Meglepően jól alakult a külföldi nyaralásokra meghirdetett előfoglalási időszak, a 2019-es rekordévit meghaladó számú magyar utas indul tengerparti nyaralásokra az utazási irodákkal, ezzel ellentétes tendenciát rajzol fel a Szallas.hu a belföldi turizmusról, adataik szerint ugyanis 16 százalékkal kevesebb főszezoni foglalással indul a nyár.

Picture,Showing,Hand,Of,Businessman,Opening,Hotel,RoomPicture showing hand of businessman opening hotel room
Fotó: Shutterstock

A hotelek esetében 21 százalék a visszaesés foglalási darabszámban a nyárra vonatkozóan tavalyhoz képest, a nem hotel típusú szálláshelyek esetében pedig nyolc százalék a csökkenés – tudta meg a Világgazdaság a Szallas.hu összesítéséből.

A belföldi kereslet visszaesése már az első öt hónapban is megmutatkozott: a magyarok belföldi foglalásainak száma 11 százalékkal csökkent a Szallas.hu adatai szerint tavalyhoz képest, éppúgy mint a vendégéjszakák száma is. 

Mindezek ellenére a foglalásokból származó bruttó szobaár bevétel 8 százalékkal nőtt. Az elmúlt 5 hónap átlaga alapján egy főnek egy éjszaka 12 500 forintba került. 

A hosszú hétvégék előfoglalásai biztatóan indultak, azonban a korábban elinduló keresleti görbe az időponthoz közeledve már laposabb volt az előző évinél, a leutazások eredményeit összesítve pedig csökkenést tapasztalunk tavalyhoz képest

– jelezte Szabó Tamás, a Szallas.hu Magyarországért és Horvátországért felelős igazgatója. 

A hosszú hétvégék közül a legnagyobb visszaesést a húsvét hozta, végül a tavalyinál 18 százalékkal kevesebb foglalást és 17 százalékkal kevesebb vendégéjszakát rögzítettek a szállásfoglalási portálon.

Azok a régiók és szállásadók forgalma van leginkább veszélyben, ahol nincs bejáratott külföldi vendégforgalom.

A külföldi vendégéjszakák száma egyelőre folyamatosan emelkedik.

A nyári kereslet visszaesésének okait egy friss, nem reprezentatív felmérésben igyekezett feltárni a Szallas.hu – tudtuk meg. A kérdésekre 970-en adtak választ, akiknek zöme, pontosan a 85 százaléka azt közölte, hogy tervez idén nyaralást, de 50 százalékuk még nem foglalta le szállását. A kutatásban résztvevők 58 százaléka csak belföldi üdülést fontolgat, 32 százalékuk pedig a belföldi mellett még külföldi úti célban is gondolkodik. 

Picture,Showing,Hand,Of,Businessman,Opening,Hotel,Room
Fotó: Shutterstock

A csökkenő keresletet kézenfekvő lenne az áremelkedéssel magyarázni, ugyanakkor a felmérés szerint csupán 15 százalék azoknak az aránya, akik idén nem tudnak pénzt fordítani az utazásra – közölte a felmérés eredményét a társaság.

Mint megállapították, láthatóan van utazási kedv az idei nyárra, de még sokan kivárnak a foglalással. 

A hazai szállásadóknak most az a feladata, hogy ezeket a magyar vendégeket bevonzzák, ajánlataik mielőbb versenyképessé tegyék belföldön és vonzóbbak legyenek a magyarok számára, mint egy külföldi utazás

– mondta Szabó Tamás. 

Van pénz utazásra: csak most már nem itthon, hanem külföldön költekeznek a magyarok

Tízezerrel kevesebben dolgoznak a vendéglátásban itthon, a munkaerőhiány tartósan velünk marad, de mérsékelhető. A cégek egy része már nem is keres dolgozókat, megoldják máshogy a problémát. Az építőiparból most kezd visszaszivárogni az elcsábított munkaerő egy része, a turizmusban az üzleti bizalom a szolgáltatói szektor átlaga felett van, bár most stagnálásközeli.

Ehhez 

idén egyértelműen alacsonyabb árakra, szezonközi akciós ajánlatokra van szükség 

– hangsúlyozta a szakértő.

A belföldi utazók elsősorban az akciós árakat, a csomagajánlatokat, az előleg fizetése nélküli foglalást és a Szép-kártyás fizetési lehetőséget keresik a felmérés szerint. Ezt a tapasztalatok is igazolják, a Szallas.hu-nál idén két belföldi és két horvát akciós előfoglalási, illetve június elején egy nyári árengedményes kampány is futott. Azok a szállásadók, akik ezekben részt vettek, idén is növekedést tudnak felmutatni a forgalmukban.

20230608 Budapest
Grand Hotel Margitsziget
150 éves a Margitszigeti Nagyszálló.

Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG 

A képen: szálloda folyosó20230608 BudapestGrand Hotel Margitsziget150 éves a Margitszigeti Nagyszálló.Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG A képen: szálloda folyosó
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Egyértelműen a kedvező árú ajánlatok közül döntenek a vendégek – olvasható a Szallas.hu közleményében.

Idén átlagosan 18 százalékkal drágultak a szálláshelyek árai, ezen belül nagyok az eltérések az árváltozás mértékében a szállástípusokat és a településeket külön-külön vizsgálva.

A hotelek esetében magasabb, átlagosan 22 százalék a drágulás, miután áraikat nagyobb mértékben befolyásolják az üzemelési költségek emelkedése mellett a szolgáltatások árai, a munkaerő bérköltsége és az élelmiszerárak is

– fogalmazott Szabó Tamás. Mindettől nem független, hogy a hotelek esetében nagyobb mértékű a foglalási számok visszaesése, mint a nem-hotel típusú szálláshelyeknél.

Minden mindennel összefügg

A szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy a nem hotel típusú szálláshelyek körében látott kisebb mértékű forgalomcsökkenés sem ad okot a fellélegzésre, a viharfelhőket komolyan kell venni, mert a turizmusban kiemelkedő mértékű az egymásrautaltság, a multiplikátor hatás. A szálláshelyek vendégszámának csökkenése hatással van az adott  térség gyógyfürdőjének, vendéglátó egységeinek és turisztikai attrakcióinak forgalmára egyaránt.. A felhasználói visszajelzések alapján egyébként a foglalások mellé járó ajándék belföldi programkuponok is ösztönzik a szálláskeresőket az online platformok használatára, amelyek az árak összehasonlíthatók, ami nagyon fontos szempont, hiszen felértékelődött az áralapú keresés.