Székesfehérvár vendégforgalmában nagyon jelentős szeletet képviselnek az egynapos látogatók, a kirándulók, vagy csupán az átutazók is. Őket szeretnénk rábírni a hosszabb tartózkodásra, mert bőven van miért maradni
– mondta el a VG megkeresésére F. Szegő Krisztina, a Székesfehérvári Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője.
Megújult stratégia
A turisztikai szakemberek hasznosan töltötték a pandémia alatti időszakot is, és gőzerővel készültek az újranyitásra. Teljesen megújult a Tourinform iroda, a Kisfaludy Fejlesztési Program vissza nem térítendő támogatásának köszönhetően. A projekt tavaly november elsején indult és idén február 28-án zárult.
Az arculati megújulás mellett gyereksarokkal és csomagmegőrző szekrénnyel is bővültek – ismertette.
Szolgáltatásfejlesztésünk fókuszában a családbarát-, a hozzáférhető- és a digitális turizmus áll
– emelte ki a főbb szempontokat.
Tevékenységük során még inkább előtérbe került az értékesítési szemlélet.
Idegenvezetést és programcsomagokat ajánlanak, továbbá egy szuvenír boltot is kialakítottak, amelyben helyi termékeket kínálnak és jegyirodát is működtetnek.
A hosszabb tartózkodás érdekében májusban kampányt indítottak Nyiss Fehérvárra! címmel, amelyben digitális kedvezménykártyát kínálnak a szállóvendégeknek már egy éjszakától.
A hagyományok újjáélednek
A város kulturális és szabadidős vonzerői az elmúlt évtizedben hatalmas fejlődésen mentek keresztül, megújult a teljes történelmi belváros, több kulturális intézmény született, mint a már jól ismert Vörösmarty Színház mellett az Alba Regia Szimfonikus Zenekar és a kortárs Székesfehérvári Balettszínház. Készülőben van az Árpád-ház program keretében a Nemzeti Emlékhely látogatóközpont és kőtár, hamarosan nyit a teljes felújításon átesett Szent István Király Múzeum nyugati színvonalú új kiállítóhelye.
A fehérvári attrakciók közül a Bory-várat, a Sóstó Természetvédelmi Területet, a történelmi belvárost, az Árpád Fürdőt, a múzeumi kínálatból pedig a Nemzeti Emlékhelyet és a Hetedhét Játékmúzeumot emelte ki.
Új közösségi terek jöttek létre, két éve pedig az egyedülálló Sóstó Természetvédelmi Terület és Látogatóközpont újult meg teljes rehabilitációt követően
– sorolta a város vonzerőit.
A szabadidős vendégek megnyerése érdekében a város a programturizmus irányába indult. Az elmúlt nyolc évben felépítettek egy egész évet átívelő rendezvénypalettát: ezek közül kiemelkedő a Székesfehérvári Királyi Napok, benne a Koronázási Ünnepi Játékokkal, amely emblematikus rendezvénye lett a városnak.
A pandémia miatt azonban újratervezésre kényszerültünk, különböző – elsősorban digitális – fejlesztésekkel a közösségi élmények helyett/mellett az egyéni látogatókra fókuszálunk
– fogalmazta meg az irányvonalat. Hozzátette, jelenleg fejlesztés alatt áll az a sétaapplikáció, amely egyedi tematikus útvonalakat és városjátékokat kínál a látogatóknak.
A város értékei
– a turisztikai szakemberek összeállítása alapján. Nagy előnye a városnak a könnyű megközelítés, az ország legforgalmasabb autóútja mentén a főváros és a Balaton között mindenkinek „közel” van.
A sportturizmusban is bíznak
A világjárvány miatt 2020-ban a vendégéjszakák jelentős részét kitevő üzleti turizmus szenvedte el a legnagyobb visszaesést, ennek lassú visszatérésére számítunk, ugyanakkor a sportturizmus élénküléséért a város sokat tesz – közölte F. Szegő Krisztina.
A sportlétesítmények fejlesztésével igyekeznek megnyerni a nagy világversenyek rendezésének jogát,
mint a már évek óta Székesfehérváron tartott Gyulai István Regionális Atlétikai Magyar Nagydíjat, vagy a nemzetközi futball rangadókat.
Összefog a térség
A székesfehérvári turisztikai szervezet az egész térséget összefogja a kommunikációban, a keresztpromóció jól működött már a járványhelyzetet megelőzően is, most még hatékonyabb az együttműködés. A Velencei-tó településeivel is partnerségben vannak.
A verseny nagy, hiszen most mindenki jórészt a belföldi vendégekre számít, akik előnyben részesítik a strandolást és a wellnesst, de azért látszik az a trend, hogy sikerült elindítani egy „országfelfedező mozgalmat”
– fejtette ki a szakértő.
Úgy véli, nagyobb a fogékonyság a különleges, akár eldugottabb és a kisebb forgalmú helyek iránt. Látogatószámban nincs is hiány, Fehérvár egyre népszerűbb kirándulási célpont.
A családi látogatásokat nagyban segíti a Kajla-kampány is, amelynek évente több száz családi kirándulást köszönhetünk.
A vendégéjszakák felfutására számítanak
Tavaly Székesfehérváron a vendégéjszakák és a vendégek száma az előző évhez képest a felére csökkent. Ezen belül a külföldi vendégéjszakák aránya jóval nagyobb mértékben esett vissza: míg 2019-ben közel ugyanannyi vendégéjszakát generáltak a külföldi vendégek, mint a belföldiek, 2020-ban a külföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma az egyharmad részét tette ki a korábbinak.
A város szálláskapacitásának kihasználtsága 2020-ban 32 százalék volt,
az átlagos tartózkodási idő kis mértékben növekedett 2 napról 2,2 napra – közölte a pontos adatokat F. Szegő Krisztina.
Előrejelzések szerint nyáron a vendégéjszakák száma idén is felfut, de egyelőre óvatosabbak a várakozások a tavalyinál.
A Tourinform személyes látogatottsága 2020-ban nagyságrendileg egyharmada volt az előző évinek, ahogy az igénybe vett szolgáltatások mennyisége is. A Tourinform irodánál összesen 106 idegenvezetéses programot bonyolítottak le tavaly, míg korábban ez a szám 358 volt. A megrendelt vezetéseken felül 45 garantált idegenvezetést szerveztek, ezeken több mint 1800 résztvevőt regisztráltak – részletezte az iroda vezetője. Ezeket a számokat 2021-ben bizonyosan meghaladják,
május óta rendkívül megélénkült a kereslet a Tourinform programjai iránt.
Fellendülést várnak a nyártól a fehérvári szállodák
Az idei szezon és az elmúlt két év összehasonlítása közben három teljesen különböző élethelyzetben találjuk magunkat: 2019-ben még nem kellett együtt élnünk a vírussal; tavaly már túl voltunk az első hullámon, de még nem volt vakcina, idén már oltóanyag és védettségi igazolvány is van, amely a turisztikai szektorra is meghatározó hatással bír.