Tavaly május és idén április között 38 milliárd forint értékben vásároltak a magyar fogyasztók hűtött szeletes édességet, 12 százalékkal többet, mint az előző évben – közölték a Világgazdasággal a Nielsennél. A piackutató szerint ez 14 millió kilogramm hideg desszertnek felel meg, a mennyiségbeli bővülés az értékbeli fele, 6 százalékos. Valamelyest megnövekednek a nyári hónapokban az eladások, de nem kiugró mértékben, a szegmens értékesítési adatai ugyanis egész évben kiegyensúlyozottak.
Átlagosan csaknem háromból két hűtött édesség Túró Rudi, ezenkívül a különböző snackdesszertek fogynak még nagy számban. Az eladások majdnem fele a natúr változatokhoz köthető, egyötöd részt fednek le a tejes verziók, de a karamellás és az epres desszerteket is szeretik a fogyasztók. A többi ízesítés (mogyorós, barackos, málnás, kókuszos) elvétve kerül a kosárba.
Fotó: MTI/Balázs Attila
A kiszerelés terén a szólótermékeket preferálják, a vásárlások 20 százalékánál a kettő–öt darabos csomagolást választják, mindössze tizedrész jut a hat-tízes pakkokra. A hűtött szeletes édességek kétharmadát a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben szerzik be a magyarok, az 50–200 négyzetméter közötti egységek következnek a sorban egyötödös részaránnyal. Területi bontásban Budapesten és környékén összpontosul az eladások mintegy harmada, az ország északkeleti része emelkedik még ki, amely az értékesítés negyedéért felel.
Ez értékben 77, mennyiségben 80 százalékos ugrásnak felel meg. Nem meglepő, hogy a jegeskávé-eladások a nyári, kora őszi hónapokban tetőznek: tapasztalatok szerint júniusban ugrik meg az index, és egészen szeptemberig kúszik fel, ebben az időszakban értékesítik az éves összforgalom egyharmadát. Az értékesítés ötödét a kapucsínó adja, 10 százalékon áll az eszpresszó, a feketekávé viszont a korábbi részarány csaknem felére zuhanva 19 százaléknál tart.
A macchiato és a tejes kávé eladása is némi csökkenést mutat, de ez részben az új ízek megjelenésével (flat white, melange, americano) magyarázható, ami tovább osztja a piacot. A jeges kávé vásárlása boltméret szerinti megoszlásban a hűtött édességekre emlékeztet: a 400 négyzetméter feletti üzletekben cseng a kassza az eladások kétharmadánál.
A két kategória kapcsán a Tesco sajtóosztályán azt közölték lapunkkal, hogy a jeges kávék esetén jelentős a forgalmi felfutás a nyári időszakban, a kereslet a többszöröse ilyenkor a megszokottnak.
Megkeresésünkre az Auchan arról számolt be, hogy nyáron a jeges kávé forgalma a megelőző tavaszi időszakhoz képest 30-40 százalékkal nő, a hűtött szeletes édességek terén azonban nem tapasztalnak jelentős eltérést.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható