Nem tagadta a Puma azt az értesülést, hogy a következő szezontól átvenné a Nike-tól a Ferencváros labdarúgó-csapatának öltöztetését – habár nem is erősítette meg, inkább óvatosan fogalmazott az érdeklődésünkre küldött válaszában. 

Budapest 20230831 Labdarúgás Konferencia liga play off EKL FTC Ferencváros - Zalgiris Vilnius  Foto: Szabó Miklós Nemzeti Sport   	DIBUSZ DÉNES
Lehet, hogy jövő nyáron átöltözik a Fradi.
Fotó: Szabó Miklós

Az amerikai Nike 2014 óta szállítja az FTC felszerelését. Nemcsak a focicsapat, hanem számos más szakosztály is használja a pipás termékeket, például a kézilabdázók is a focistákéhoz hasonló szerelésben játszanak, ugyanakkor mivel a Nike-nak nincs sportágspecifikus felszerelése, a vízilabda-, illetve a jégkorongcsapat a Diapolo és a Bauer ruháit és eszközeit használja elsősorban. 

Mindenesetre a legnagyobb tételt jelentő és az érdeklődésre leginkább számot tartó férfi labdarúgó-együttes a Csakfoci értesülése szerint kerek évtizednyi együttműködés után vált beszállítót.

Az új gyártó pedig a német Puma lehet – habár maga a klub nem kommentálta a felvetést.

Mi a sorrend az Adidas, a Nike és a Puma között?

Érdekesség, hogy az NB I-ben egyetlen csapat játszik máris Pumában, ez pedig a Fradi legnagyobb riválisa, az Újpest. Az FTC-n túl Nike-csapatból is csupán egy akad még az NB I-ben, az MTK, amúgy az Adidas az uralkodó a négy partnerklubbal. A képzeletbeli ezüstérmes viszont a fiatal hazai márka, a 2Rule, amely három csapatnak adja a ruházatát.

Az NB I. mezszállítói
 

Régiós szinten is hasonló a helyzet – leszámítva persze a 2Rule-t –, tehát az Adidas utcahosszal vezet a Nike és a Puma előtt. 

Képeztünk egy saját vizsgálati mintát, amit az európai kupasorozatokban részt vevő regionális klubok alkotnak – a V4-eken túl a szomszédos országok, valamint Bulgária és Moldova csapatait számítottuk be, ez a sportágon belül viszonylag homogén társaságnak tekinthető. 

A Bajnokok Ligájában, az Európa-ligában és a Konferencia-ligában induló összesen 20 regionális csapat közül 9-et az Adidas, 4-et a Puma, 3-at a Nike öltöztet, 

és mindháromnak akad képviselője mindhárom sorozatban, tehát viszonylag reprezentatív a minta.

Budapest 20230205 Labdarúgás NBI NB1 Ferencváros FTC Újpest UTE Fotó Török Attila Nemzeti Sport  KATONA MÁTYÁS  ZACHARIASSEN KRISTOFFER
Itthon egy csapat játszik már Pumában: a Fradi legnagyobb riválisa, az Újpest.
Fotó: Török Attila

Konzisztens mindezzel a világpiaci helyzet is, főleg, ha a bevételeket vizsgáljuk: a sportszergyártóknál e három cég produkálja a legnagyobb bevételeket. 

Ugyanakkor az eddigiekből sejthetővel szemben a Nike a piacvezető, méghozzá jelentős és egyre növekvő fölénnyel, hiszen 2012-ben még csak 6, 2019-ben már 12, 2022-ben pedig már 20 milliárd euró volt a különbség, azaz mostanra eljutottunk oda: 

a Nike-nak nagyobb a bevétele, mint a második Adidasnak és a harmadik Pumának együttvéve. 

Az egymástól elváló eredményeket mutatja az alábbi, milliárd euróban számoló grafikon:

 

Itt szükséges megjegyezni, hogy ebbe az összes eladott sporttermék beleszámít, márpedig a Nike a világ legkeresettebb sportmárkája, és főleg Észak-Amerikában erős, ott termeli ki a bevételeinek majdnem a felét.

Mennyit fizetnek a legnagyobbaknak?

Ráadásul a világ legsikeresebb, ekként legnagyobb reklámértékkel bíró csapatainak nemhogy pénzért cserébe, hanem gigantikus szponzoráció tetejébe szállítják a gyártók a ruházatot és eszközöket. 

A csúcsot éves átlagban az Adidas tartja, amely a spanyol Real Madridnak 110 millió eurót (42,3 milliárd forintot) fizet minden évben. 

Összértékben viszont rájuk ver a Nike, amely a legnagyobb ellenfélnek, a Barcelonának 2018-tól 2018-ig tartó időszakra évi 105 millió eurót (40,5 milliárd forintot), összesen 1,05 milliárd eurót (404,4 milliárd forintot) fizet, és ebben a bónuszok még nincsenek is benne. 

A harmadik helyezett az angol Manchester United, amely 2013 óta nem volt bajnok és 2017 óta nem nyert nemzetközi kupát, mégis eltehet az Adidastól évente 90 millió fontot (40,4 milliárd forintot), és nemrég meg is hosszabbították a szerződést.

Manchester City wins 2023 UEFA Champions League titleISTANBUL, TURKIYE - JUNE 11: Ilkay Gundogan (C) of Manchester City lifts the UEFA Champions League trophy after the team's victory in the UEFA Champions League 2022/23 final match against Inter at Ataturk Olympic Stadium on June 11, 2023 in Istanbul, Turkiye. Berk Ozkan / Anadolu Agency (Photo by Berk Ozkan / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
A Manchester City már Pumában ünnepelte a BL-győzelmét.
Fotó: AFP

A Puma nem tud felmutatni partnerklubot a top négyben, de folyamatosan erősíti portfólióját, amely két nagyágyúja az idén tavasszal történelmi triplát teljesítő angol Manchester City, illetve a hétszeres BL-győztes olasz Milan.

Ebbe a körbe csatlakozhat a Fradi, amely persze az eredmények szintjén egyelőre távol áll az említettektől, 

hiszen az első adandó alkalommal kiesett a BL-kvalifikációban, így a Konferencia-ligában igyekezhet tompítani a pénzügyi veszteségetna meg a játékostranszferekkel. Közben pedig a Sztanyiszlav Csercseszov helyett beugró Máté Csaba után már Dejan Sztankovics felel az edzésekért, és közben remekül üzletel is. 

Mikor tájékoztat a Puma?

Természetesen a ruhahelyzetről érdeklődtünk a zöld-fehéreket jelenleg öltöztető Nike-nál, illetve a szóba hozott Pumánál is.

Előbbitől azt kérdeztük, hogy az értesülések szerint 2024-ben lejáró együttműködést szándékoznak-e meghosszabbítani és ha nem, miért nem, valamint milyenek voltak a szerződés anyagi vonzatai, azaz a klub fizetett-e a felszerelésekért, vagy a cég pénzt is adott a termékei mellé? Nos, az amerikai vállalat mostanáig nem reagált a megkeresésünkre – a Puma viszont igen.

A németektől azt kérdeztük, hogy:

  • Megerősítik-e, hogy partnerségre lépnek a Fradival 2024-ben?
  • Mik volnának a szerződés pénzügyi vonatkozásai?
  • Hatással van-e a döntésükre, a szerződés részleteire, hogy az FTC legnagyobb riválisa, az Újpest már Pumában szerepel, esetleg egyeztettek-e a lila-fehérekkel?

A válasz sokkal általánosabb lett, a Kelet-Európáért felelős marketingrészleg ugyanis az érdeklődést megköszönve azt írta, hogy egyelőre csak az alábbi nyilatkozatot kívánja tenni:

A Puma folyamatosan és minden piacon keresi a lehetőségeket, a közvéleményt pedig megfelelően tájékoztatjuk majd, ha ideje lesz.