BUX 52,331.31
+0.03%
BUMIX 4,429.91
+0.79%
CETOP20 2,385.41
-0.10%
OTP 18,285
-0.03%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-0.26%
-0.26%
-0.22%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,620
0.00%
RABA 1,570
+1.29%
0.00%
0.00%
-1.09%
+1.72%
0.00%
-0.38%
+2.44%
+1.79%
+0.24%
OTT1 149.2
0.00%
-1.61%
MOL 2,438
-0.25%
-1.32%
ALTEO 1,370
-0.36%
0.00%
+5.08%
EHEP 1,970
0.00%
0.00%
4IG 1,014
+1.40%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.60%
+0.58%
0.00%
-6.94%
SunDell 37,400
0.00%
+0.75%
0.00%
+2.21%
0.00%
+1.24%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Turizmus

Rizikós maradt a szállodaüzemeltetés

A járványhullám lecsengésének ellenére sem számítanak könnyű évre a vidéki szállásadók, a pandémia maradandó károkat okozott – mondta Bágyi Péter, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara idegenforgalmi és vendéglátóipari osztályának elnöke.

A sárospataki Zemplén Idegenforgalmi Kft., amelynek Bágyi Péter az ügyvezetője, 2016 és 2019 között mintegy 60 százalékkal növelte árbevételét, de a 2020-as év 32 százalékos visszaesést hozott.

A cég többek közt azért tudott mégis 31 milliós profitot termelni – majdnem 60 százalékkal kevesebbet, mint 2019-ben – mert Zemplén Idegenforgalmi Kft. az elmúlt években jelentős felújításokat és fejlesztéseket hajtott végre a sárospataki Hotel Bodrog Wellness egységükön, több mint félmilliárd forint értékben, részben a Kisfaludy Program és az MNB növekedési hitelforrásából.

Fotó: Zemplén Idegenforgalmi Kft

A járvány miatti „kényszerpihenőt” sokan mások is fejlesztésre használták fel, és a megújult szálláshelyek erős versenyt támasztanak egymásnak a visszatérő keresletért.

A foglalások elkezdtek érkezni a nyári szezonra, de a foglalási előleg garanciák csak minimálisan érvényesíthetők, ami azzal a kockázattal jár, hogy a későbbiekben sokan átfoglalnak külföldre, például Horvátországba.

További rizikó, hogy ősztől nem indul újra a korábbi szinten a konferenciaturizmus, ha esetleg az akkori szabályok szerint a teljes szállodai szolgáltatásokat kizárólag oltási igazolvánnyal lehet igénybe venni.

Az egyetlen út ugyanaz lehet most is, mint amivel a 2008-as válság utáni évek negatív árspiráljából sikerült kilábalni: a jó és hatékony marketing – mondta Bágyi Péter.

Az ő 66 főt foglalkoztató cége jelentős költségeket vállalva megőrizte a munkaerőt, de a szektorban visszafordíthatatlan károkat okozott a járvány: recepciósok, szakácsok, pincérek hagyták el a szakmát nagy számban, sokan valószínűleg örökre.

Normalizálni kellene a béreket a szektorban, de ilyen gazdasági helyzetben önerőből ez szinte lehetetlen...A szektor képviselői reménykednek a további állami segítségben, nagyon-nagyon nehéz időket élünk

– mondta a szakember.

Kapcsolódó cikkek