Egy ilyen hírre várok már itthon is, évek óta. Nem téveszt meg a minapi bejelentés, miszerint Ferihegy előtt hatalmas távlatok vannak. Eddig is voltak, csak a rózsaszínű szemüveget senki sem vette le a vezetők szeméről. Sem az üzemeltető, sem a tulajdonos ÁPV Rt. háza táján. Évekig tétlenül nézték, hogy a szomszédban (Bécsben) gőzerővel bontakozik ki egy igazi regionális elosztóközpont, amely mellesleg az elmúlt napokban újabb, több tíz millió forintos kampányt indított magyar lapokban és rádiókban annak érdekében, hogy Nyugat-Európába és a tengerentúlra Schwechatról (és ne Ferihegyről) induljanak a magyarok.
Az első születésnapjára készülő Budapest Airport Rt.-nek nincs ideje az üzleti döntések halogatására. Talán nem lesz olyan kiváró, mint elődje. Erre utal, hogy a választások után kicserélődött vezetés kereken kimondta: bár szeretné, ha a Malév gyorsan talpra állna, de nem köti sorsát a nemzeti légitársasághoz. Akkor is belevág a nagy ívű (és legalább 70-75 milliárd forintba kerülő) fejlesztésekbe, ha a Malév időközben nem úgy szerepel, mint tervezte. Vélhetően az ÁPV Rt.-ben is vették az adást, és belenyúlnak a pénztárcába. A Malév teljesítménye ugyanis nem ad okot a zsugoriságra. Lefaragták a hiányt, bezárták a veszteséges járatok egy részét, és beindították az Expresst. A vállalat eredményes átszabása önmagában még mindig kevés az üdvösséghez. Több tíz milliárd forintos tőkeinjekció kellene (jövőre legalább 6-8 milliárd), hogy a légitársaság följavítva várhassa 2005 decemberét, amikor Magyarország kénytelen lesz megnyitni légipiacát az EU-s országok előtt. Egy ilyen, erősebb Malév kiváló üzleti partner lehet a BA Rt.-nek is.
Karakán tehát az új főnökség, de játéktere kisebb, mint gondolná. Állami mankó nélkül ugyanis hiába tervezget. Állítólag növekvő forgalom lesz Ferihegyen, a pénzt nem is csak a személyszállítás, hanem a teherfuvarozás hozza majd. A pénzügyi helyzet pedig már most olyan biztató, hogy könnyű lesz hitelt fölvenni a tíz évre szóló beruházáshoz. Mondják most. A tavalyi terrorakció utáni világméretű ágazati zuhanás azonban bebizonyította: egy olyan sérülékeny gazdasági terület, mint a légi közlekedés, csak évek alatt és nagy áldozatok árán képes talpra állni. S ennek a repülőtereket üzemeltető cégek, az ottani üzletek és szállodák tulajdonosai is megisszák a levét. Megoldás lehetne a tőkeemeléses privatizáció, de a BA Rt. nem siettetné a dolgot. Indoka igen egyszerű: egy egészségesebb és karcsúbb vállalatot nagyobb eséllyel lehet értékesíteni, mint egy beteget.
A tágabban értelmezett ferihegyi bázis egyébként magáratalálóban van. Erősödni látszik a német és holland kapcsolat. A Budapest Airport a frankfurti társcéggel fonja szorosabbra a szálakat, talán egy vegyes vállalat is kijöhet az ügyből, és hasonló közeledés van az amszterdami céggel is. A javítóóriás Lufthansa Technik tovább fejleszti itteni központját, és átfésülik a szintén ezen a piacon működő Aeroplexet is. Szóval, ha lassan is, de valami megindult. Kellene már egy gólhelyzet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.