Amikor tíz évvel ezelőtt létrehozták a CEFTA-t, annak egyik fő céljaként az európai uniós csatlakozásra való felkészülést-felkészítést fogalmazta meg a négy alapító tag. Az egymás közötti forgalom fellendítését a kereskedelem liberalizációjával, azaz a vámok és mennyiségi korlátok lebontásával célozták meg - a statisztikák szerint sikerrel. Mindez az EU-kompatibilitás megteremtésének szándékát demonstrálta: nem véletlen, hogy a CEFTA-rendszer szerinti ipari szabadkereskedelmi megállapodás s a kétoldalú agrárkereskedelmi könnyítéseket megfogalmazó egyezmények a tagországok Brüsszellel kötött társulási megállapodásának mintáját követték. Mint ahogy uniós példára egyes kereskedelmen kívüli területekre is kiterjesztette az együttműködést az azóta héttagúvá bővült társulás. S az is az uniós közeledést célozta, hogy a menet közben az EU-val kétoldalú alapon kötött további agrárkereskedelmi nyitás folyamata a CEFTA-n belül is megindult.
Ám ez utóbbit Lengyelország mindvégig ellenezte, így ki is maradt belőle. A magyar kezdeményezés iránt csak Csehország és Szlovákia mutatott fogadókészséget - velük az idén január óta a korábbinál is kevesebb korláttal zajlik az agrárkereskedelmünk.
A lengyel-magyar kereskedelemben azonban éppen ellenkező folyamatok zajlanak - igaz, nem szerződéses alapon. 1997 óta folyamatos a piacvédelmi háború a két ország között, amelynek minden egyes újabb ütközetét egy-egy lengyel védintézkedés indukálta-indukálja. Ráadásul az egymást követő varsói kormányok abban mindvégig konzekvensek maradtak, hogy az olcsó magyar áru lengyelországi belpiaci torzító hatásával, a magyar agrárkereskedelmi aktívummal s hasonló indokokkal magyarázták intézkedésük szükségességét. Ám hogy nem elsősorban a két ország közötti problémáról, hanem belpolitikai indíttatású feszültség levezetéséről van szó, megmutatta már magának a vámháborúnak az első ütközete is, amihez egy lengyel "parasztlázadás" (a magyar gabonát szállító vasúti kocsi sínekhez hegesztése, illetve a termény sínekre borogatása) adta meg a jelet. Ez a jelenség azóta is nyomon követhető: legutóbb a napokban a koalíciós partner, a parasztpárt kezdte meg fúrni (vélhetően sikerrel) a szeptember 13-án Budapesten kötött, a többéves gazdaságdiplomáciai csatározást végre lezárni hivatott megállapodást. Senkinek sem okozna meglepetést, ha a lengyel gazdák demonstratív lépésekkel támogatnák meg az akciót.
Tény ugyanis, hogy a lengyel gazdák érdekeit valóban sérti a megállapodás - mint egyébként minden olyan intézkedés, amely rászabadíthatja az importot a belső piacra, lett légyen szó magyar, amerikai, orosz vagy éppen európai uniós termékről. Ugyanis a lengyel agrárium versenyképessége igencsak megkérdőjelezhető.
A varsói kormányok ez idáig mindig behódoltak a gazdák nyomásának, s ezt megtehetik, de már csak rövid ideig. Egészen pontosan addig, amíg Lengyelország nem csatlakozik az EU-hoz. Attól kezdve ugyanis nem lesz helye ilyen kereskedelmi vitának, nem lesz lehetőség piacvédelemre egy uniós tagtárs - így Magyarország - termékeire. Jóstehetség nélkül is megítélhető, ki csinálta jobban. Azon országok, amelyek piacgazdasági érettségük mindenkori szintjéhez igazítva folyamatosan liberalizálták rezsimjeiket, vagy azok, amelyek pillanatnyi belpolitikai feszültségek elsimítása miatt húzták-halasztották az agrárkereskedelem felszabadítását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.