Németország tervezett fiskális reformja áldás lenne az ország hazai piacra összpontosító közepes kapitalizációjú iparvállalatai számára. A német részvénypiac hatalmas rali előtt állhat.
A leendő kancellár, Friedrich Merz a hónap elején kijelentette, hogy tíz év alatt 500 milliárd eurót tervez fordítani közlekedési infrastruktúrára, energiahálózatokra és lakhatásra. Merz emellett megígérte, hogy „bármit megtesz” Európa legnagyobb gazdaságának védelmében, beleértve az alkotmány módosítását, az adósságfék eltörlését is a védelmi kiadások növeléséért.
Ha Merz történelmi jelentőségű beruházási és adósságcsomagja megvalósul, az a Bloomberg Intelligence szerint jobban növelheti a közepes kapitalizációjú MDAX index vállalatainak profitnövekedését, mint a nagyvállalatokat tömörítő DAX index cégeinek nyereségességét.
Így az MDAX kosarába tartozó cégek előnyös helyzetbe kerülnek, ha az állam nagy összegeket költ az infrastruktúra fejlesztésére. Emellett az MDAX nagyobb németországi kitettsége miatt valószínűbb, hogy profitálni tud az erősebb hazai keresletből, ha a beruházások hatására fellendül a belső kereslet.
Egy erősebb, deregulált német gazdaság és az alacsonyabb adókulcsok kedvezőbbek azoknak a cégeknek, amelyek árbevételük nagyobb részét termelik meg a hazai piacon
– írták a Citigroup elemzői Merz megválasztása után. Hozzátették, hogy az MDAX indexet részesítik előnyben a DAX-szal szemben, mivel az közvetlenebbül kapcsolódik a német gazdasági növekedés várható javulásához.
Merz terve megugrasztotta DAX és MDAX indexeket, ráadásul az MDAX három éve nem látott mértékben emelkedett. Az infrastruktúra-ipari vállalatok, mint a Bilfinger és a Hochtief, a legnagyobb nyertesek közé tartoztak a bejelentést követő napon 18, illetve 16 százalékos árfolyam-emelkedéssel.
Néhány vállalat már elkezdte felmérni a potenciális növekedési lehetőségeket.
Ha ezek a nagy infrastrukturális beruházások megvalósulnak, természetesen mi is részesülünk belőlük
– mondta Thomas Schulz, a Bilfinger vezérigazgatója a cég gyorsjelentésének közzététele után.
A beruházási fellendülésből az infrastrukturális piacot kiszolgáló vállalatok is profitálhatnak.
Az 500 milliárd eurós „bármi áron” csomag egyértelmű nyertese lehet például a Wacker Chemie
– írták a Citi elemzői, hozzátéve, hogy a megnövekvő építőipari és ipari aktivitás fellendíthet olyan, jelenleg nehézségekkel küzdő szektorokat, mint a szilikon- és polimergyártók.
A teherautó-gyártó Traton is optimistán tekint a Merz-csomagra.
Az új kancellárral nagyon pozitív jeleket látunk. Látjuk a gyorsaságot, a döntéshozatalt és azt, hogy a Schuldenbremse (az adósságfék) is napirendre kerül
– mondta Christian Levin, a vállalat vezérigazgatója egy elemzői beszélgetésen. Ha ez a deregulációs lendület Brüsszelbe is átterjedne, „Németország ismét példát mutathatna Európának, ahogyan évekkel ezelőtt” – tette hozzá.
Mindehhez azonban arra is szükség van, hogy Merz javaslatait a Bundestag jóváhagyja. A német törvényhozás ma rendkívüli ülésen vitatja meg a terveket első körben. Merznek a Zöldek támogatására is szüksége van a finanszírozási csomag elfogadásához, mivel még március 25., az új parlament megalakulása előtt próbálja keresztülvinni a jogszabályt. Ezt követően ugyanis nem lesz meg az alkotmányba foglalt adósságfék módosításához szükséges kétharmados többsége, a radikális jobboldali AfD és a szélsőbalos Baloldal (Die Linke) ugyanis már jelezte, hogy nem támogatják az alkotmánymódosítást. A Merz-csomagról a végszavazást jövő kedden tartja a német törvényhozás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.