Lufthansa: átmeneti megtorpanás után visszatér az aranykor
Az előzetes várakozásoknak megfelelő mértékben csökkent tavaly a Lufthansa csoport üzemi nyeresége, méghozzá 35 százalékkal, 1,73 milliárd euróra – írta csütörtökön publikált gyorsjelentésében Európa legnagyobb légi közlekedési társasága. Ebben több tényező játszott közre, közülük a költségek emelkedését, a légiforgalmi korlátozásokat és a késedelmes repülőgép-szállításokat emelték ki mint a német légitársaság jövedelmezőségét leginkább sújtó faktorokat.

Emlékezetes, hogy tavasszal súlyos sztrájkok is nehezítették a Lufthansa üzemszerű működését, s bár ezek végül béralkuval zárultak, az viszont a munka jellegű kiadások növekedése révén hosszabb távon nagyobb terhet ró a légitársaságra, amelyet a versenytársai is egyre inkább szorongatnak.
A Lufthansa árfolyama nagyot zuhant
A Lufthansa 1,65 milliárd eurós kamat- és adózás előtti korrigált eredményről számolt be, ami némileg meghaladja az LSEG által megkérdezett elemzők által a 2024-es pénzügyi évre várt 1,59 milliárd eurót, de elmarad a 2023-as 2,67 milliárdtól. Adózott nyeresége 18 százalékkal, 1,38 milliárd euróra esett vissza.
Összegezve a Lufthansa nehéz éven van túl, ám a folyamatban lévő szerkezetátalakítási programja révén 2028-ig várhatóan mintegy 2,5 milliárd euró bruttó plusznyereséget érhet el.
A Lufthansa befektetői megítélésének nem segítettek az évközi események,
a részvényárfolyam tavaly 23 százalékkal csökkent.
A vállalatvezetés szerint a nehéz évet az idén átmeneti év követi, ezzel utaltak arra, hogy a költségcsökkentő intézkedések még nem fejtik ki teljes mértékben a hatásukat, de abban már segítenek, hogy a légitársaság magasabb üzemi eredményt mutathasson fel a folyó pénzügyi évében.
Az idén januárban 40 százalék erejéig megvásárolt olasz állami tulajdonú ITA Airways integrációja is tetemes költségvonzattal és rengeteg munkával, a menetrendek összehangolásával és optimalizálásával jár. Az olasz cégben az idén biztosan nem növelik a tulajdonosi részesedésüket, a konszolidáció után viszont erre is sok kerül Carsten Spohr Lufthansa-vezérigazgató szavai szerint.
A csoport nemzeti flottája a ITA átvételével
- a Lufthansa,
- az Austrian Airlines,
- a Brussels Airlines
- és a Swiss
mellett öttagúvá bővült.
A forgalmi adatok egyre javulnak
A Lufthansa bevétele tavaly 6 százalékkal, 37,58 milliárd euróra gyarapodott. Járatainak száma 5 százalékos ugrással egészen pontosan 991 752-re nőtt. Összesen 131,3 millió utast szállítottak, ez 7 százalékos bővülés. A járatok kihasználtsága is javult, méghozzá 0,2 százalékponttal, 83,1 százalékra.

A Lufthansa csoport bővülése a létszámon is meglátszott, az évet 96,7 ezres állománnyal kezdték, és a 101,7 ezren fejezték be. Hozzájuk csatlakoznak az idén a ITA dolgozói is.
A fejlődés nem áll itt meg, kitekintésében a csoport 4 százalékos idei kapacitásbővítéssel tervez, ez lenne a növekedés motorja a cargoforgalom emelkedése mellett. A cég az üzemanyag-kiadások kordában tartásával próbálja költségeit csökkenteni vagy legalább szinten tartani. Az üzemi eredmény „számottevő” javulását vetítik előre, de ezt konkrét tervszámban már nem fejtették ki.


