BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sem harsona, sem gyászmenet

2004.04.28., szerda 00:00

Felszáll a Wizz Air, földön a Malév. Mindkét hír tegnapi, mindkettő igaz, de mindkettő viszonylagos. Sem harsona, sem gyászmenet nem kell. Elég a józan ész és a mértéktartás, hiszen mégiscsak két külön piaci kategóriát kell összemérni - ha egyáltalán szükség van erre.

A volt Malév-vezér által gründolt diszkontcég júniustól röppenti utasait Európa hat nagyvárosába. Dömpingáron mint minden versenytárs. Ebben semmi rendkívüli nincs, egyszerűen a fapadosoknál kötelező üzleti modell szigorú betartásáról van szó. Ennek egyik kulcseleme a nagyon alacsonyról induló, fölfelé kúszó ár és az árközpontú kommunikáció. Tömegigények kielégítésénél ez is természetes.

Mitől viszonylagos a Wizz Air-hír? Attól, hogy sokan, sok tőkével akarnak talpon maradni a magyar piacon is: nem nagyhangú a Germanwings és a SkyEurope, de már több hónapja közlekednek, beindította kampányát az Easyjet, biztos jön a Ryanair és más kisebbek is próbálkoztak. Ezek egyre nagyobb piaci részt fednek le, és versenyelőnyhöz jutottak. Ezt kell behoznia a Wizz Airnek. Ehhez tőke kell, ami, ha késve is, de valószínűleg mégiscsak megérkezik a Wizz Air számlájára.

A fapadosok megrendíthetik a Malévet - vélik sokan, akik féltik a nemzeti légitársaságot. Én nem dobnám be a törülközőt. Először is azért, mert megfér egymás mellett a két üzleti modell, erre számtalan példa van Európában. Az a lényeg, hogy jól csinálják azt, amit a saját modell megkövetel, közben meg minél gyorsabban eltanulják a fapado-

soktól azt, amit lehet és érdemes.

Tegnap még a sztrájk miatti veszteséget számolták, de ez kellő rugalmassággal mérsékelhető. Az is nyilvánvaló, hogy csak magukra számíthatnak, mert az ÁPV Rt. vonakodik beadni a még tavaly decemberben megígért utolsó, hárommilliárd forintos injekciót. Ez ugyan jól jönne, de enélkül is talpon maradhat a Malév. A termékkínálat szélesedett, jobban igazodik az eltérő keresleti szegmensekhez, és még bővül is, az árrendszer átláthatóbb, végre felfedezték az internetet, folytonos, rugalmas és agresszív a kommunikáció.

Mégsem minden nagyon szép és jó, és nem is mindennel lehetünk elégedettek. Jól mutatja ezt, hogy a Malévet egyelőre senki sem akarja megvenni és az ÁPV Rt. levette a céget az idei privatizációs listáról. Lehet, hogy a külföldiek tudnak valamit?

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.