BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kell-e tartani a külföldi borok versenyétől?

Most kezdődő sorozatunkban olyan kérdéseket igyekszünk feltenni az egyes ágazatok képviselőinek, amelyek a leginkább érinthetik őket Magyarország uniós csatlakozása kapcsán. Elsőként a magyar borpiac szereplőit kérdeztük meg arról, miként érinti őket, hogy májustól megszűnnek az EU-ból származó borokra a vámok, az unión kívülről érkezőké pedig jelentősen csökken. A válaszokból kiderül: a minőség javítása lehet a válasz a bővülő borválasztékra.
2004.01.09., péntek 00:00

Betartani a szabályokat



"A prémiumborászatok nevében nem nyilatkozhatok, a nagyobb cégek számára viszont komoly problémákat okozhat a jelenség. A nyugat-európai polcokon ott vannak az egyeurós újvilági borok, amelyek rövidesen akadálytalanul juthatnak majd el Magyarországra. Arra lenne szükség, hogy rendeződjenek a hazai viszonyok, és végre teljesen kizárják a tisztátalan borokat a piacról. A külföldi konkurencia jelenléte rendben van, de ne kelljen még mindig a nem becsületes hazaiakkal is versenyezni. Ez nem annyira az új bortörvényen múlik, mint a meglévő jövedéki szabályok betartatásán. A Hungarovin összességében nem a legalacsonyabb árfekvésben igyekszik megkapaszkodni. Próbálunk a viszonylag olcsó kategóriában jó minőséggel előrukkolni a piacon, olyan volumen mellett, amely cégünk nemzetközi jelenlétét is biztosíthatja."



Új piacokat kell keresni



"Azokat, akik az elmúlt években nem kerestek és találtak alternatív piacokat termékeiknek, zavarba hozhatják az európai uniós csatlakozás várható következményei. A választékbővülés következtében a minőségi italokat kedvelő közönség egy része valószínűleg elfordul a magyar boroktól. Az emberekben lévő természetes kíváncsiság az új, eladdig ismeretlen palackok felé fordítja majd a figyelmüket. Lehet, hogy ez a jelenség nem lesz tartós, de a pincészetek jelentős hányada számára fél-egy éves visszaesés is súlyos gondokat okozhat. Fontos tudni, hogy Nyugat-Európa borászata túltermelési válsággal küzd, ezért a piacnyitás árletörő hatással is járhat nálunk. Sietnünk kellene kifelé, mint a gyorsvonat, hiszen máris alaposan elkéstünk. A legkézenfekvőbb célországoknak az unióhoz újonnan csatlakozó államoknak és Oroszországnak kell lenniük."



A magyarok patrióták



"Amikor néhány évvel ezelőtt úgy döntöttünk, fokozzuk jelenlétünket a magyar piacon, azt gondoltuk, a hazai vásárlók szeretik a külföldi termékeket. Ezért itthon ugyanazokkal a címkékkel kerültek a boraink a polcokra, mint Angliában. Rövidesen azonban kiderült, hogy tévedtünk. A magyar borbarátok patriótáknak bizonyultak; igényelték a magyar nyelvű tájékoztatást. Persze másfelől az is igaz lehet, hogy az újdonság érdekesebb, mint az, amit már ismerünk. A Hilltop helyzete speciális, hiszen boraink túlnyomó részét változatlanul Nagy-Britanniában kívánjuk értékesíteni. Ugyanakkor nem mondunk le itthoni pozícióink további erősítéséről sem, és ebben hátráltathat bennünket a külföldi konkurencia markánsabb, szélesebb körű jelenléte. Összességében mégis úgy vélem, inspiráló, ha még több jó borral kell keményen versenyezni."



Csak a minőség számít



"A külföldi konkurencia megjelenése az olcsóbb tokaji borokra lehet veszélyes. Tény, hogy még a legnevesebb nemes édes boros vidéken - Sauternes-ben - is kevésbé szigorúak a borkészítés feltételei, mint a Hegyalján. Az egyetlenként a legmagasabb osztályba tartozó Chateau d'Yquem kivételével a legismertebb cégeknek is lehetőségük van az alapanyag cukortartalmának mesterséges emelésére, ami versenyelőnyt biztosít a hasonló árfekvésű tokajiakkal szemben. A reduktív száraz fehérborok importja ugyancsak nehezítheti a tokaji pincészetek helyzetét, hiszen nem biztos, hogy erre a műfajra kellőképpen felkészültünk. Ami bennünket - családi pincészetemet és a Királyudvart - illet: mi eddig is európai versenykörnyezetben dolgoztunk. Ebben a körben az ár nem sokat, csak a minőség számít, tehát a reputációnkon kell dolgoznunk."



Bajban a középkategória



"A prémium és a felső középkategóriában nem a csatlakozástól kell tartani. Ezen a szinten a bornak és a hozzá kapcsolódó körítésnek - a termék csomagolásától a kommunikációig - egyszerűen hibátlannak kell lennie ahhoz, hogy megmaradjon. Ez nem uniós, hanem általános érvényű kérdés. A közép- és az alsó középkategóriában - ez alatt a 3-4-től a 7-8 euróig terjedő árú borokat értem - bontakozhat ki komoly verseny. Jó lenne, ha ebben a sávban a magyar borászok bővebb választékot prezentálnának jobb minőségben és nagyobb mennyiségben, hiszen itt nagyon erős a nyugat-európai és a tengerentúli konkurencia. Végül, az egy-két eurós borok esetében helyénvaló elgondolkodni: vajon milyen bor van abban a palackban, amelyet a megfelelő költségek mellett meg kellett termelni, el kellett készíteni, le kellett palackozni és ide kellett szállítani?"





-->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.