Ráadásul azt is csak ügyes módszertani trükkel sikerül elérni. Kiderült: a bruttó bér 2 százalékának megfelelő nyugdíjjárulékot a kormány jövőre áttereli a magánpénztárakba, vagyis ennyivel csökkenti az "állami" elvonás mértékét. Sajnos a munkavállalók ténylegesen ezt nem érzik meg, számukra ugyanúgy jelentkezik a befizetési kötelezettség. Az intézkedéssel mintegy 84 milliárd forintnyi járulék landol a költségvetés helyett a magánnyugdíjpénztárakban, ami a jövő évi GDP közel fél százalékát jelenti.
Nem véletlen egyébként, hogy az elszaladó költségvetési deficitre a kormány a jövedelemcentralizáció csökkentésének lassításával válaszol: itt mutatkozott ugyanis a legkisebb politikai ellenállás. Ráadásul a lépéssel ismét elérhető közelségbe került az államháztartás hiányának jövő évre tervezett 4,5 százalékos mértéke. Arra ugyanis ne számítson senki, hogy az adóbevételek növekményére utaló érvek jövőre enyhítenék a fiskális szigort. A lépés arra ad esélyt, hogy a két hónapja született, középtávra szóló makrogazdasági irányelvek tarthatók legyenek - csupán az állami szerepvállalás mértéke lesz nagyobb a tervezettnél.
A "hozzávetőleges" pontosság nemcsak a makromutatókat jellemzi, de az adózót jobban érdeklő részletekre is vonatkozik. Úgy tűnik, a Pénzügyminisztériumot is megzavarta az időhiány, amely a személyi jövedelemadó-javaslat véglegesítésekor keletkezett. Minden bizonnyal a kormányoldalon belüli politikai ellentétek feloldásának elhúzódása okozta, hogy egypár baki is benne maradhatott a képviselők elé terjesztett adókoncepcióban. A leglátványosabb az, hogy hol 20,5 százalékos átlagos szja-terhelésről, hol pedig 20 alattiról szól a pénzügyi tárcánál készült dokumentum - ráadásul egymást követő oldalakon! Az eltérés úgy 80 milliárd forintnyi pluszbevétel az államkasszának.
Ráadásul az ügyesen megfogalmazott "20 százalék alatti" még nem 19, márpedig a szocialista frakció a minap még arról adott ki közleményt, hogy nem enged a 19-ből. A kormány vasárnap már 19,8 százalékkal rukkolt a nagy nyilvánosság elé. A helyzetet tovább színesíti, hogy két héttel korábban még a pénzügyminiszter is arról írt: 3 százalékponttal kell csökkenteni a 21 százalék körüli adóterhelést.
De nem csak a hatástanulmányok bizonytalansága miatt állítható: az szja-törvény koncepciója rossz csillagzat alatt született. Visszatérő probléma, hogy úgy kell a pénzügyi tárcának összeállítania a következő évi adókoncepciót, hogy annak alapfeltételeit még nem ismeri. Nem tudja, mennyi lesz a minimálbér januártól, hiszen a bértárgyalások nem fejeződtek be. Éppen ezért az átlagkereset jövő évi összegét is csak pontatlanul becsülheti. Mindazonáltal a pontatlanság nem intézhető el a civakodó politikusokra és a szakszervezetekre mutogatással.
Minimálbérként például az idei, 50 ezer forintot jelöli meg a beterjesztett adókoncepció, ám az elmúlt évek gyakorlatából az következne, hogy a legkisebb éves kereset az alsó adósávot teljesen kitöltse. Ehhez pedig az 54 ezer forintos minimálbér illene - megjegyzem, ezt talán a szakszervezeti oldal is támogatná. Arról már nem is beszélve, hogy az átlagbér 7 százalékos emelését feltételező prognózis miatt is ez lenne elegáns. A kormány bértárgyaláson elhangzott ajánlata csak 51 500 forint.
Tudom: ahány ház, annyi szokás, mindenesetre a József nádor téren célszerű lenne a kormány elképzeléséhez igazodni - a minimálbér várható alakulásában mindenképpen. Ha a jelen formájában szentesíti a Ház a javaslatot, azzal is meg kell barátkozni, hogy az alkalmazotti adójóváírást többé nem a minimálbér kétszereséig lehet maximális összegben igénybe venni.
Hogy jobb-e és jó-e a következő évi adótábla, döntse el ki-ki maga. Azon sem érdemes rágódni, hogy politikai kompromisszum eredményeként, az SZDSZ nyomására szerepelnek-e a 2004-re szóló adókul-csok a jövő évre érvényes törvényben. Esetleg politikai, kommunikációs szempontokból szükséges a jövő felmutatása - különösen az önkormányzati választások előtt -, a vártnál kisebb mértékű csökkentés okozta csalódás ellensúlyozására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.