Pályára állították az Arktika-M-2 hidrometeorológiai műholdat, amelynek fedélzeti vezérlőegységét a Roszatomhoz tartozó moszkvai Mars Tervezőintézet fejlesztette. A műhold vezérlőrendszerébe ágyazott algoritmusokkal állítható be a fedélzeten lévő fő- és segédberendezések működési módja, és módosítható a műhold pozíciója a pályán a felszín optimális monitorozása érdekében.

Roszatom tervezőirodája időjárási műholdhoz fejlesztett vezérlést,
rosatom, 
küldött kép
Szerelés közben az Arktika-M-2-es műhold.
Fotó: Roszatom

 

Olyan pozícióból vizsgálható az északi sarkvidék, amilyenből más eszközzel nincs mód 

Az Arktika-M hidrometeorológiai előrejelző-rendszer eddig csak a 2021. február 28-án felbocsátott Arktika-M-1 időjárási műholdat használta, amelynek fedélzeti vezérlőegységét szintén a Mars Tervezőiroda fejlesztette ki. December 16. óta azonban a két időjárási műhold együttes működésével már folyamatosan monitorozhatók a sarkvidék időjárását meghatározó paraméterek. 

„Jelenleg csak Oroszországnak vannak olyan meteorológiai műholdjai, amelyek 63 fokos hajlásszögű elliptikus pályán keringenek. Ezek a műholdak a Földtől mintegy 40 ezer kilométerre lévő, magas elliptikus pályán keringenek, a Glonass orosz navigációs rendszer (a GPS orosz megfelelője) műholdjai által használt pálya felett. Így olyan, egyedülálló perspektívából figyelhető meg az Északi-sarkvidék, amire semmilyen más műholddal nincs mód" – idézi a Roszatom közleménye Dmitrij Dobrinyint, a Mars Tervezőiroda vezérigazgató-helyettesét.

Sok cég és szervezet tudja használni az új adatokat

Az Arktika-M sorozat két meteorológiai műholdjának használatával pontosabbá válik az időjárás-előrejelzés. A meteorológusuk multispektrális képalkotó eljárással a felhasználók igényeire szabott előrejelzéseket tudnak készíteni. A pontos előrejelzéseket az északi-tengeri útvonalon közlekedő hajók és repülőgépek mellett a rendkívüli helyzetek minisztériuma és más hatóságok is jó tudják használni.

A Mars Tervezőiroda jelenleg az Arktika-M sorozat (3., 4., 5., 6. számú) korszerűsített időjárási műholdjain és az 5. számú Elektro-L űrszonda fedélzeti vezérlőrendszerén dolgozik. Az Arktika-M és a geostacionárius pályán keringő Electro-L által szolgáltatott információk együttes használatával gyakorlatilag megszakítás nélkül hozzáférhetők lesznek az operatív adatok a globális szintű meteorológiai előrejelzésekhez.

Kilövés Bajkonurból

A moszkvai Mars Tervezőiroda (orosz rövidítéssel MOKB) 1955 júniusában jött létre. Az intézet a fedélzeti rendszerek és vezérlőegységek, valamint egyedi műszerek mellett elektronikai egységeket és tesztberendezéseket fejleszt és gyárt űreszközökhöz és a repülőgépipar számára.

A tervezőiroda egyedülálló vezérlőrendszer-fejlesztő, amely egyidejűleg dolgozik űrkutatási és légi közlekedési projekteken.

A vállalat 2019 óta robotrendszerek létrehozásával is foglalkozik, illetve ipari robotokhoz fejleszt motort.

Az Arktika-M-et az egykori legendás repülőgéptervező Szemjon Lavocskinról elnevezett, ma a Roszkoszmoszhoz tartozó állami vállalat fejlesztette ki. A rendszer 2021 óta működik – az Arktika-M-1 műholdat 2021. február 28-án indították. A mostani második egységet egy Szojuz-2.1b hordozórakétával és egy Fregatt nevű gyorsítóblokkal indították Bajkonurból 2023. december 16-án moszkvai idő szerint 12 óra 17:00 perckor, majd állították nem sokkal később pályára.