BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Két hét alatt két óriásüzletét bukta el a Google

Kosarat kapott a Google anyacége az izraeli Wiz kiberbiztonsági társaságtól, amelynek megvételéhez 23 milliárd dolláros ajánlata sem volt elég vonzó. Két hete a Google-nek a 25 milliárd dollárt érő HubSpot online marketingcégről kellett lemondania.

Kútba esett az Alphabet történetének legnagyobb felvásárlási kísérlete, az izraeli Wiz kiberbiztonsági startup ugyanis lezárta a tárgyalásokat a Google anyavállalatával, s vélhetően inkább részvényeinek tőzsdei bevezetésével próbálkozik a jövőben, felmelegítve korábbi tervét. Hatalmas, 23 milliárd dolláros üzletről mondtak le az izraeliek. 

Google booth at 2024WAIC in Shanghai, China
Kínaiak ismerkednek a Google fejlesztéseivel a július sanghaji kiállításon /  Fotó: NurPhoto via AFP

A Wiz vezérigazgatója, Assaf Rappaport egy feljegyzésben elismerte, hogy igen nehéz volt nemet mondani egy ekkora ajánlatra, de szerinte a magabiztos és kiválóan felkészült csapatában „több van”, most például az évi egymilliárd dolláros stabil bevétel megcélzásán dolgoznak. 

A Google kikosarazása nem jellemző

A két cég egyébként hivatalosan nem is ismerte el, hogy tárgyalóasztalhoz ültek volna a felvásárlás ügyében, igaz, ezt hasonló esetben mások sem szokták nagy dobra verni.

Az ügylet lefújásának nincsen köze a szektortárs Crowdstrike múlt pénteken kirobbant botrányához, 

amely bankok, repülőterek, légitársaságok és egészségügyi intézmények sorát bénította meg egy balul sikerül szoftverfrissítés következtében, s amelynek hatásait több ügyfelüknél csak most tudják felszámolni. 

A világméretű informatikai galibát okozó Crowdstrike elismerte a felelősségét, de a befektetők már megbüntették érte, a cég részvényárfolyama 30 százalékot zuhant péntek óta és piaci értéke 72 milliárd dollárra zsugorodott.

Wiz 
Collision 2024 in Toronto
Dali Rajic, a Wiz elnök-igazgatója beszélget a júniusi torontói szakkonferencián / Fotó: Anadolu via AFP

Hozzá képest a Wiz a kistestvér szerepét öltheti magára, miközben hasonló felhőalapú kiberbiztonsági megoldásokat kínál, amelyek mesterséges intelligenciával támogatva segítik a vállalatokat a kritikus kockázatok azonosításában és eltávolításában a felhőplatformokon. Botrány viszont nem fűződik a nevéhez.

A megduplázott ár sem hozott sikert

A Reuters július elején kürtölte világgá, hogy az Alphabet előrehaladott tárgyalásokat folytat a Wiz megvásárlásáról nagyjából 23 milliárd dolláros értékelésen. Ez meglepően magas ár ahhoz képest, hogy májusban, zártkörű feltőkésítés keretében a Wiz egymilliárd dollárt szedett össze befektetőktől, akkor még csak 12 milliárd dolláros értékeltség mellett. 

Az Alphabet számára a vételár megduplázása vállalható döntés volt, mivel a felhőszolgáltatók versenyében erős pozícióval rendelkező bevételtermelő egysége,

 a Google Cloud ügyfélkörének bővüléséhez kapóra jött volna a Wiz megszerzése. 

A Google Cloud tavaly 33 milliárd dollár feletti bevétellel zárt, idén ez garantáltan több lesz, csak az első negyedévben 9,6 milliárd dollár csapódott ki a felhőből, s hogy a második negyedév mit hozott, az a keddi amerikai tőzsdezárást követően publikálandó Alphabet gyorsjelentésből fog majd kiderülni.

A HubSpotról is le kellett mondaniuk 

Az Alphabet két héten belül immár a második óriásüzletéről kénytelen lemondani, igaz, a HubSpot online marketingcéggel április óta folytatott tárgyalásait ő tekintette részéről befejezettnek. A megbeszélések nem jutottak el odáig, hogy az Alphabet kötelező érvényű ajánlatot tegyen le az asztalra. 

Daily Life In Dublin During COVID-19 Lockdown
A HubSpot dublini irodájában megritkult a forgalom /  Fotó: NurPhoto via AFP

A kudarc óta a HubSpot árfolyama 17,5 százalékot zuhant, de még így is 24,7 milliárd dolláros a piaci értéke. A HubSpot ügylet bukásához a versenyhatóság felől érkező rosszalló fejcsóválások is hozzájárultak, a technológiai gigászok további növekedését ugyanis már nem nézik jó szemmel az Egyesült Államokban. A HubSpot 

  • mikrovállalkozások, 
  • kisvállalkozások 
  • és középvállalatok 

számára készít marketingszoftvereket. Ügyfelei a szoftverét arra használják, hogy jól kattintható reklámtartalmakat állítsanak elő. Az üzlet azonban nem úgy megy, ahogy azt Yamini Rangan vezérigazgató szeretné, ő májusban az első negyedév számait taglaló elemzői tájékoztatón elismerte, hogy a kereslet gyengült, mivel a kisvállalkozások aggódnak a magas kamatlábak negatív gazdasági hatása miatt, és visszafogják marketingköltéseiket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.