BUX 52,331.31
+0.03%
BUMIX 4,429.91
+0.79%
CETOP20 2,385.41
-0.10%
OTP 18,285
-0.03%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-0.26%
-0.26%
-0.22%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,620
0.00%
RABA 1,570
+1.29%
0.00%
0.00%
-1.09%
+1.72%
0.00%
-0.38%
+2.44%
+1.79%
+0.24%
OTT1 149.2
0.00%
-1.61%
MOL 2,438
-0.25%
-1.32%
ALTEO 1,370
-0.36%
0.00%
+5.08%
EHEP 1,970
0.00%
0.00%
4IG 1,014
+1.40%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.60%
+0.58%
0.00%
-6.94%
SunDell 37,400
0.00%
+0.75%
0.00%
+2.21%
0.00%
+1.24%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Turizmus

Csődveszély fenyegeti a magyar turistabuszosok többségét

A nemzetközi buszos turizmus lassú visszaépülését, a tartósan megcsappanó kereslet miatt a kínálat zsugorodását prognosztizálják a buszos vállalkozók. A jövőkép riasztó, mivel a belföldi turizmus sem generál akkora forgalmat a csoportos utaztatás számára, amely a szektort el tudja tartani, a szolgáltatók zöme csődbe mehet.

A csoportos be- és kiutaztató vagy európai körutas nemzetközi turizmus beindulására még várni kell, az óvatos, visszafogott nyitásra 2021 ősze előtt nincs reális esély – összegezték a helyzetet és a lehetséges jövőképet a hazai autóbuszos vállalkozások 60 százalékát tagjai között tudó Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary Autóbusz Tanácsának résztvevői legutóbbi ülésükön.

Dittel Gábor ügyvezető főtitkár a Világgazdaságnak kifejtette: arra számítanak, hogy a pandémia hosszú távon is át fogja írni az utazási szokásokat. A piac csak lassan, fokozatosan épül vissza, mérhető és értékelhető számú nemzetközi utazóközönségre 2022 nyara, 2023 előtt nemigen lehet számítani. Ugyanakkor a tartósan álló járművek ismételt üzembe és forgalomba helyezése tetemes költségekkel jár egy közel másfél éves bevétel nélküli időszak után. A szolgáltatói oldal óhatatlanul csökkenni fog, kevesebb lesz az életképes vállalkozás.

A korábban eseti megrendelésre dolgozó, kiegészítő tevékenységet nem végző, tőkeszegény családi mikro- és kisvállalkozások túlélésére minimális az esély, ami azért is veszélyfaktor, mert ők adják a piacnak akár a 80‑90 százalékát.

Az ázsiai csoportok gyakorlatilag eltűntek, a kontinentális utazások visszaesése még jövőre is kitarthat. Mindeközben a belföldi turizmus sem generál megfelelő számban autóbuszos csoportokat, inkább az egyéni utazást preferálják sokan, vagy elmozdulnak a menetrend szerinti utazási forma irányába.

Fotó: Soós Lajos / MTI

A mobilitási szokások változása és a piac beszűkülése miatt az eddigi nemzetközi relációnak új területeket célszerű keresnie, ez lehet a MICE, azaz hivatásturizmus, az iskolás csoportok, sportolók szállítása, vagy a belföldi kulturális, gasztro- vagy élményturizmus – állapították meg a piaci szereplők. Fontos szempont az a kormányzati törekvés – hangsúlyozta Dittel Gábor –, amely előirányozza a beutaztató turizmus esetében a Budapest-centrikusság oldását. A főváros élhetőségét fenyegető nemkívánatos tömegturizmus veszélye egyelőre nem reális veszély a külföldi beutazó csoportok és utasok számának várható csökkenése miatt, viszont a vidéki régiók fokozottabb bevonása a buszos körutazásokba új perspektívát teremtene minden résztvevőnek.

A különjárati buszos piacon érintettek ismét megkongatták a vészharagot, jelezve, hogy bár minden bizonnyal visszatérnek a magas színvonalú szolgáltatást igénylő külföldi turistacsoportok, továbbra sem körvonalazódik sem kormányzati, sem önkormányzati szinten szándék arra, hogy az autóbuszos városnéző programok feltételrendszere javuljon. Nincs biztosítva például a zárt ajtós turistabuszok parkolása, megállása a nevezetességek közelében.

Ha a tendencia nem változik, valamennyi fővárosi turisztikai látványosság – a Citadella, a budai vár, a Kossuth tér és a Parlament, a bazilika, a Hősök tere – esetében megszűnik a városnéző különjárati autóbuszokkal való megközelítés, a megállás, a le- és felszállítás, a parkolás lehetősége, így ez a szolgáltatás akár el is tűnhet a palettáról – figyelmeztet állásfoglalásában az autóbusztanács.

A munkacsoport álláspontja szerint a jövő legnagyobb kihívása az utazásszervezés digitalizációja mellett az elvesztett munkaerő pótlása lesz. A képzett buszvezetők nagy része eltűnt a különjárati szegmensből, a képzés nem részesül állami támogatásban, és a rendkívüli költségek miatt a fiatal generáció számára sem vonzó ez a hivatás.

Ördögi kör

A különjárati tevékenységet végző mintegy 9,5 ezer jármű jelentős része hitellel, lízinggel terhelt, közülük mintegy hatezret ideiglenesen a forgalomból is kivontak már tavaly. A turizmus tartós válsága miatt ezek a járművek a használtjármű-piacon nehezen értékesíthetők, és az üzemeltető vállalkozások markáns bedőlése a lízingbe adó pénzintézeteknél is értékvesztésként, jelentős kárként jelenhet meg a NiT Hungary közlése szerint.

 

Kapcsolódó cikkek