Az mindenesetre már most látszik, hogy a következő hónapok egyik slágertémája az lesz, félig tele van-e a pohár, vagy félig üres. A Brüsszel által megajánlott számok ugyan minden bizonnyal változni fognak, először a bizottságon belül, majd a mai tagállamokkal folytatandó egyeztetések során, végül (talán) a tagjelöltekkel szembeni tárgyalások alkalmával is, de olyan jelentősen aligha, hogy mindenki maradéktalanul elégedett lehessen vele. Az unió pénzfelajánlási hajlandósága és a jelöltek pénzfelszívó vágya között ugyanis olyan nagy a különbség, hogy a végső megállapodás csak olyan kompromisszum lehet, ami szükségszerűen távol áll majd az eredeti magyar reményektől (hogy abba már ne is menjünk bele, melyik félnek mekkora alkuereje van a brüsszeli tárgyalóasztalnál).
Éppen ezért fontos tisztázni néhány nagyon fontos alapfogalmat - hogy a vita hevében majd tudjuk is, miről beszélünk. Ilyen például az, hogy az uniós költségvetésnek két szintje létezik. Beszélhetünk kötelezettségvállalási és kifizetési szintről. A megnevezés elég jól mutatja, mi a különbség a kettő között: kötelezettségvállalási szinten azt regisztrálják, milyen pénzmozgásokat mely időszakra számolnak el, kifizetési szinten pedig azt, hogy mikor is történnek meg azok valójában. Előbbi egyfajta pénzügyi tervezés, utóbbi cash-flow. Előbbi szerint Magyarország soha nem lesz nettó befizető: kötelezettségvállalási szinten az unió már 2004-ben, tehát a tagság első évében is 1,2 milliárd eurót különít el hazánk számára, szemben a bizottsági szinten valószínűsített 736 millió eurós magyar befizetéssel (utóbbi a magyar fél számításai szerint ugyan inkább 900 millió euró körüli, minden bizonnyal ez lesz majd a következő hetek szakértői szintű egyeztetéseinek egyik tárgya).
Más a helyzet a kifizetési szinttel. Itt akár nettó befizetővé is válhatna hazánk 2004-ben, ha nem lépnének életbe az ezt megakadályozandó mechanizmusok. (De életbe lépnek, itt a vita arról szól majd, hogyan és milyen mechanizmusokról legyen szó - az ugyanis a tagállamok számára is nyilvánvaló, hogy a jelöltek kormányai nem tudják elfogadtatni a belépést a népszavazáson, ha a csatlakozást ellenző erők azzal kampányolhatnak: lám, nekünk, a szegény rokonnak kellene eltartani a gazdag uniót.) A bizottsági papír szerint a 2004-es kötelezettségvállalásból 545 millió eurónyit fizetnének ki ténylegesen is még abban az évben, ehhez járulna 218 millió a csatlakozás előtti kötelezettségvállalásokból (vagyis a PHARE, az ISPA meg a SAPARD 2004-ben folyósítandó kifizetéseiből), ezáltal jönne ki a (kerekítési hibákkal) 761 millió euró tényleges pénzáramlás 2004-ben az uniós kasszából hazánk felé.
Vagyis: Brüsszel szerint még pénzáramlási szinten is lenne szerény, 25 millió eurós (761-736) nettó kifizetési többlet cash-flow alapon Magyarország számára.
Ez persze nagyon kevés. Maga az Európai Bizottság is azt javasolja, hogy egyik új tag se járjon rosszabbul pénzügyi szempontból a közös kasszával szembeni elszámolások során, mint amilyen helyzetben a csatlakozás előtt volt (ezt elvi szinten a tagállamok is elfogadták), hiszen a csatlakozás ellen kampányolók azzal az üzenettel is könnyen sikert aratnának, hogy lám, pénzügyileg jobb volt tagjelöltnek lenni, mint belépni. Brüsszel szerint 2003-ban, a belépés előtti utolsó évben 204 millió eurót kap majd Magyarország (figyelem: kifizetési szinten) az uniós kasszából. Ahhoz tehát, hogy a 2004-es egyenleg ezt elérje, legalább 179 millió eurót (204-25) kell kompenzáció gyanánt hazánknak átutalni.
Hogy milyen formát ölt majd ez a kompenzáció? Brüsszel szerint utólagos, egyösszegű visszatérítéssel kellene elérni a csatlakozás előtti kifizetési szintet, s most úgy tűnik, hogy a bizottság által favorizált megoldás jut majd érvényre a korábban egyes jelöltek által előnyben részesített módszer, a befizetési kötelezettség csökkentése helyett. Addig persze még nehéz tárgyalások következnek: a kötelezettségvállalási és a kifizetési szint számairól egyaránt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.