Visszaütött a kínaiak beengedése a legendás olasz abroncsgyártóba: a Pirellinél hatalmi válság alakult ki a 37 százalékos részesedéssel rendelkező állami Sinochem és a kisebbségben lévő helyi tulajdonosok között. A kérdés, hogy ki vezesse az olasz társaságot. Mindkét fél ragaszkodik az irányításhoz, ami az amerikai piac megtartása szempontjából (is) kulcsfontosságú kérdés.
A Biden-adminisztráció tavaly nyáron ugyanis átvitte azt a törvényt, amellyel 2029-től kitilthatók a kínai irányítású vállalatok által szállított és valós idejű adatokat továbbító hardvereszközök az Egyesült Államok útjain futó járművekből. Az ilyen idegen szoftverek alkalmazásának betiltását már 2027-től rendelték el a törvényalkotók.
Mindezzel az volt a céljuk, hogy a kémkedésre és a tiltott információszerzésre hajlamos kínai technológiát száműzzék az országból. Márpedig a Pirelli intelligens abroncsaiba integrált csipek folyamatosan küldik az adatokat a jármű központi számítógépére, ily módon a gumiabroncs maga is szankciók alá esne. Nem lenne ezzel baj, ha a Pirelli – akkor – nem kínai befolyás alatt állna.
Az olasz gumiabroncsgyártó bevételének mintegy 25 százalékát az észak-amerikai piacról szerzi, azaz sok pénz forog kockán.
Az Egyesült Államokat elsősorban mexikói, dél-amerikai és európai gyáraiból látja el gumiabroncsokkal, de egy kisebb, Georgia állambeli üzeme is besegít ebbe. Ez persze mellékes, ha a konszernt eleve a kínaiak dirigálják. A Reuters forrásai szerint két megoldás ígérkezik:
Utóbbi igen durva és barátságtalan lépés, de a Meloni-kormány 2023-ban jogilag már lehetővé tette a stratégiai fontosságú vállalatok esetében, éppen az olasz nemzetgazdasági érdekek védelmére hivatkozva.
A helyi részvényesek felhatalmazást kapnak a csoport vezérigazgatójának kinevezésére és a kínai többségű igazgatótanács stratégiai döntéseinek megvétózására.
Az effajta társbérlet nem kellemes, főként ha a felek kötik az ebet a karóhoz. A vita most a szerdai igazgatósági ülésen kulminálódhat, a következménye pedig az lehet, hogy a Sinochemet képviselő igazgatótanácsi tagok nem fogadják el a Pirelli 2024-es üzleti évéről szóló, korábban már közzétett beszámolót. Ami a részvényesek számára is figyelmeztető jel lehet a továbbiakra nézve.
A Pirelli második legnagyobb befektetője a Camfim, Marco Tronchetti Provera üzletember befektetési holdingja 26,4 százalékkal. A Camfin 29,9 százalékra tervezi növelni tulajdonrészét, ez alá kellene menniük a kínaiaknak. A 77 éves Provera 1992 óta vezérigazgatója a Pirellinek, emellett 2023 augusztusa óta az ügyvezető alelnöki posztot is betölti.
Nagy üzletet jelentett be a BYD szegedi gyára
Három olasz céggel – Brembo, Pirelli és Prima Industrie – kötött beszállítói megállapodást a kínai autógyártó. A milánói székhelyű Pirelli gumiabroncsokat, a bergamói központú Brembo felniket és fékeket gyárt, míg a torinói Prima Industrie pedig a lemezmegmunkálás és a lézertechnológia területén tevékenykedik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.