n A kilencvenes években úgy látszott, hogy a világ Amerika módjára akar üzletelni, aktív tőkepiacokkal és a részvényesek érdekeiért felelős cégvezetőkkel. Az amerikanizálásnak ezt a módját gyakorta egyszerűen csak mint "globalizációt" említették. Később jött a visszavágás, az Enron-összeomlás és más nagyvállalati botrány. Ennek nyomán a világ nagy része elfordult az amerikai stílusú üzleteléstől.
Európaiak és ázsiaiak újult erővel hirdették, hogy az ő kapitalizmusmodelljük jobban elkötelezett a távlati értékek és víziók iránt, a részvényesi érték pedig nem más, mint hóbort és csalás.
A kontinentális Európában és Ázsia egyes részein mindig volt a üzleti értéknek egy a tartós intézményekhez - különösképpen a családhoz - kötött értelmezése, részint még nagyvállalati körben is. Egy számítás szerint a 100 legnagyobb vállalatból Németországban 17 van családi kézben, Franciaországban 26, Olaszországban 43.
A XXI. század elején a családi érdekeltségek megerősítették magukat azáltal, hogy elküldték a túlságosan amerikanizálódott menedzsereket. Németországban a Mohn család menesztette a Bertelsmann vezetőjét, Thomas Middelhofot, aki a családi vállalkozás tényleges nemzetköziesítésére törekedett. Franciaországban Jean-Marie Messier hasonló okokért lett leváltva, amikor a Lagardere család vissza akarta szerezni az ellenőrzést a cég felett. Érdemes megjegyezni, hogy Jean-Luc Lagardere temetésén részt vett az államfő felesége, a kormányfő és öt miniszter.
Amint azonban Európa viszszaszerezte a bizakodását a saját felfogású kapitalizmusban, beütött a Parmalat-válság. Az üzleti szervezetek modelljéről kirobbant háborúban Európa bírálói azzal érveltek, hogy az eset a családi kapitalizmus válságának megnyilvánulása. Valóban, a Fiat Olaszországban hosszú ideje szomorúan hanyatlik. Az olasz családi kapitalizmus középpontjában álló Mediobanca az alapítójának - Enrico Cucciának és kijelölt utódjának - halála óta vergődik, jóllehet utólag megpróbálta újradefiniálni önmagát, mint egy normális, a tulajdonában való hosszú távú elkötelezettség nélküli pénzügyi intézmény.
Felmerül tehát a kérdés, hogy vajon a kapitalizmus mindkét típusa hiteltelenné vált-e a csalások és csődök hulláma miatt. Történelmileg nézve a családi cégek ellenálló képességét az adta, hogy zavaros időkben jobbak voltak a bizalom menedzselésében, mint más intézmények, például az állam vagy a piac. A francia forradalom megrázkódtatásai és a napóleoni háborúk nagy bizonytalanságot támasztottak, egyúttal azonban elvezettek olyan üzleti dinasztiák kialakulásához, mint a Rotschildok.
A második világháborús vereség után a családi kötelékek nyújtottak kézenfekvő utat az üzlet újraszervezéséhez, ebből a körből származott az információ a piacokról, a szállítókról és a finanszírozási forrásokról. Ez a képesség továbbra is vonzó marad a válságos időkben, a vonzerő azonban attól függ, hogy látják-e a családi tradíciók lényegét.
A kapitalizmus két stílusa úgy állítható szembe, mint a családi és a posztmodern cég. Az amerikai típusú posztmodern cég a piaci dominanciát a márkaképzésben, illetve a képek manipulálásában látja, ami intellektuális hegemóniát biztosít, és elvezet a meghatározó piaci pozíciókhoz. Fogyasztóként elismerjük a nagy márkákat, mivel beléjük oly sokat invesztáltak, és meggyőztek bennünket, hogy bízzunk bennük. Új márkák azzal igazolhatják magukat, ha jelképekben megnyilvánuló tőkére tesznek szert. A nagyvállalati tájképben jelen van a régi, például a Coca-Cola, mellette azonban megjelent az új, például a Microsoft és az Amazon. Az Enron a világ első energiakereskedőjévé akart válni, a Parmalat a tartós tej piacán törekedett ugyanerre. Ebben a versenyben a "futottak még" kategóriájába esik az, aki nem tud szert tenni globálisan meghatározó szerepre.
A családi vállalat ettől lényegesen eltérő logika szerint szerveződik, és gyakorta nem akar túl nagyra nőni. Erőssége, hogy a jövőben is jelen akar maradni, míg egy rugalmasabb tulajdonosi struktúrával rendelkező cég könnyebben eltűnik a piacról. A múltban a hosszú élettartamú cégeket amiatt bírálták, hogy fékezik a növekedést.
A Parmalat olyan családi vállalkozás volt, amely egyúttal posztmodern cég is akart lenni, a szándékolt, gyors terjeszkedés során pedig egyszerűen csalt. A problémáira nem úgy kell tekinteni, mint a családi kapitalizmus tesztjére, hanem mint azokra a veszélyekre, amelyek a régi rendből való kitörés kísértésével járnak.
Amint a globális kapitalizmus formája egyre bizonytalanabbá válik, a családi értékek ugyanolyan fontosak maradnak, mint valaha voltak. A családi tulajdonlás bizalmat épít, elkötelezettséget ígér a hosszú távú jövedelemre és foglalkoztatásra. Ez bizonyosan olyan modell, amely hasznos Európában, Ázsiában és azon túl.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.