A világ legnagyobb logisztikai társaságai bejelentették, hogy nem küldik vissza konténerszállító- és tankerhajóikat a Vörös-tengerre, annak ellenére, hogy az Irán által támogatott jemeni húszi fegyveresek ígéretet tettek arra, hogy nem támadják meg őket, amíg a gázai tűzszünet kitart.
A világ három legnagyobb konténerszállítója, az MSC Mediterranean Shipping, az Moller-Maersk és a CMA CGM az elmúlt napokban mind azt mondta, hogy más útvonalakon maradnak, tekintettel az általuk kiszámíthatatlannak nevezett gázai helyzetre és a Közel-Keleten tapasztalható szélesebb körű feszültségekre.
Ha oda küldünk egy olaj- vagy egy gázszállító hajót, és a helyi fegyveresek úgy döntenek, hogy mégis csak szabad préda vagyunk, akkor nem csak minket, hanem a környezetet is óriási károk érnék. Kizárt, hogy a közeljövőben visszatérnénk az útvonalra
– magyarázta a Wall Street Journalnak Nils Haupt, a legnagyobb német szállítmányozó, a Hapag-Lloyd szóvivője. A vállalat vasárnap jelentette be, hogy követi a nemzetközi társai példáját.
A jemeni húszik több min egy éve vetnek be rakétákat és drónokat a Vörös-tengeren utazó hajók, illetve az őket kísérő katonai konvojok ellen, ami miatt gyakorlatilag leállították a forgalmat a Szuezi-csatornán, amely azelőtt a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonala volt. A fegyveres csoportnak több mint száz hajó esett áldozatul.
A nemzetközi logisztikai cégek ezért inkább az Afrika déli csücskénél lévő Jóreménység-fok körül küldték a szállítmányaikat, amely nagyjából két héttel hosszabbította meg az utazást, jelentősen megemelve a költségeket, ez pedig a globális gazdaságra is nagy nyomást helyezett.
A szállítmányozóknak küldött e-mailben a húszik azt mondták, hogy addig nem támadnak amerikai és brit hajókat, amíg a nemrég megkötött gázai tűzszünet érvényben van. Emellett pedig szabadon engedték a 2023 novemberében túszul ejtett Galaxy Leader nevű teherhajó 25 fős legénységét is.
A lázadók azonban kijelentették, hogy továbbra is célpontként kezelik az izraeli hajókat – tekintettel arra, hogy a múltban több olyan járművet is eltaláltak, amelynek semmi köze nem volt az országhoz, ez nem nyugtatja meg a fuvarozó óriásokat.
A nemrég hivatalba lépő Trump-kormány azonban nemrég terrorista szervezetnek minősítette a húszi lázadókat, ami jelentősen kibővíti az ellenük bevethető eszközök listáját, és egy lehetséges amerikai beavatkozás biztosíthatná, hogy a Vörös-tenger ismét szabad átjáróvá váljon Európa és Ázsia között.
Ha újra használhatnák a Szuezi-csatornát, a logisztikai cégek ismét csökkenthetnék az áraikat, ami akár 25 százalékos is lehetne néhány hónapon belül. Fegyveres incidensek nélkül jelentősen fellendülne a kereskedelem a térségben
– közölte Yuvraj Narayan, a DP World, egy vörös-tengeri terminálokat kezelő emirátusbeli vállalat vezérigazgató-helyettese.
Vörös-tengeri válság: olajszállító hajók torlódtak fel a jemeni partoknál
A vörös-tengeri válság több mint egy éve sújtja a létfontosságú kereskedelmi útvonalat, miután az izraeli háborúba bekapcsolódtak a Jement irányító húszik, akik többször indítottak támadást Izrael ellen, valamint több kereskedelmi hajót elfoglaltak. Az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Izrael ezért az elmúlt hónapokban csapásokat mért húszi célpontokra, vontatóhajók is megsérültek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.