BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Meglepetést hozhat a nyár: sokan terveznek itthon nyaralni, mégis kevesebb a szállásfoglalás

Megfordult a biztató nyári belföldi előfoglalási trend, a főszezonra 16 százalékkal kevesebb vendégéjszakát foglaltak le a magyar vendégek. A keresletcsökkenés elsősorban a hoteleket sújtja, ahol ötödével kevesebb a foglalás, mint tavaly. A belföldi vendégek akciós árakra várnak egy felmérés szerint, mindeközben a kiutaztatók Covid előttit meghaladó utasszámmal zárták az előfoglalási szezont.

Meglepően jól alakult a külföldi nyaralásokra meghirdetett előfoglalási időszak, a 2019-es rekordévit meghaladó számú magyar utas indul tengerparti nyaralásokra az utazási irodákkal, ezzel ellentétes tendenciát rajzol fel a Szallas.hu a belföldi turizmusról, adataik szerint ugyanis 16 százalékkal kevesebb főszezoni foglalással indul a nyár.

Picture,Showing,Hand,Of,Businessman,Opening,Hotel,RoomPicture showing hand of businessman opening hotel room
Fotó: Shutterstock

A hotelek esetében 21 százalék a visszaesés foglalási darabszámban a nyárra vonatkozóan tavalyhoz képest, a nem hotel típusú szálláshelyek esetében pedig nyolc százalék a csökkenés – tudta meg a Világgazdaság a Szallas.hu összesítéséből.

A belföldi kereslet visszaesése már az első öt hónapban is megmutatkozott: a magyarok belföldi foglalásainak száma 11 százalékkal csökkent a Szallas.hu adatai szerint tavalyhoz képest, éppúgy mint a vendégéjszakák száma is. 

Mindezek ellenére a foglalásokból származó bruttó szobaár bevétel 8 százalékkal nőtt. Az elmúlt 5 hónap átlaga alapján egy főnek egy éjszaka 12 500 forintba került. 

A hosszú hétvégék előfoglalásai biztatóan indultak, azonban a korábban elinduló keresleti görbe az időponthoz közeledve már laposabb volt az előző évinél, a leutazások eredményeit összesítve pedig csökkenést tapasztalunk tavalyhoz képest

– jelezte Szabó Tamás, a Szallas.hu Magyarországért és Horvátországért felelős igazgatója. 

A hosszú hétvégék közül a legnagyobb visszaesést a húsvét hozta, végül a tavalyinál 18 százalékkal kevesebb foglalást és 17 százalékkal kevesebb vendégéjszakát rögzítettek a szállásfoglalási portálon.

Azok a régiók és szállásadók forgalma van leginkább veszélyben, ahol nincs bejáratott külföldi vendégforgalom.

A külföldi vendégéjszakák száma egyelőre folyamatosan emelkedik.

A nyári kereslet visszaesésének okait egy friss, nem reprezentatív felmérésben igyekezett feltárni a Szallas.hu – tudtuk meg. A kérdésekre 970-en adtak választ, akiknek zöme, pontosan a 85 százaléka azt közölte, hogy tervez idén nyaralást, de 50 százalékuk még nem foglalta le szállását. A kutatásban résztvevők 58 százaléka csak belföldi üdülést fontolgat, 32 százalékuk pedig a belföldi mellett még külföldi úti célban is gondolkodik. 

Picture,Showing,Hand,Of,Businessman,Opening,Hotel,Room
Fotó: Shutterstock

A csökkenő keresletet kézenfekvő lenne az áremelkedéssel magyarázni, ugyanakkor a felmérés szerint csupán 15 százalék azoknak az aránya, akik idén nem tudnak pénzt fordítani az utazásra – közölte a felmérés eredményét a társaság.

Mint megállapították, láthatóan van utazási kedv az idei nyárra, de még sokan kivárnak a foglalással. 

A hazai szállásadóknak most az a feladata, hogy ezeket a magyar vendégeket bevonzzák, ajánlataik mielőbb versenyképessé tegyék belföldön és vonzóbbak legyenek a magyarok számára, mint egy külföldi utazás

– mondta Szabó Tamás. 

Van pénz utazásra: csak most már nem itthon, hanem külföldön költekeznek a magyarok

Tízezerrel kevesebben dolgoznak a vendéglátásban itthon, a munkaerőhiány tartósan velünk marad, de mérsékelhető. A cégek egy része már nem is keres dolgozókat, megoldják máshogy a problémát. Az építőiparból most kezd visszaszivárogni az elcsábított munkaerő egy része, a turizmusban az üzleti bizalom a szolgáltatói szektor átlaga felett van, bár most stagnálásközeli.

Ehhez 

idén egyértelműen alacsonyabb árakra, szezonközi akciós ajánlatokra van szükség 

– hangsúlyozta a szakértő.

A belföldi utazók elsősorban az akciós árakat, a csomagajánlatokat, az előleg fizetése nélküli foglalást és a Szép-kártyás fizetési lehetőséget keresik a felmérés szerint. Ezt a tapasztalatok is igazolják, a Szallas.hu-nál idén két belföldi és két horvát akciós előfoglalási, illetve június elején egy nyári árengedményes kampány is futott. Azok a szállásadók, akik ezekben részt vettek, idén is növekedést tudnak felmutatni a forgalmukban.

20230608 Budapest
Grand Hotel Margitsziget
150 éves a Margitszigeti Nagyszálló.

Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG 

A képen: szálloda folyosó20230608 BudapestGrand Hotel Margitsziget150 éves a Margitszigeti Nagyszálló.Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG A képen: szálloda folyosó
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Egyértelműen a kedvező árú ajánlatok közül döntenek a vendégek – olvasható a Szallas.hu közleményében.

Idén átlagosan 18 százalékkal drágultak a szálláshelyek árai, ezen belül nagyok az eltérések az árváltozás mértékében a szállástípusokat és a településeket külön-külön vizsgálva.

A hotelek esetében magasabb, átlagosan 22 százalék a drágulás, miután áraikat nagyobb mértékben befolyásolják az üzemelési költségek emelkedése mellett a szolgáltatások árai, a munkaerő bérköltsége és az élelmiszerárak is

– fogalmazott Szabó Tamás. Mindettől nem független, hogy a hotelek esetében nagyobb mértékű a foglalási számok visszaesése, mint a nem-hotel típusú szálláshelyeknél.

Minden mindennel összefügg

A szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy a nem hotel típusú szálláshelyek körében látott kisebb mértékű forgalomcsökkenés sem ad okot a fellélegzésre, a viharfelhőket komolyan kell venni, mert a turizmusban kiemelkedő mértékű az egymásrautaltság, a multiplikátor hatás. A szálláshelyek vendégszámának csökkenése hatással van az adott  térség gyógyfürdőjének, vendéglátó egységeinek és turisztikai attrakcióinak forgalmára egyaránt.. A felhasználói visszajelzések alapján egyébként a foglalások mellé járó ajándék belföldi programkuponok is ösztönzik a szálláskeresőket az online platformok használatára, amelyek az árak összehasonlíthatók, ami nagyon fontos szempont, hiszen felértékelődött az áralapú keresés.

 


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.