Az amerikai jövedelmi létra felső 10 százaléka, vagyis azon háztartások tagjai, ahol az évi kereset legalább évi 250 ezer dollár, az amerikai gazdaságban kimutatott összes kiadás 49,7 százalékát adják. Ami 1989-ig visszanyúló rekordnak számít a Moody’s Analytics elemzése szerint. Három évtizeddel ezelőtt körülbelül 36 százalékos részt tudhattak magukénak a leggazdagabbak.
A jómódúak pénzügyi helyzete soha nem volt jobb, kiadásaik soha nem voltak erősebbek, s az amerikai gazdaság soha nem függött még ennyire ettől a csoporttól
– mondta Mark Zandi, a Moody’s Analytics vezető közgazdásza. Az elemzés a Federal Reserve adatain alapul, s 2024 harmadik negyedévéig tart, mert ez volt a legfrissebb rendelkezésre álló adat.
Zandi úgy becsülte, hogy
a felső 10 százalék kiadásai önmagukban a GDP közel egyharmadát tették ki.
2023 szeptembere és 2024 szeptembere között a magas keresetűek 12 százalékkal növelték kiadásaikat, míg minden más jövedelmi csoport csökkentette.
A jómódú emberek kiadásainak növekedése messze meghaladta az inflációt. A keresők alsó 80 százaléka 25 százalékkal többet költött, mint négy évvel korábban, ami alig haladta meg az időszak 21 százalékos áremelkedését. Míg a felső 10 százalék költései 58 százalékkal bővültek négy éves horizonton.
A leggazdagabb amerikaiak vásárlóereje részben a lakások és a tőzsde papírok értékének növekedéséből fakadt az elmúlt néhány évben. Miközben az emelkedő eszközárakat az erős gazdaság jeleként magasztalják az elemzők, a tőzsdei árazás növeli a szakadékot az ingatlannal és részvényekkel rendelkezők és az ezeket nélkülözők között.
Arról sem szabad elfeledkezni, hogy már a pandémia is kettészakította az országot. Miközben a többség a megtakarításait élte fel, a felső tízezer a járvány idején is meg tudta őrizni a megtakarításait.
A részvényekkel és ingatlanokkal rendelkezők súlya olyan magas a kiadási struktúrában, hogy egy tőzsdeomlás vagy ingatlanáresés, önmagán túlmutatóan rázná meg az amerikai gazdaságot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.