Hajókat ad el az MKB
A mostani kiárusítás összefüggésben van azzal, hogy az Európai Bizottság tavaly decemberben azzal a feltétellel hagyta jóvá a 2014 végétől szanálás alatt álló MKB reorganizációját, ha annak részeként a hitelintézet szigorú költségcsökkentési programot hajt végre. Alig két hónapja értékesítette a bank balatonfüredi oktatási és szabadidőközpontját.
Nem tartják magasnak az újságban meghirdetett úszóalkalmatosságok 60 milliós kikiáltási árát a Világgazdaságnak név nélkül nyilatkozó szakértők. Különösen hogy azok döntő többsége – az MKB Üzemeltetési Kft. illetékesének tájékoztatása szerint – forgalomképes, az utóbbi években folyamatosan használták őket, versenyeken indultak velük. A Sudár Regatta Racing típusú hajó például a tavalyi Kék Szalagon is hasította a vizet. Csupán az egyszemélyes, DN típusú, fából készült, körülbelül 30 éves jégvitorlás áll évek óta szétszedve – de a kft. szerint látszólag sérülésmentesen – a tárolóban.
Az MKB-s csomag legértékesebb darabjának szakértők a Krajcár nevet viselő, 1999–2000-ben épített 70-es Balatoni Cirkálót tartják. Egy ugyanilyen fajtát január közepén közel 25 millióért hirdettek meg az interneten, de ennyiért nem kelt el, ezért levitték az árát 15 millióra, ezen már vannak érdeklődők. A versenyeken bizonyított másik MKB-s hajó, az Elan 331 típusát mások 28,5 ezer euróért, azaz durván 9 millióért kínálják, az 1993-ban épített Dixie 32-es irányára pedig 7,6 millió. A többi MKB-s hajó reális ára szakértők szerint egyenként 1,5–4 millió között mozoghat.
Igaz, a vételárat az olyan tényezők is befolyásolhatják, hogy mikor épült a hajó, van-e motorja, valamint hogy rendelkezik-e érvényes hajólevéllel. Márpedig a 28 hajóból mindössze kettő – a Balatoni Cirkáló és a Dixie 32 – építési ideje szerepel a pályázati felhívásban, a többiek ezen adatai a hajólevelekből sem derülnek ki. Mi több, a Földvár II. nevű vitorlás kishajó és a tizenkét Kalóz típusú vitorlás esetében még az építtető sem ismert. A másik 13 hajó közül a legtöbbet, négyet a Style Jacht Kft., hármat a Navalia Kft. alkotott meg.
Érvényes hajólevéllel 11 vitorlás rendelkezik, közülük azonban kettőé a pályázat benyújtásának a határideje előtt lejár. Négy hajóé pedig már le is járt, míg a tucatnyi Kalóz vitorlás hajólevele nincs is érvényesítve.