A Facebook, a Twitter és a Google vezetőit hallgatja meg szerdán az amerikai szenátus kereskedelmi bizottsága, a tervezett témák között szerepel a helyi újságírásra gyakorolt hatásuk is.
Tiszóczi Roland
2020.10.28, 09:37
Megosztom a cikket
Az állami szerepvállalás erősítését szorgalmazza a médiapiacon keddi beadványában Maria Cantwell, az amerikai szenátus kereskedelmi bizottságának demokrata képviselője. Álláspontja szerint az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságának új hatáskörökre van szüksége, hogy megfelelő védelmet nyújthasson a nehéz helyzetben lévő amerikai helyi hírgyártás számára a nagy technológiai vállalatok tisztességtelen versenyelőnyével szemben – közölte a Reuters.
A regionális sajtótermékek pénzügyi helyzetét a hirdetések koronavírus-válsággal összefüggő visszaesése tovább súlyosbítja a világon mindenhol. Cantwell jelentése szerint
a Google és a Facebook a helyi érdekeltségű digitális hirdetési bevételek 77 százalékát ellenőrzi.
Ennek következtében például az amerikai újságok legalább hétezer alkalmazottat bocsátanak el 2020-ban, így alig harmincezer újságírói munkahely marad.
2020 végéig az amerikai újságok összbevétele a 2005-öshöz képest várhatóan mintegy 70 százalékkal, míg a médiacégek által foglalkoztatottak száma 59 százalékkal csökken.
Fotó: Shutterstock
A folyamatot ellensúlyozandó
október elején a Google ígéretet tett arra, hogy a következő három évben világszerte egymilliárd dollárt fizet a kiadóknak a híreikért.
Márciusban pedig a Facebook közölte, hogy
százmillió dollárt költ a híripar támogatására a koronavírus-válság leküzdése érdekében.
Általános – nem csak az Egyesült Államokat érintő – probléma, hogy az ingyenes és tömegesen elérhető junk news információs zaja megnehezíti a hozzáférést az értékes tartalmakhoz, és elveszi a hagyományos média piacát, lefölözi a hirdetési piac bevételeit. A lokális hírek ellehetetlenülése pedig táptalaja a helyi korrupciónak, a közbeszéd romlásának, és a szélsőségek erősödésének az okozója – állítja Koltay András a social media platformokkal kapcsolatos tanulmányában.
Az olyan technológiai óriások, mint a Google és a Facebook, az online hirdetések meghatározó szereplőivé váltak, és arra kényszerítik a helyi hírközlés szereplőit, hogy szellemi tulajdonukért a platformjaikon való megjelenés után ne kérjenek ellenszolgáltatást.
Ez a folyamat a szektor leépüléséhez vezet, a helyette elérhető tartalom megbízhatósága és hitelessége viszont nem felel meg a demokratikus intézmények működéséhez szükséges nyilvánosság biztosításának – hangsúlyozza Koltay. A világon mindenhol egyre inkább szabályozói feladattá válik a demokratikus működést szolgáló tartalom- és hírelőállítás támogatása.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.