Egy ilyen hírre várok már itthon is, évek óta. Nem téveszt meg a minapi bejelentés, miszerint Ferihegy előtt hatalmas távlatok vannak. Eddig is voltak, csak a rózsaszínű szemüveget senki sem vette le a vezetők szeméről. Sem az üzemeltető, sem a tulajdonos ÁPV Rt. háza táján. Évekig tétlenül nézték, hogy a szomszédban (Bécsben) gőzerővel bontakozik ki egy igazi regionális elosztóközpont, amely mellesleg az elmúlt napokban újabb, több tíz millió forintos kampányt indított magyar lapokban és rádiókban annak érdekében, hogy Nyugat-Európába és a tengerentúlra Schwechatról (és ne Ferihegyről) induljanak a magyarok.

Az első születésnapjára készülő Budapest Airport Rt.-nek nincs ideje az üzleti döntések halogatására. Talán nem lesz olyan kiváró, mint elődje. Erre utal, hogy a választások után kicserélődött vezetés kereken kimondta: bár szeretné, ha a Malév gyorsan talpra állna, de nem köti sorsát a nemzeti légitársasághoz. Akkor is belevág a nagy ívű (és legalább 70-75 milliárd forintba kerülő) fejlesztésekbe, ha a Malév időközben nem úgy szerepel, mint tervezte. Vélhetően az ÁPV Rt.-ben is vették az adást, és belenyúlnak a pénztárcába. A Malév teljesítménye ugyanis nem ad okot a zsugoriságra. Lefaragták a hiányt, bezárták a veszteséges járatok egy részét, és beindították az Expresst. A vállalat eredményes átszabása önmagában még mindig kevés az üdvösséghez. Több tíz milliárd forintos tőkeinjekció kellene (jövőre legalább 6-8 milliárd), hogy a légitársaság följavítva várhassa 2005 decemberét, amikor Magyarország kénytelen lesz megnyitni légipiacát az EU-s országok előtt. Egy ilyen, erősebb Malév kiváló üzleti partner lehet a BA Rt.-nek is.

Karakán tehát az új főnökség, de játéktere kisebb, mint gondolná. Állami mankó nélkül ugyanis hiába tervezget. Állítólag növekvő forgalom lesz Ferihegyen, a pénzt nem is csak a személyszállítás, hanem a teherfuvarozás hozza majd. A pénzügyi helyzet pedig már most olyan biztató, hogy könnyű lesz hitelt fölvenni a tíz évre szóló beruházáshoz. Mondják most. A tavalyi terrorakció utáni világméretű ágazati zuhanás azonban bebizonyította: egy olyan sérülékeny gazdasági terület, mint a légi közlekedés, csak évek alatt és nagy áldozatok árán képes talpra állni. S ennek a repülőtereket üzemeltető cégek, az ottani üzletek és szállodák tulajdonosai is megisszák a levét. Megoldás lehetne a tőkeemeléses privatizáció, de a BA Rt. nem siettetné a dolgot. Indoka igen egyszerű: egy egészségesebb és karcsúbb vállalatot nagyobb eséllyel lehet értékesíteni, mint egy beteget.

A tágabban értelmezett ferihegyi bázis egyébként magáratalálóban van. Erősödni látszik a német és holland kapcsolat. A Budapest Airport a frankfurti társcéggel fonja szorosabbra a szálakat, talán egy vegyes vállalat is kijöhet az ügyből, és hasonló közeledés van az amszterdami céggel is. A javítóóriás Lufthansa Technik tovább fejleszti itteni központját, és átfésülik a szintén ezen a piacon működő Aeroplexet is. Szóval, ha lassan is, de valami megindult. Kellene már egy gólhelyzet.