A Netflix részvényárfolyama közel 9 százalékkal lőtt ki a keddi amerikai tőzsdezárás után kiadott diadalittas gyorsjelentés után, megfejelve a 2023-as évben teljesített 38 százalékos raliját. A világ legnagyobb előfizetői táborával rendelkező streamszolgáltató mesterterve ugyanis bevált, és nagy arányban sikerült a zugnézőket átterelnie a fizetősök körébe. 

Portland,,Or,,Usa,-,Apr,21,,2022:,Assorted,App,Icons
A Netflix szolgáltatásaira világszerte 260,3 millióan fizettek elő a december végi adatok szerint.
Fotó: Tada Images

A jelszómegosztás visszaszorításának, az olcsóbb, reklámokkal támogatott csomagok globális bevezetésnek, továbbá a szélesedő film- és sorozatkínálatnak köszönhetően a Netflixre előfizetők száma a pandémia óta nem látott mértékben, 13,1 millióval nőtt a negyedév során. 

Állva hagyta a Netflix az elemzőket   

A jelentős előfizetőszám-bővülés jócskán túlszárnyalta a Wall Street 8,91 milliós becslését, és a világ minden régiójában felülmúlta az előrejelzéseket: egyedül az Európát, a Közel-Keletet és Afrikát összefogó EMEA-régióban több mint 5 millió új ügyfelet sikerült szerezniük. 

A társaság vezetése ugyanakkor lehűtötte a vérmes reményeket tápláló elemzőket és befektetőket, mondván, az amúgy is szűkös első negyedévben nem látnak reális esélyt arra, hogy ez a tempó folytatódjék. 

Megnyugtatásul Greg Peters társ-vezérigazgató közölte, hogy az előfizetők tábora azért az egy évvel korábbi időszak 1,75 millió pluszát meg fogja haladni, de hogy mennyire közelíti meg vagy lépi túl a 4,31 millióra becsült elemzői konszenzust, az majd tavaszra derül ki.

A zugnézők is fizetnek már a műsorért          

A Netflixnél 2022 elején megkongatták a vészharangot, miután az előfizetői tábor növekedésében törés következett be. Ezután rohamtempóban dolgozták ki a hirdetéses konstrukciókat és tették fizetőssé jelszómegosztás opcióját. Valamennyi konkurensük is ezt az utat választotta, ebben nincs eltérés a piaci szereplők között – a zavartalan filmnézésért többet kell fizetni. 

Netflix / Youtube
David Beckham
A David Beckham labdarúgó-legendáról szóló dokusorozat is a képernyők elé szegezte a nézőket.
Fotó: Netflix/Youtube

Miközben a Netflix visszatért a megszokott fejlődési pályához, a zsugorodó kábelhálózatokat és veszteséges streamingszolgáltatásokat üzemeltető versenytársak továbbra is szenvednek, körükben konszolidációs hullám indult meg, fúziókkal és létszámleépítésekkel kombinált költségcsökkentési programokkal megspékelten.

A Netflix jelenleg is messze kiemelkedik a mezőnyből, a 260,3 milliósra duzzadt előfizetői táborának köszönhetően.  

Már több mint 23 millióan használják a hirdetéses csomagokat, de itt még hatalmas kiaknázatlan lehetőségek vannak, amin dolgozik is a Netflix Greg Peters elmondása szerint. A hirdetői oldal szélesítését is a feladataik közé sorolták.           

Jön a menetrendszerű áremelés                                                  

A bővülési tempó első negyedévre vizionált megtorpanása viszont nem érinti az üzletmenetet, sőt: a bevételi célok ettől függetlenek, a Netflix továbbra is két számjegyű ütemben fogja növelni forgalmát, amit az új ügyfelek bevonzása mellett az előfizetői díjak újabb emelésével ér el. Magyarán az 

idén is számíthatnak a szolgáltatás drágulására a magyar előfizetők is, 

még ha a 17,6 százalékos tavalyi inflációt nem is érvényesítené tarifáiban a társaság.            

A negyedéves árbevétel egyébként az elemzői konszenzust meghaladva 8,83 milliárd dollárra emelkedett, ezt a vállalat előrejelzése szerint 9,24 milliárdos adat követheti az első negyedévben. Az adózott nyereség az egy évvel korábbi szűk 55 millió dollárról 938 millióra katapultált, s gyorsjelentésükben ennek a megduplázódásával, 1,976 milliárd dollárral kecsegtetnek a folyó negyedévre.

Pankrációval birkózzák le a riválisaikat            

Lökést adhat a nézettségnek a Netflix keddi bejelentése, miszerint tíz évre szóló megállapodást kötött a World Wrestling Entertainmenttel (WWE), s 2025-től kezdődően heti rendszerességgel, élőben közvetíti a Magyarországon csak pankrációként elhíresült szervezett műbirkózást, amely mákonyként szolgál az ilyen show-műsorokért bolonduló amerikaiak számára. 

The show must go on – de már a Netflixen gyepálják egymást a pankrátorok 2025-től.
Fotó: AFP

 Ted Sarandos, a Netflix társ-vezérigazgatója a WWE-t „sportszerű szórakoztatásnak” nevezte, hozzátéve, hogy az üzlet nem a vállalat sportjogok iránti érdeklődésének jele – legalábbis egyelőre nem.

A legutóbbi negyedév legnézettebb műsorai közé tartozott a Leave the World Behind című posztapokaliptikus thriller és egy az egykori labdarúgó ikon, David Beckham életét és pályafutását bemutató dokumentumfilm-sorozat – írja a Bloomberg.