Taxisok is esélyesek a kamatmentes turisztikai hitelre
Hamarosan a taxisok és a kisbuszosok is bekerülhetnek a Széchenyi Turisztikai Kártya program kedvezményezetti körébe. A rendkívül kedvező hitellel a turizmus-vendéglátás szinte valamennyi szereplője élhet már most.
Sándor Tünde
2020.09.24, 12:00
Megosztom a cikket
Kilencven százalékos állami garanciával, 250 millió forintos felső határral került piacra a koronavírus-járvány által legsúlyosabban érintett turizmus-vendéglátás ágazat vállalkozásainak túlélését segíteni hivatott Széchenyi Turisztikai Kártya. A Széchenyi Kártya Programot felügyelő KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója, Krisán László csütörtökön sajtótájékoztatón ismertette a részleteket. Elmondta:
az egy, két és három éves futamidejű folyószámlahitel teljesen szabad felhasználású, kamatmentes, és 100 millió forintig ingatlanfedezetet sem igényelnek hozzá a bankok,
amelyek a nagyarányú állami garanciára tekintettel 100 millió forint fölött is rugalmasak. A hitel még olcsóbbá tétele érdekében majdnem minden költséget átvállalt a kormányzat, mindössze a 0,25 százalékos garanciadíjat kell fizetni, ami uniós előírás.
A pandémiára tekintettel az EU az eddigi 200 ezer eurós állami támogatási korlátot, a de minimis három évre vetített összegét 800 ezer euróra engedélyezte felemelni a turisztikai szektorban. Támogatott hitelkonstrukció kiváltására azonban nem használható a Széchenyi Turisztikai Kártya programban igényelt hitel.
A Világgazdaság kérdésére Krisán László elmondta, alapvetően a hazai vállalkozások megsegítése a cél, ezért az igénylő cégnek több mint 50 százalékos arányban magyar tulajdonban kell lennie, és az kizárólag mikro- és kis- és középvállalkozások likviditási nehézségeinek enyhítésére szolgálhat.
Fotó: Kallus György / VG
Az új Széchenyi Kártya konstrukcióra most éppen azért volt szükség, mert világossá vált, hogy a válságidőszakban az egyetlen lehetőség egy olyan olcsó hitelforrás biztosítása a vállalkozásoknak, amivel elkerülhető, hogy komoly pénzeket fizessenek a túlélésük finanszírozására szolgáló pénz után. Könnyid László, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgató-helyettese közölte, a magyar vállalkozások nem képeztek elég tartalékot, szárnyalt a turizmus, nem készültek hosszú válságra a cégek.
Felmérések szerint a turisztikai cégek működési költségeinek 50-60 százaléka fix és személyi költség,
ami üzemszünet esetén lehetetlenné teszi a leállási időszak finanszírozását. Ráadásul a koronavírus járvány kezdetén még mindenki legfeljebb őszig tartó krízissel számolt csak, de 2020-ban már biztosan nem lehet nemzetközi turizmusról beszélni, sőt, az ágazat teljes regenerálódására nincs esély a védőoltás megjelenéséig – mondta Könnyid. Ma már 2022-2023-ra teszi számos szervezet a kilábalást, az ENSZ is sokadszor módosítja várakozásait, egyre kijjebb tolja a felépülés időszakát. 2019-hez képest globálisan 60-80 százalékos a visszaesés, nemzetközi szinten 910-1200 milliárd dolláros az idei bevételcsökkenés.
Világszerte 1100 millió turista hiányzik, 100-120 millió munkahely van veszélyben,
a turisztikai kereslet visszaépülése nagyon lassú lesz. Ilyen prognózissal nagyon fontos a következő évekre szóló segítség a magyar turizmusban is, amely tavaly még a GDP 13,5 százalékát adta, és 400 ezer embernek biztosított megélhetést. Kiemelten fontos az ágazat, megmentése érdekében számos intézkedést hozott a kormány, ezek egyike a Széchenyi Turisztikai Kártya program, amelyet már a héten lehet igényelni a Kavosz 220 pontján szerte az országban.
A rekordidő alatt összerakott program kapcsán a Kavosz elnöke elmondta, még tovább bővülhet a kedvezményezettek köre, a taxisok és a legfeljebb kilenc személyes kisbuszosok is hamarosan bekerülhetnek abba. A hitellel azok a turizmushoz bármilyen formában kötődő, bevételük 30 százalékát abból szerző vállalkozások élhetnek, amelyek 2019. január elsején már működtek, vagyis egy lezárt üzleti évet fel tudnak mutatni – hangzott el.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.