Mégsem száll el drasztikusan a Stadler-MÁV üzlet ára
A MÁV-START Zrt. által beszerezni kívánt 8+4 db dízel-villamos tram-train jármű árával kapcsolatban számos pontatlan és félrevezető információ jelent meg a közelmúltban - állítja Kiss Csaba a Stadler Trains Magyarország Kft. regionális kommunikációs vezetője. A 2017. február 20-án kelt, az ajánlatok bontásáról készült jegyzőkönyv szerint az eljárás becsült értéke 12 járműre vetítve 66 millió euró, egységárra bontva 5,5 millió euró. Ez azt jelenti, hogy a Stadler ajánlata egy tramtrain járműre 6,395 millió euró volt, amely a becsült értéket nem 100 százalékkal, csupán 16,27 százalékkal lépi túl.[caption id="" align="alignleft" width="600"]
Kép: AFP[/caption]
"A Stadler tisztában van azzal, hogy egy beszerzés becsült értékének bármilyen mértékben történő túllépése kihívások elé állíthatja az ajánlatkérőt, ugyanakkor a tények ilyen mértékű eltorzítását a társaság nem tartja korrektnek" - véli Kiss hozzátéve: ennek megfelelően a Stadler komolytalannak tartja azokat a nyilatkozatokat, amelyek a projekt ellehetetlenülését a járművek árának „megduplázódásával” próbálják indokolni. A társaság leszögezi: a korábbi közbeszerzési eljárásokhoz hasonlóan ezúttal is fair, az aktuális piaci viszonyoknak megfelelő, illetve az ajánlatkérő egyedi igényeit is teljes mértékben figyelembe vevő ajánlatot tett.
A további félrevezető összehasonlításokat megelőzendő a Stadler felhívja a figyelmet: a hibrid rendszerű, azaz villamos és dízel-elektromos hajtással is rendelkező járművek egységárának bármilyen más, kizárólag városi villamos üzemű jármű beszerzésének árával való összemérése a lényegesen bonyolultabb műszaki konstrukció, illetve az eltérő alkalmazási terület miatt értelmetlen és megtévesztő.
Úgy tűnik szüksége lehet a Stadlernek az árak elburjánzásával kapcsolatos "magyarázkodásra", miután Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter arról beszélt: a kormány támogatása a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszerrel kapcsolatban ellehetetlenülni látszik. A tram-train rendszerben használható szerelvények beszerzése ugyanis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV által előkészített közbeszerzés eredményeként közel duplájába kerülne, mint amennyire ők tervezték.


