Dömper vezeti az autópiacot
Három komor év után van az amerikai autópiac – kezdi elemző cikkét a Fortune a New York-i autószalon kapcsán. Az ezredforduló táján ugyanis kilenc egymást követő évben meghaladta a 16 milliót – sőt, egy ízben a 17 milliót is – az értékesített személyautók és az Észak-Amerikában akként használt pick-upok száma. Ám 2008-ban már csak 13,2 millióra, egy évre rá pedig 10,4-re esett a forgalom, ez komolyan hozzájárult a General Motors és a Chrysler csődjéhez. Az elmúlt évi értékesítési szint már elérte a 11,6 milliót, ám George Magliano, az IHS Global Insight elemzője szerint ebben az évben a 13 milliót is elérheti a forgalom, sőt, jövőre már 14,7 milliót vár. Az autószalonon nem kis érdeklődéssel fogadott előadásában folyamatos forgalombővülést vetített előre, és biztosra veszi, hogy négy év múlva ismét 17 milliós lehet a forgalomba helyezett autók száma.
A jóslat az idei első negyedéves eladási statisztikán alapul, amely szerint a tavalyi első negyedévhez képest 20,2 százalékkal több, 3,06 millió „light vehicle”, vagyis személyautó és pick-up kelt el március végéig. Ami pedig különösen érdekes, hogy az elmúlt nyár óta folyamatosan emelkedő benzinár ellenére csaknem ugyanannyi, 1,527 millió pick-up kelt el az első negyedév során, mint személy-autó, amelyből 1,537 millió talált gazdára. 
Az autóipar válsága 2008-ban, a hitelválság szeptemberi kitörése előtt négy hónappal kezdődött, amikor attól rémüldözött az Egyesült Államok, hogy négy dollárra emelkedett egy gallon benzin ára. Három éve az üzemanyag példa nélküli drágaságára a vásárlási szokások megváltozásával reagált a piac: noha évtizedekig az európaiaknál jóval nagyobb, sok esetben luxusfelszereltségű pick-upok, valamint az ötméteres terepjárók (SUV) földje volt Amerika, ezek értékesítése hirtelen a mélybe zuhant. A világ benzinforgalmának harmadát ugyanis az USA használja fel, és e mennyiség felét – a világforgalom hatodát – a munkába járás emészti fel. 
Az óriás járművek mai népszerűségét ugyanakkor elemzők sem értik. Márciusban – a közel-keleti krízis, a japán katasztrófa okozta termelésesés ellenére – a pick-upok értékesítése 14, a SUV kategóriáé pedig 25 százalékkal bővült. Tegyük hozzá: személykocsiból is 21 százalékkal több, összesen 654 ezer fogyott. Ez utóbbi adat azonban érthető, hiszen a Fortune cikke szerint az amerikai autóállomány átlagos kora 9,9 év. (Magyarországon 11,1 évről beszélhetünk.)
George Magliano ugyanakkor a napokban 13,3 millió darabról 12,9 millióra csökkentette idei értékesítési prognózisát. Az IHS Global Insight elemzője szerint az olajárak legalább 150 ezer, a japán katasztrófa miatt bekövetkezett gyártáscsökkenés pedig több mint 200 ezerrel szűkíti az amerikai autópiacot ebben az évben.


