európában, miközben olyan márkák is terjeszkednének a térségben, mint a Nio vagy a Great Wall Motor.
A BYD a legnagyobb kínai elektromos autógyártó, idén ráadásul már globálisan is megszerezte az első helyet, miután megelőzte a Teslát.
A többek között a Warren Buffett vezette Berkshire Hathaway által is birtokolt társaság az akkumulátorait házon belül fejleszti elektromos járműveihez.
A cég első európai gyáráért Magyarország mellett
- Németország,
- Franciaország,
- Spanyolország és
- Lengyelország is versenyben volt a cég vezérigazgatója, Michael Shu szerint. Közölte, hogy a BYD célja, hogy 10 százalékot kihasítson a kontinentális piacból.
Kínában eközben a tervek szerint évi 2 millió autó termelésére lesznek képesek.
Idén a kormányfő találkozott már a BYD alapítójával és igazgatósági elnökével, Vang Csua-fuval. A Magyarországra érkező kínai beruházások nagy száma annak is köszönhető, hogy hazánk része az Övezet és Út kezdeményezésnek.
Kína a legnagyobb beruházó az akkumulátorgyártás területén Európában, Magyarország mellett Nagy-Britanniában, Franciaországban és Lengyelországban is épülnek kínai üzemek. A BYD szegedi gyára a tervezett Budapest–Belgrád vasútvonal közelében épül meg.