
Vörös-tengeri válság: hiába ígértek békét a húszik, a hajók elkerülik az útvonalat – nem lesz olcsóbb a szállítmányozás
A világ legnagyobb logisztikai társaságai bejelentették, hogy nem küldik vissza konténerszállító- és tankerhajóikat a Vörös-tengerre, annak ellenére, hogy az Irán által támogatott jemeni húszi fegyveresek ígéretet tettek arra, hogy nem támadják meg őket, amíg a gázai tűzszünet kitart.

A világ három legnagyobb konténerszállítója, az MSC Mediterranean Shipping, az Moller-Maersk és a CMA CGM az elmúlt napokban mind azt mondta, hogy más útvonalakon maradnak, tekintettel az általuk kiszámíthatatlannak nevezett gázai helyzetre és a Közel-Keleten tapasztalható szélesebb körű feszültségekre.
Ha oda küldünk egy olaj- vagy egy gázszállító hajót, és a helyi fegyveresek úgy döntenek, hogy mégis csak szabad préda vagyunk, akkor nem csak minket, hanem a környezetet is óriási károk érnék. Kizárt, hogy a közeljövőben visszatérnénk az útvonalra
– magyarázta a Wall Street Journalnak Nils Haupt, a legnagyobb német szállítmányozó, a Hapag-Lloyd szóvivője. A vállalat vasárnap jelentette be, hogy követi a nemzetközi társai példáját.
A jemeni húszik több min egy éve vetnek be rakétákat és drónokat a Vörös-tengeren utazó hajók, illetve az őket kísérő katonai konvojok ellen, ami miatt gyakorlatilag leállították a forgalmat a Szuezi-csatornán, amely azelőtt a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonala volt. A fegyveres csoportnak több mint száz hajó esett áldozatul.
A nemzetközi logisztikai cégek ezért inkább az Afrika déli csücskénél lévő Jóreménység-fok körül küldték a szállítmányaikat, amely nagyjából két héttel hosszabbította meg az utazást, jelentősen megemelve a költségeket, ez pedig a globális gazdaságra is nagy nyomást helyezett.
Törékeny béke a Vörös-tengeren
A szállítmányozóknak küldött e-mailben a húszik azt mondták, hogy addig nem támadnak amerikai és brit hajókat, amíg a nemrég megkötött gázai tűzszünet érvényben van. Emellett pedig szabadon engedték a 2023 novemberében túszul ejtett Galaxy Leader nevű teherhajó 25 fős legénységét is.
A lázadók azonban kijelentették, hogy továbbra is célpontként kezelik az izraeli hajókat – tekintettel arra, hogy a múltban több olyan járművet is eltaláltak, amelynek semmi köze nem volt az országhoz, ez nem nyugtatja meg a fuvarozó óriásokat.
A nemrég hivatalba lépő Trump-kormány azonban nemrég terrorista szervezetnek minősítette a húszi lázadókat, ami jelentősen kibővíti az ellenük bevethető eszközök listáját, és egy lehetséges amerikai beavatkozás biztosíthatná, hogy a Vörös-tenger ismét szabad átjáróvá váljon Európa és Ázsia között.
Ha újra használhatnák a Szuezi-csatornát, a logisztikai cégek ismét csökkenthetnék az áraikat, ami akár 25 százalékos is lehetne néhány hónapon belül. Fegyveres incidensek nélkül jelentősen fellendülne a kereskedelem a térségben
– közölte Yuvraj Narayan, a DP World, egy vörös-tengeri terminálokat kezelő emirátusbeli vállalat vezérigazgató-helyettese.
Vörös-tengeri válság: olajszállító hajók torlódtak fel a jemeni partoknál
A vörös-tengeri válság több mint egy éve sújtja a létfontosságú kereskedelmi útvonalat, miután az izraeli háborúba bekapcsolódtak a Jement irányító húszik, akik többször indítottak támadást Izrael ellen, valamint több kereskedelmi hajót elfoglaltak. Az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Izrael ezért az elmúlt hónapokban csapásokat mért húszi célpontokra, vontatóhajók is megsérültek.






