n Jó hír, hogy az Európai Unió, bár a bővítésre csak 2004. május 1-jétől kerül sor, gesztusként már az új év első napjától lehetővé teszi a csatlakozóknak, hogy pályázzanak a közösségi forrásokra. Jó hír az is, hogy az EU tagjaként legalább négyszeresére nőnek a Magyarország számára elérhető uniós támogatások 2004-2006 között. Meglepő azonban, hogy még ez sem épült be megfelelően a köztudatba. Hajlamosak vagyunk úgy tekinteni az Európai Unióra, mint afféle pénzes zsákra, amely - akár a mesében, "Szezám, tárulj!" - varázsszóra működik. Eközben pedig nagyvonalúan átsiklunk azon, hogy a támogatások megszerzéséhez számos feltétel együttes teljesülése - átgondolt kormányzati fejlesztési stratégia, átgondolt tárcapolitika, ugyancsak átgondolt régió- és kistérségi rendszer, továbbá megfelelő jogszabályi környezet, sok-sok kiváló szakember és flottul működő intézmények - szükséges.
Mert mennyit ér az Európai Unió gesztusa és szolidaritása, a tagság első három évére előirányzott több mint hárommilliárd eurós támogatás? Annyit, amennyit képesek vagyunk hasznosítani belőle a magunk javára. És ehhez már nem elég anynyit tudni, hogy miként kell egy pénzes zsák madzagját kibontani. A legsürgetőbb és a legfontosabb nyilvánvalóan a felismerés, hogy pályázni kell. Ezen sokat lendíthet a tájékoztatás, a szemléletváltás, az oktatás és képzés. Például az, ha közismertté válnak a pályázati lehetőségek. A Nemzeti fejlesztési terv (NFT) operatív programjainál témakörök és célcsoportok szerint ezek már most tanulmányozhatók a 2004. január 1-jétől önállósult Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH) honlapján (www.nfh.hu). Ebből a weboldalból is kitűnik, ebben a hivatalban és másutt sokan dolgoznak azért, hogy az országnak legyen elég EU-konform projektje az uniós források hatékony lekötésére.
A tartópillért ehhez operatív programjaival együtt a Nemzeti fejlesztési terv biztosítja; az NFT tavaly március végére készült el hatalmas munkával és hajrával. Magában a pályázatkiírásban, a pályázásban a főpróbát és az eddigi erőfeszítések első csúcspontját tavasszal az Európa pályázat-előkészítő alap (pea) meghirdetése jelentette. A beérkezett mintegy kétezer projektötlet közül a 600-nál több győztes elgondolás, amint - reméljük, mielőbb - komplett pályázati csomaggá fejlődik kormányzati finanszírozással, ugródeszkaként szolgálhat a közösségi támogatások elnyeréséhez. Ám a pea arra is rávilágított, hogy az eddigieknél lényegesen nagyobb támogatásra lenne szükségük a felzárkózást szolgáló uniós strukturális és kohéziós alapok legfőbb kedvezményezettjeinek, az önkormányzatoknak. Hiszen aligha bátorságnak, sokkal inkább pénznek lehetnek híján: mi más magyarázná, hogy Magyarország 3200 önkormányzata közül csak 640 mert nekifutni az első akadálynak. S el kellene gondolkozni azon is, hogy miközben több száz milliós projektekben gondolkoznak Brüsszelben, hová lehetne integrálni a jóval szerényebb, 5-6 milliós igényeket.
Az Európai Bizottság illetékeseinek is sok tanulsággal szolgálhat a pea. Ez a kezdeményezés, amely egyedülálló volt az idén csatlakozók körében, a tapasztalataival bizonyára rávilágít arra is, hogy új megközelítésre, hatékonyabb és rugalmasabb együttműködésre van szükség a csatlakozók és a befogadó EU (brüsszeli és helyi) illetékesei között. Kétségkívül szoros és valóban integrációs volt a hajrá tavaly év végén a közösségi támogatási keret (ktk) kölcsönös szentesítése érdekében, amikor az NFT operatív programjai alapján véglegessé váltak a pályázati témakörök, ám hasonló együttműködésre lenne szükség, legalább az első három évben. Például a pályázatok jogi megalapozásában, a projektgenerálók, a pályázatírók képzésében, vagy az uniós pénzek felhasználását nyomon követő intézményrendszert fenyegető buktatók elkerülésében.
Az operatív programonként már működő irányító hatóságokat - úgy tűnik - túlontúl elárasztották a feladatok. Talán ez magyarázza, hogy tőlük egyelőre rendkívül nehéz információt kapni, holott rajtuk és a hozzájuk kapcsolódó minisztériumokon múlik a konkrét pályázatok kiírása, a beérkező munkák elbírálása. Idehaza a siker kulcsa minden jel szerint a kormány kezében van: erőteljesen felkarolva és nem garasoskodva bátorítani kellene a pályázati folyamat jelenlegi és potenciális szereplőit. Vagyis rá is igaz, ami mindannyiunkra: navigare necesse est.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.