Az okostelefon-szállítások világszerte 18,3 százalékkal, 300,3 millió darabra csökkentek éves szinten 2022 negyedik negyedévében. A csökkenés minden idők legnagyobb mértékű visszaesését jelenti negyedéves szinten és hozzájárult az év egészében tapasztalt meredek, 11,3 százalékos lejtmenethez. A gyártók a tavalyi évet 1,21 milliárd darabos kiszállítással zárták, ami 2013 óta a legalacsonyabb éves adatot jelent a jelentősen visszafogott fogyasztói kereslet, az és a gazdasági bizonytalanságok miatt. Ez a kemény évzárás komoly veszélybe sodorja a 2023-ra várt 2,8 százalékos fellendülést, és jelentős lefelé irányuló kockázatot jelent az előrejelzésre.

Selfie.,Focus,On,Smartfone,And,Female,Hand Okostelefonok, okostelefon
Fotó: Guryanov Andrey

Soha nem láttunk még a tavalyi karácsonyi ünnepeket is magába foglaló, negyedévhez hasonlóan alacsony számokat. A gyengülő kereslet és a magas készlet azonban arra késztette a gyártókat, hogy drasztikusan csökkentsék a szállítások mennyiségét 

– mondta Nabila Popal, az IDC’s Worldwide Tracker csapat kutatási igazgatója. A negyedév során az erőteljes eladások és promóciók inkább a meglévő készletek kimerüléséhez járultak hozzá, mintsem a szállítások növekedéséhez. A gyártók egyre óvatosabbak a szállítások és a tervezés terén, miközben újra a nyereségességre összpontosítanak. Még az Apple is, amely eddig látszólag immunisnak tűnt, visszaesést szenvedett az ellátási láncában a kulcsfontosságú kínai gyáraiban bekövetkezett váratlan zavarok miatt. Ez az ünnepi negyedév azt mutatja, hogy az emelkedő infláció és a növekvő makrogazdasági aggodalmak a vártnál is jobban visszafogják a fogyasztói kiadásokat, és az esetleges fellendülést egészen 2023 végéig kitolják – tette hozzá a szakértő.

Negyedéves összehasonlításban, a tavalyi év utolsó három hónapjában 67 millióval, 300 millióra csökkent az okostelefonok kiszállítása. A legnagyobb, 26 százalékos visszaesést a Xiaomi szenvedte el, míg az Apple mindössze 15 százalékot csökkent.

Top 5 vállalat, világméretű okostelefon-szállítások, piaci részesedés és éves növekedés, 2022. 4. negyedév (előzetes eredmények, szállítások millió darabban)
VállalatKiszállítás darabszám
2022. 4. negyedév
Piaci részesedésKiszállítás darabszám
2021. 4. negyedév
Piaci részesedés 2022. 4. negyedévVáltozás év/év
1. Apple72,324.1%85.023.1%-14.9%
2. Samsung58,219.4%69.018.8%-15.6%
3. Xiaomi33,211.0%45.012.2%-26.3%
4. OPPO25,38.4%30.18.2%-15.9%
5. vivo22,97.6%28.37.7%-18.9%
Others88,329.4%110.230.0%-19.8%
Összesen300,3100.0%367,6100.0%-18.3%
Forrás: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker

Az utolsó negyedév azért különleges, mert az Apple felülmúlta a Samsungot, feltételezhetően azért, mert októberben új iPhone-ok jelentek meg. Az Apple 72 millió, a Samsung 58 millió telefont adott el. Az év első három negyedévben a Samsung 202 millió, az Apple pedig 154 millió telefont szállított ki.

Az év egészében a Samsung 260 millió telefont szállított ki, az Apple pedig a második helyen végzett 226 millióval, a Xiaomi pedig a harmadik lett 153 millióval. Az Oppo 103 millió, a Vivo 99 millió darabot adott el. 2021-hez képest az Oppo és a Vivo szállítása 23 százalékkal, a Xiaomié pedig 20 százalékkal esett vissza. A Samsung és az Apple eladásai mindössze 4 százalékkal csökkentek.

Itt a lista a legjobb okostelefonokról, amelyekkel játszi könnyedséggel boldogulnak az idősebbek is

A generációs szakadék nem egyenlő a technológiai fejlődésében való lemaradással. Csak jó készülékeket kell választani, és máris nem számítanak az évtizedek.