BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Maersk: a vámvita nem lesz hatással a világkereskedelemre

A dán logisztikai óriásvállalat szerint a konténerszállítási piac az idén négy százalékkal nőhet, erre a vámvillongások aligha lesznek hatással, legfeljebb a célállomások változhatnak. A Maersk szerint az ágazat idei profittermelő képessége alapvetően a közel-keleti tűzszüneti megállapodás végrehajtásától, a Vörös-tenger hajózhatóságától függ.

A vámvita nem fejlődik kereskedelmi háborúvá – legalábbis így látja a világ legnagyobb konténerszállító kapacitásával rendelkező dán logisztikai óriás. Az A. P. Moller-Maersk A/S az egyik legmegbízhatóbb indikátornak számít a világkereskedelem alakulása szempontjából, gyakorlatilag a jövőbe látnak, a leadott megrendelések alapján nagy valószínűséggel tudják modellezni a logisztikai piac rövid távú mozgásait. 

Maersk  
Port of Hamburg maersk
A Maersk nem tart a Trump-féle vámfenyegetések világkereskedelmet visszavető hatásától / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Szerintük a fogyasztói kereslet jelenleg annyira erős, hogy egy kereskedelmi háború sem tudná jelentősen visszavetni. Friss előrejelzésük szerint a globális konténerszállító piac 4 százalékkal bővülhet az idén a tavaly mért 6 százalék után. 

A hajótársaságok kilátásai a nyereséges 2024-es év után kicsit bizonytalanabbak, aminek a hátterében Donald Trump amerikai elnöknek a szabadkereskedelmet gúzsba kötő kirohanásai húzódnak meg. 

A Maersk többet nyert a kerülő úttal 

Paradox módon tavaly az Irán által támogatott jemeni húszik vörös-tengeri rakétafenyegetései miatt felkorbácsolt fuvardíjak segítették az ágazatot a profittermelésben, ám amint elhárult a közvetlen veszély, a kockázatok kiárazódásával a szállítási díjak is normalizálódni kezdtek.  

Vincent Clerc vezérigazgató a Bloomberg TV-nek adott interjújában hangsúlyozta, hogy a vám csak az egyik faktor a sokismeretlenes egyenletben, amelyben a devizapiaci mozgások, a kamatlábak, az adók, az üzemanyagköltségek is szerepelnek, mozgatva a szállítási tarifákat, befolyásolva a keresletet.

A fogyasztói hangulat, a kereslet pedig nagyon erős mind az Egyesült Államokban, mind a világ többi részén

– húzta alá Vincent Clerc. Ez megmutatkozik a Maersk számain és kilátásain egyaránt.

A Maersk az elemzői várakozásokat felülmúló negyedik negyedéves eredményekről írt a csütörtök délelőtt közzétett gyorsjelentésében, s az éves teljesítménye is masszívan verte az elemzői várakozásokat. Eszerint tavaly a koppenhágai székhelyű vállalat

  • bevétele 24 százalékkal, 55,48 milliárd dollárra nőtt (konszenzus: 54,77 milliárd dollár), 
  • EBITDA-ja 12,6 százalékkal, 12,13 milliárd dollárra ugrott (konszenzus: 11,49 milliárd dollár), 
  • adózott nyeresége 59,4 százalékkal, 6,23 milliárd dollárra szaladt fel.

A Maersk az idei évre 6 és 9 milliárd dollár közötti EBITDA-val tervez, az elemzői várakozás ezzel szemben 6,7 milliárd dollárról szól. A becslési sáv szélessége a vörös-tengeri átjárás biztonságosságától függ, a cég az első fél évben nem is reméli, hogy a Szuezi-csatorna felé, a veszélyesebb, de rövidebb útra tudja visszaterelni konténerhajóit. 

Maersk
A Panama-csatorna feletti amerikai felügyelet kikövetelése is aggasztja a fuvarozókat / Fotó: AFP

Ha egész évben kerülniük kell, akkor számíthatnak a magasabb nyereségre. Ám ha a tűzszünetnek érvényt szerezve fél évtől hajózható lesz a rövidebb útvonal, akkor a fuvardíjak esésével a nyereség is csökken, az alsó szintre süllyedhet. 

Az a morbid helyzet állna elő, hogy a cégnek nyereségrészesedést „illene” fizetniük a húsziknak, 

amennyiben továbbra is hadszíntérnek tekintik a Vörös-tengert, s célpontnak tekintik a Hamász–izraeli háborúban az utóbbi felet támogató országok felségjelzését viselő hajókat. Természetesen ez a felvetés eleve abszurd, de jól jellemzi a helyzet visszásságát.

 

Mivel a közel-keleti tűzszünet teljes végrehajtása után a hajók nyilván visszatérnek a Vörös-tengerre, a tengerhajózási ágazat ismét túlkínálattal fog küzdeni, amit az idén piacra kerülő új építésű hajók is fokoznak. Ez leveri a fuvardíjakat, és nyomást helyez mind a bevételekre, mind a nyereségre.

A Maersk részvényárfolyama délelőtt 8,8 százalékkal erősödött a gyorsjelentésben foglaltakra, kiemelten arra, hogy a logisztikai cégóriás 2 milliárd dolláros részvény-visszavásárlási programot hirdetett a tavalyi nyereség terhére. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.