BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sorban állnak a multik

Azon kevés cég közé tartozik az Interplus Kft., melyek multinacionális vállalatok közvetlen beszállítójává tudtak válni. Ügyvezetője, Sulyok Péter egy állami cégtől "menekült" a magánszférába a rendszerváltás hajnalán. Ma virágzó céget tudhat magáénak, a megbízók száma egyre szaporodik. A továbbfejlődés elől elhárult az akadály, nemrégiben 100 milliós tőkével szállt be a cégbe a Beszállítói Befektető Rt.
2003.07.28., hétfő 00:00

A hozzá nem értő, utasítgató főnökökből lett elege egyszer s mindenkorra Sulyok Péternek, amikor 1989-ben véget vetett állami céges karrierjének, és a magánvállalkozás rögös útjára lépett. Szinte a semmiből alakította társaival első cégét, amiből meglehetősen gyorsan távozott: "Túlságosan sokan voltunk. Nyolc ember - főként, ha magyar - nem tud együtt dolgozni." Már a következő évben létrehozza az Interplus Kft.-t, melynek sikersorozata máig tart. Ebben nem győzi hangsúlyozni Antalné Oláh Éva érdemeit, akivel együtt látják el az ügyvezetői szerepet. A cég kétmillió forintos tőkével alakult, amit a tulajdonosok jórészt kölcsönből hoztak össze.

A cég profiljának meghatározása elég egyszerű volt: "Azt néztem, hol lehet viszonylag kis befektetéssel tőkét akkumulálni" - fogalmaz az ügyvezető. Ez az ágazat a kereskedelem volt, amihez jó alapot adott a Mikroelektronikai Vállalat kereskedelmi vezetőjeként eltöltött néhány év. Két fő területre koncentrált: gépmegmunkáló eszközöket és elektronikai alkatrészeket forgalmazott növekvő haszonnal.

A kereskedelem valóban csak ugródeszka volt. Amint sikerült némi tőkére szert tennie, megvalósította régi vágyát, s termelőüzemet hozott létre Tamásiban. Itt kezdetben egy francia cég részére végeztek autóipari bérmunkát, részegységeket szereltek össze. A negyedik gazdasági év végére jutottak el oda, hogy véget vetnek a kiszolgáltatott és bizonytalan helyzetnek, az állandó fenyegetettségnek, hogy nem lesz alapanyag a munkához, és megindítják az önálló termelést. Maradtak az autóipar környékén, egy speciális szegmensben: fröccsöntött alkatrészeket gyártottak gépkocsik mosórendszeréhez.

A cégvezetés elhatározta, hogy multikkal próbál közvetlen beszállítóként együttműködni. A terv megvalósulásában a szerencse is közrejátszott: a kormányzat az ezredfordulón egyre jobban szorongatta a külföldi cégeket, bízzanak meg magyar beszállítókat. Elsőként a General Motorsszal kezdtek tárgyalásokat. Egy év után kaptak ajánlatadási lehetőséget, majd 1999. január 13-án közölték velük, elnyerték az új Corsa hátsó spricnijének gyártását. Ezt követően már csaknem sima volt a cég útja: Suzuki Wagon R+ és Swift, Opel Agila, Vectra, Meriva és Astra - ezek a márkanevek jelzik az újabb megbízásokat. Legutóbb a SAAB jelentkezett: az idén novembertől az új modellek mosórendszeréhez szállíthat majd alkatrészeket az Interplus Kft., amely a Forddal és az Audival is felvette a kapcsolatot.

Elemi érdek a kapacitások bővítése - vallja Sulyok Péter. Az a 100 milliós tőkebefektetés, amiről a napokban kötöttek megállapodást a Beszállítói Befektető Rt.-vel, arra szolgál, hogy folytathassák a fejlődést. Harmincmilliót integrált vállalatirányítási rendszer létrehozására szánnak. Az rt. öt évre szerez kisebbségi tulajdont az Interplusban, biztos hozamért cserébe. Az időszak végére az összeget vissza kell fizetni.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.