Sokasodnak és erősödnek az EU-csatlakozással kapcsolatos kedvezőtlen gazdasági hatásokra utaló figyelmeztetések, így például, hogy az uniós integrációval összefüggésben erőteljes árszintnövekedésre számíthatunk. Azon túl, hogy az áremelkedések gazdasági szükségszerűsége megkérdőjelezhető, az EU-csatlakozással összefüggő drasztikus áremelkedéssel való riogatás indokolatlan félelmeket kelt.
Megítélésem szerint önmagában és közvetlenül az uniós csatlakozás jelentősebb áremelkedéseket nem vált ki. Ennek alapvető oka az, hogy Magyarország a rendszerváltással rátért arra a piacgazdasági útra, amely az EU árpolitikájának, -struktúrájának is a lényegét képezi. Arra gondolok, hogy nálunk 1990-2001 között az árak 6,3-szeresére, de ezen belül az energiaárak 12,7-szeresére nőttek. Az elmúlt évtizedben tehát lényegében a piacgazdaság által megkövetelt árszínvonal létrejöttét szenvedtük el, és néhány hatósági körben tartott termék árától eltekintve ma már a hazai árszínvonal a költségeknek és a kereslet-kínálat törvényének többé-kevésbé megfelel. Kivételt képeznek az úgynevezett hatósági árak - vezetékes energiaszolgáltatás, közlekedés és postadíjak, valamint részben a gyógyszerek -, amelyeknél elsősorban politikai és szociális szempontokra hivatkozva az árak elmaradnak a reálisan indokolható költségszinttől. Amennyiben e szolgáltatások területén a következő 1-2 évben jelentősebb áremelésre kerülne sor, az nem az EU-csatlakozással függ öszsze, hanem az eddigi mulasztások pótlását jelenti.
Az, hogy az integráció nem jár szükségszerűen hirtelen és jelentős inflációval, továbbá nem számolhatunk a hazai és az EU-árak gyors kiegyenlítődésére, a korábban csatlakozó országok tapasztalata és példája is ékesen bizonyítja. Sőt, néhány gazdaságilag fejlett országban a magas élelmiszerárak miatt némi árcsökkenés is megfigyelhető volt. De az EU átlagától elmaradó fejlettségű országokban sem volt tapasztalható ugrásszerű áremelkedés. Az azonban több mint valószínű, hogy nálunk is mind a csatlakozás előtt, mind azt követően az infláció jelentősebb mértékben meghaladja az EU-ban jelentkező árszínvonal-emelkedést, jelezve, hogy az árkiegyenlítődés lassú évtizedes folyamat. Sőt, a gazdasági fejlettség, a termelési és fogyasztási struktúra eltérése, valamint a helyi sajátosságok miatt a teljes körű kiegyenlítődés nem is következhet be.
Nézzük kissé részletesebben, hogy a különböző termékcsoportoknál az uniós és a hazai árak jelenleg hogyan viszonyulnak egymáshoz, és mi történhet a csatlakozás után. Az eléggé egyértelmű, hogy az agrártermékeknél és kisebb mértékben az élelmiszereknél ma még jelentős árszínvonal-különbségek vannak. A gyors kiegyenlítődést azonban gátolja a bérek és a jövedelmek által meghatározott belső kereslet, valamint az alacsonyabb árak miatt az importverseny korlátozott volta. Reálisan csak arra számíthatunk, hogy a hazai élelmiszerárak felzárkózása csak fokozatosan és csak bizonyos mértékig következik be, valószínűleg a hazai élelmiszerárak tartósan elmaradnak az EU-áraktól.
Az ipari termékeknél a formális uniós csatlakozás összességében már nem hozhat nagyobb áremelkedést. A vezetékes energiahordozók árrendezése ugyan növelheti a költségeket, de az ipar egészét tekintve az energiaköltség csupán a teljes ipari költség 2-3 százalékát adja, ezenkívül az ipari nagyfogyasztói árak többé-kevésbé megfelelnek az EU árszínvonalának, így jelentősebb inflációs nyomás nem igazán jelentkezhet. Sőt, miután a nálunk általánosan alkalmazott 25 százalékos áfakulcs magas, az EU-ban szokásos mértékűre csökkentése mérsékli az árak növekedését.
Az egyes szolgáltatások hazai ára ugyan szintén jelentősen elmarad az EU-ban szokásostól, bár itt is igen nagy eltérések vannak, de egyrészt a szolgáltatások nagy része nem kerülhet a külkereskedelmi forgalomba, így az importverseny nem igazán várható, másrészt a szolgáltatások árának alakításában mind a költség, mind a fizetőképes kereslet vonatkozásában a béreknek van meghatározó szerepe. A külkereskedelem tárgyát nem képező szolgáltatás esetében az ár-bér összefüggések jóval meghatározóbbak, mint az EU-tagsággal megteremtődő egységes piac árkiegyenlítő hatása.
A korábban csatlakozó országok példája azt mutatja, hogy néhány speciális piacon - például az ingatlan és a föld - a csatlakozás előtt és után jelentős áremelkedés várható ugyan, de a legtöbb országban néhány év után e piaci szegmensekben is visszarendeződés következett be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.