BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

M5-ös számtan

2004.02.12., csütörtök 00:00

Sikerült a terv: az AKA Rt. 40 százaléka a magyar államhoz került, s hamarosan matricával közlekedhetünk a részben "visszaállamosított" úton. Felülemelkedve az arra közlekedők és lakók örömén, talán érdemes azon is elgondolkodnunk, kinek volt jó üzlet a vétel.

A miniszteri kommentár szerint legalább két lehetőség kínálkozott. Megvehette volna a kormány a pályát egészben, potom 270 millió euróért (71 milliárd forintért). Ekkor mintegy 710 millió forintért kaphattunk volna egy kilométernyi - igaz, használt - pályát, miközben az építési költség itthon úgy 2, szomszédainknál pedig 1,5-1,7 milliárdot kóstál.

A kormány által választott alternatíva ellenben csak 21,5 milliárdos azonnali kiadást jelent, ugyanakkor a matrica elfogadása további évi 15-20 milliárdba kerül még 26 évig. A szerződés megkötéséről szóló közlemény szerint az AKA tulajdonosai 17,7 százalékos hozamelvárással számoltak. Látnunk kell azonban, hogy ez a szám immár semmit sem jelent: értelmetlen volna használata, hiszen

az üzleti kockázat jó része eltűnt a cégből. A vállalatnak mostantól két üzletága lesz: egy, amely a sztrádamatricák bevételéből az autópályát igyekszik fenntartani, s egy másik, amely teljesen kockázatmentesen évi 15-20 milliárd forintot tesz zsebre.

Figyelembe véve a mai állampapírkamatokat, sokkal inkább 8,5-12,5 százalékos forrásköltséggel kellene számolnunk. Ekkor a kapott közpénzek jelenértéke 130-227 milliárd forint. Miután ennek 40 százaléka gyakorlatilag az állam saját zsebébe folyik vissza, 78-136 milliárdos összeget kapunk. Az állam tehát - mai pénzhiánya miatt nem meglepő módon - a most olcsóbb, de hosszú távon drágább konstrukció mellett döntött.

Az AKA tulajdonosai aligha jártak rosszul. Mivel a kormány korábbi nyilatkozataival önmagát hozta vételi kényszerbe, az erőfölényben lévő tulajdonosok nyilván csak úgy egyeztek bele az üzletbe, hogy az számukra előnyös. Az általuk 71 milliárdosra taksált cégük kétötödéről úgy mondtak le, hogy cserébe óvatos becslések szerint is 100 milliárd forintot kapnak. Igaz, a matricaértékesítés bevétele aligha éri majd el a mostani díjak adta jövedelmet.

Az azonban mindenképp elgondolkodtató, megérte-e

a néhány éve kötött koncesszió az adófizetőknek?





A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.