Az adókat márpedig csökkenteni kell ? aligha vitathatja ezt bárki, aki komolyan gondolja a gazdaság versenyképességének javítását. A kérdés csupán a miből és mikor. Ez az, amin vitatkozni lehet és kell.
Nézzük a bevételi oldalt. A társasági adó és az eva korábbi példái azt mutatják, hogy a jelentős adókulcscsökkentés javítja a befizetési hajlandóságot. Itt a hangsúly a jelentősön van, hiszen apró lépésekkel sokkal nehezebb átrántani a fehérgazdaságba a most még mindenféle kiskaput kereső adózókat. A különböző adókedvezmények megszüntetése ? amelyekre most történtek is javaslatok ? ugyancsak lehetővé tenne mérséklést a kulcsokban.
Felelőtlennek tűnhet azonban, ha pusztán az adózási fegyelem javulásában bízva sürgetnénk a terhek csökkentését. Ezért íme néhány javaslat a kiadások lefaragására.
Vannak kisebb, de annál bosszantóbb tételek, amelyek már régóta koloncként nehezednek az adófizetőkre. Ilyen lehet a parlament létszámának drasztikus csökkentése: míg nálunk 1 millió lakosnak 38 képviselőt kell eltartani, Csehországban 20-at, Hollandiában 14-et. A másik pazarlás az M 1 és M 2 tévécsatorna fenntartása, amely évről évre 10 milliárdokat húz ki ellenőrizetlenül az adófizetők zsebéből, s mint a legutóbbi ügyészségi vizsgálat eredménye mutatja ? jogszerűen.
A nagyobb tételek azonban vélhetően nem itt folynak el. A gyógyszerkassza állandó túlköltekezését valószínűleg fékezni lehetne, ha megtiltanák az orvoslátogatások jelenlegi rendszerét, ha rászoktatnák a lakosságot az egészséges életmódra, akár az áfabesorolások büntető-jutalmazó alkalmazásával.
Sok szó esett már a közalkalmazotti létszám szükséges csökkentéséről is, aminek fokozatosan, de határozottan el kell kezdődnie. Az is elgondolkoztató, hogy miközben a közszféra a versenyszféránál biztonságosabb munkahelyet kínál, a bérek ma mégis ott a magasabbak, sőt a 13. havi bér is adottság.
Vélhetően óriási pénzek folynak el az autópálya-építéseknél is, ráadásul jogilag nehezen támadható módon. Mert másként mivel magyarázható, hogy Írországban fele annyiért építenek sztrádát mint nálunk, de még Horvátországban is ugyananyiért, alagutakkal, viaduktokkal együtt. Félreértés ne essék: az autópálya-építésnek kiemelt állami feladatnak kell lennie, de a folyamatot ellenőrizhetőbbé kell tenni, még nagyobb teret engedve a versenynek.
Elfogadom, a javaslatok egy része rövid távon nehezen valósítható meg, az államháztartás hiányát pedig most kell csökkenteni. Az azonban biztos, hogy az adóemelés csak átmenetileg javíthatja az egyensúlyt, hosszú távon vi-szont tovább rontja az ország versenyképességét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.