Vehemensen cáfolta kedd délután a Volkswagen, hogy jegelné a stratégiai külső befektető felkutatását a PowerCo nevű akkugyártó cégébe, sőt a német konszern közölte, hogy tartja magát az ütemtervéhez, azaz még idén eladnák a cég egy részét - írja a Reuters.

2023 Guangzhou International Automobile Exhibition in China
GUANGZHOU,CHINA - NOVEMBER 24: A Volkswagen concept car is on display during the 2023 Guangzhou International Automobile Exhibition at China Import and Export Fair Complex on November 24, 2023 in Guangzhou, Guangdong province of China. Stringer / Anadolu (Photo by STRINGER / ANADOLU / Anadolu via AFP)
A Volkswagen Kínába szánt bogara. Fotó: AFP

"A befektetők részéről továbbra is nagy érdeklődést tapasztalunk" – indokolta elhatározását a konszern.

A Bloomberg korábban kedden ugyanis piaci pletykák alapján arról számolt be, hogy a vállalat már nem tekinti prioritásnak a részleges értékesítést, illetve az idei vagy a jövő évi tőzsdei bevezetést.
A Volkswagen közleménye kiemelte, hogy a tőzsdei bevezetés is továbbra is "kézzelfogható lehetőség marad".

A PowerCo szóvivője szintén cáfolta, hogy az ütemezés megváltozott volna.

A Bloomberg hírére a VW részvényei 1 százalékkal, 115 euróra estek, ám a cáfolatra újra 116 euró fölé emelkedett az árfolyam.

Elbizonytalanodtak az EV-gyártók

Mint ismert a a Renault hétfőn jelentette be, hogy félreteszi villanymeghajtású autókat gyártó vállalata, az Ampere tőzsdei bevezetésére vonatkozó terveit az EV-átállás lassulása és a tőzsdei bevezetések iránti általános érdeklődés hiánya miatt.

Ráadásul hasonló a kép az egész piacon, néhány év gyors növekedés után a General Motors és a Ford is erőteljesen visszavett az elektromos átállással kapcsolatos ambícióiból, amit a megrendelések visszaesése mellett a megszűnő támogatásokkal, a töltő-infrastruktúra hiányával és a túlzottan drága modellekkel indokolnak.

Ami késik, nem múlik

A VW menedzsmentje azonban eszerint továbbra sem tett le a PowerCo piacosításával összefüggő terveiről.

A konszern változatlanul hajlandó befektetői tőkét bevonni az akkumulátorgyártóba, és a piaci környezet fényében továbbra is nyitott a tőzsdei bevezetésre is

– válaszolták a Bloombergnek. Az EV-k felfutása ugyan valóban nem olyan meredek, mint várták, de a PowerCo iránti befektetői érdeklődés „továbbra is nagy” – tették hozzá.

A PowerCo hosszú távú finanszírozására vonatkozó tervek átértékelése újabb visszalépés lenne a Herbert Diess korábbi vezérigazgató által indított ambiciózus törekvésektől. Az óvatosság ugyanakkor érthető lett volna, hiszen a Volkswagennél nem ez az első eset, amikor egy új technológiába törhetett volna bele a cég bicskája. 

A saját szoftverfejlesztéssel kapcsolatos küzdelmek korábban évekig hátráltatták az autógyártót, és nagyban hozzájárultak Herbert Diess 2022-es leváltásához.

A Volkswagen egyedül is végigviszi a projektet

A PowerCo műszaki paraméterei eközben változatlanok, a 2022-ben létrehozott leányvállalat 20 milliárd eurót kíván akkumulátorgyártásba fektetni, hogy évente nagyjából 3 millió autó számára szállítson akkukat.

Már két gyárépítésbe kezdtek Európában, Németországban jövőre, Spanyolországban pedig 2026-ban indul a termelés. Egy harmadik, kanadai telephelyen is folynak már az előkészítő munkálatok.

A PowerCo amúgy olyan egységes akkukat fejleszt, amelyek a csoport legtöbb EV-platformjához illeszkednek, ami siker esetén nagy előny lehetne a vállalat számára, de egyben kockázatot is hordoz. A vállalat amerikai partnere, a QuantumScape révén szilárdtest-akkumulátorokat is fejleszt. Ez a technológia az EV-ket hatékonyabbá és olcsóbbá teheti.

 

Júniusban Thomas Schmall, a VW technológiai vezetője, aki egyben a PowerCo elnöke is, arról beszélt: 

Rengeteg a kihívás az üzletágban, mivel hiányoznak a kiváló szakértők, a kritikus fontosságú ásványi anyagok és a gyártás felfuttatásához szükséges berendezések is. 

A cégcsoport azóta már közölte, hogy a PowerCo bányákba is befektet az ellátás biztosítása érdekében.

Ha a VW kitart az irányvonala mellett, a PowerCo 2030-ra akkumulátorszükségletének nagyjából a felét lenne képes biztosítani, és egy 20 ezer dolgozót foglalkoztató óriásvállalattá válik. A Volkswagen európai eladásainak több mint 70 százalékát és az észak-amerikainak durván a felét teljesen elektromos járművek teszik ki addigra.   

A Bloomberg szerint egyébként a globális EV-piac a jelenlegi bizonytalan helyzet dacára továbbra is növekszik. Várakozásaik szerint a tavalyi 33 százalékos bővülés után az értékesített villanymeghajtású modellek darabszáma idén nagyjából ötödével, 16,7 millióra nő, ennek a 70 százaléka lesz teljesen elektromos.

A Volkswagen tavaly mintegy 2 százalékkal gyengülő részvényeit az LSEG elemzői konszenzusa 141 eurós medián célárral ajánlja vételre.