Az adócsökkentés forrásai
Az adókat márpedig csökkenteni kell ? aligha vitathatja ezt bárki, aki komolyan gondolja a gazdaság versenyképességének javítását. A kérdés csupán a miből és mikor. Ez az, amin vitatkozni lehet és kell.
Nézzük a bevételi oldalt. A társasági adó és az eva korábbi példái azt mutatják, hogy a jelentős adókulcscsökkentés javítja a befizetési hajlandóságot. Itt a hangsúly a jelentősön van, hiszen apró lépésekkel sokkal nehezebb átrántani a fehérgazdaságba a most még mindenféle kiskaput kereső adózókat. A különböző adókedvezmények megszüntetése ? amelyekre most történtek is javaslatok ? ugyancsak lehetővé tenne mérséklést a kulcsokban.
Felelőtlennek tűnhet azonban, ha pusztán az adózási fegyelem javulásában bízva sürgetnénk a terhek csökkentését. Ezért íme néhány javaslat a kiadások lefaragására.
Vannak kisebb, de annál bosszantóbb tételek, amelyek már régóta koloncként nehezednek az adófizetőkre. Ilyen lehet a parlament létszámának drasztikus csökkentése: míg nálunk 1 millió lakosnak 38 képviselőt kell eltartani, Csehországban 20-at, Hollandiában 14-et. A másik pazarlás az M 1 és M 2 tévécsatorna fenntartása, amely évről évre 10 milliárdokat húz ki ellenőrizetlenül az adófizetők zsebéből, s mint a legutóbbi ügyészségi vizsgálat eredménye mutatja ? jogszerűen.
A nagyobb tételek azonban vélhetően nem itt folynak el. A gyógyszerkassza állandó túlköltekezését valószínűleg fékezni lehetne, ha megtiltanák az orvoslátogatások jelenlegi rendszerét, ha rászoktatnák a lakosságot az egészséges életmódra, akár az áfabesorolások büntető-jutalmazó alkalmazásával.
Sok szó esett már a közalkalmazotti létszám szükséges csökkentéséről is, aminek fokozatosan, de határozottan el kell kezdődnie. Az is elgondolkoztató, hogy miközben a közszféra a versenyszféránál biztonságosabb munkahelyet kínál, a bérek ma mégis ott a magasabbak, sőt a 13. havi bér is adottság.
Vélhetően óriási pénzek folynak el az autópálya-építéseknél is, ráadásul jogilag nehezen támadható módon. Mert másként mivel magyarázható, hogy Írországban fele annyiért építenek sztrádát mint nálunk, de még Horvátországban is ugyananyiért, alagutakkal, viaduktokkal együtt. Félreértés ne essék: az autópálya-építésnek kiemelt állami feladatnak kell lennie, de a folyamatot ellenőrizhetőbbé kell tenni, még nagyobb teret engedve a versenynek.
Elfogadom, a javaslatok egy része rövid távon nehezen valósítható meg, az államháztartás hiányát pedig most kell csökkenteni. Az azonban biztos, hogy az adóemelés csak átmenetileg javíthatja az egyensúlyt, hosszú távon vi-szont tovább rontja az ország versenyképességét.







