Mivel a Wizz Air flottájának egy része a hajtómű-ellenőrzések miatt a földre kényszerült, illetve a közel-keleti konfliktus miatt járatokat kellett törölnie, a  diszkont légitársaság működési vesztesége az üzleti év december 31-én lezárt harmadik negyedévében éves bázison 16 százalékkal 180 millióra nőtt – közölte a cég csütörtök reggel.    

230228 BudapestWizzair   IllusztrációFotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG
A Wizz egyik repülője. Fotó: Kallus György/Világgazdaság

A légitársaság azonban fenntartotta a március végéig tartó, jelenlegi pénzügyi évre vonatkozó nettó eredményvárakozását, miután jól indult a negyedik negyedév.

Bár az elmúlt negyedév pénzügyi teljesítményét jelentősen befolyásolta az izraeli kapacitások felfüggesztése és átcsoportosítása, fenntartjuk a folyó pénzügyi évre vonatkozó nettó eredményvárakozásunkat – mondta Váradi József vezérigazgató.

Igazolja a vezérigazgató optimista megközelítését, hogy a problémák ellenére az utasszám 22 százalékkal, 15 millió fölé nőtt, és annak dacára, hogy az egy utaskilométerre jutó bevétel 8 százalékkal csökkent, az összforgalom mégis közel 17 százalékkal, 1,06 milliárd euróra bővült. A gépek töltöttsége 87,3 százalékról 87,6 százalékra emelkedett.

Az egész évet tekintve egyébként a Wizz Air utasszáma 60,3 millióra nőtt, még sohasem szállított ennyi embert egy év alatt a fapados légitársaság.

EBITDA-ágon pedig sikerült visszatérni a pozitív számok világába, hiszen a 2,8 millió eurós bázisidőszaki veszteség 18,7 milliós nyereségbe fordult, miközben az EBITDA-ráta mínusz 0,3 százalékról plusz 1,8 százalékra javult.

A nettó nyereségnél azonban éppen ellentétes fordulat játszódott le, hiszen plusz 33,5 millió euróról, mínusz 105,4 millióra romlott a mutató, mivel a teljes működési költség 16,7 százalékkal, 1,25 milliárd euróra hízott.

A vállalat likvid pénzeszközei viszont 10,6 százalékkal, közel 1,7 milliárd euróra gyarapodtak.

A negyedik negyedévre térve, Váradi József kiemelte, hogy az értékesítés a bázishoz hasonló szinten mozog, míg az egységnyi bevétel (RASK) bővült, különösen márciusra és a húsvéti ünnepek idejére.

A menedzsment jelenleg arra számít, hogy az április 1-én elstartoló 2025-ös üzleti év első felében - a hajtómű-ellenőrzések dacára - az előző évhez képest változatlan kapacitást működtethet a Wizz, amit az új gépek leszállítása, a lízing szerződések meghosszabbítása, a harmadik féltől érkező repülők és a magasabb kihasználtság tesz lehetővé.

A Wizz air árfolyama 6 hó
 

A Wizz Air Abu Dhabi 2023-ban több mint 15 ezer járatot indított, ami duplája az előző évinek. A leányvállalat utasszáma pedig 3 millióra emelkedett.

A közép-kelet-európai régióban a harmadik negyedévben év/év alapon 1 százalékkal, 26 százalékra növelte piaci részesedését a Wizz, és 3 országban, Magyarországon, Romániában és Bulgáriában őrzi piacvezető pozícióját.

Nem sikerült kifejezetten erősre a Wizz Air tavalyi utolsó negyedéve

 - kommentálta a gyorsjelentést a KH Értékpapír.

A társaság 1,06 milliárd eurós bevételt ért el, míg az elemzők 1,15 milliárdos bevételt jeleztek előre. A kihasználtság sem érte el a kívánt szinteket. A cég vezetősége ennek ellenére optimista az idei év kapcsán, tartják korábbi várakozásaikat, tehát 350-400 millió euró közötti nettó profitot várnak 90 százalék feletti kihasználtság mellett

- tették hozzá. 

A piacnak nem tetszik a gyorsjelentés, a Wizz Air részvényei 5,5 százalékkal, 1918 pennyre zuhantak délelőtt Londonban.