
A sportmédia jogok globális értéke már meghaladja a 60 milliárd dollárt
A sportmédia jogok összesített globális értéke egy év alatt 12 százalékkal, 55,8 milliárd dollárról 62,2 milliárd dollárra nőtt. A párizsi olimpiához kapcsolódó jogok mellett jelentős belföldi üzletek, többek között az amerikai NFL és az indiai krikett liga [IPL] szerződései segítették a bővülést – derül ki a SportBusiness legfrissebb jelentéséből.

A labdarúgás és az amerikai futball dominál, együttesen az összérték 54,5 százalékát adják. A foci értéke a tavalyi évhez képest csaknem 12 százalékkal nőtt, így továbbra is a világ legértékesebb sportágának számít. Ugyanakkor nagyot ment az észak-amerikai profi kosárlabdaliga is.
Az NBA összesen 76 milliár dollárért adta el a következő tizenegy szezon közvetítési jogait. A jogokért folytatott versenyben a Comcast, az NBCUniversal, az Amazon (Amazon Prime Video) és a Disney (ESPN) lett a befutó. Az új megállapodás összege több mint háromszorosa a jelenleginek.
Változik a sportmédia
Úgy tűnik, hogy a növekedés cáfolja a hanyatló iparágról szóló narratívát. Ugyanakkor a jelentés leszögezi, hogy a kisebb ligák folyamatosan a túlélésért küzdenek, miközben a legnagyobb versenysorozatok jól teljesítenek, bár több területen alig van tér a növekedésre.
Például az angol Premier League 2023 végén közel hat év után tartott brit médiajogi árverést, ami alig több mint háromszázalékos növekedést eredményezett. A megállapodások a következő négy-öt évben biztosítják a közvetítési jogot a szigetországban, de megerősítették azt a nézetet, hogy számos liga elérte a plafont és csak kisebb növekedés várható.
Ráadásul a sportmédia továbbra is változóban van, mivel a digitális médiának az analóggal szembeni térnyerését kísérő fogyasztói változásokkal kell megküzdenie. Az elemzők szerint a következő évben a Netflix igyekszik lecsapni az élő sportközvetítésekre, miközben számos kulcsfontosságú médiajogi megállapodás van kilátásban.
Ezek közé tartozik, hogy az UFC új amerikai szerződést szeretne kötni 2026-tól kezdődően, és az ausztrál NRL is piacra viszi a jogait. Az is kérdéses, hogy a FIFA képes lesz erős közvetítési megállapodásokat kötni a klubvilágbajnokságra vagy sem.
FIFA-klubvilágbajnokság: Infantino csillagászati pénzdíjat ígér, de a csapatok így sem lelkesek, ráadásul a szponzorok is hiányoznak
Miamiban kisorsolták a jövő nyáron esedékes labdarúgó-klubvilágbajnokság csoportjait. Az új formátumú tornán az eddig megszokott hét helyett harminckét csapat vesz részt, köztük olyan nagyágyúk, mint a Real Madrid, a Manchester City, a Bayern München, a Botafogo vagy a River Plate, de ott lesz a mezőnyben a Lionel Messit és Luis Suárezt is foglalkoztató Inter Miami is.




