Az euró magyarországi bevezetése mellett szól - sok számszerűsíthető előny mellett -, hogy a gazdaság megszabadul a hektikus árfolyammozgások, vagy akár valutaválságok kockázatától. Az elmúlt két év devizapiaci történései alapján ez vonzó perspektívának látszik. Ezek után már csak azt kell latolgatni, a gazdaságpolitika hogyan és mennyi idő alatt tud eljutni - jelentős növekedési áldozatok nélkül - a maastrichti kritériumok teljesítéséig, és már csak ennek egy konvergenciaprogramban való rögzítése és egy (újabb) euróátvételi időpont deklarálása van hátra.
A konvergenciaprogramnak azt is feltételeznie kell - a gazdaságpolitikának pedig biztosítania -, hogy az euró átvételét megelőzően a forint árfolyama hivatalosan kezdeményezett leértékelés, jelentős feszültség és a széles sáv adta ingadozási lehetőségek teljes kimerítése nélkül, tehát stabilan képes tartózkodni az ERM II nevű árfolyamrendszerben. Egy olyan árfolyamrendszerben, amely formailag teljesen azonos a forint jelenlegi árfolyamrendszerével, ám tartalmilag abban különbözik, hogy - a középárfolyamot illetően - nem egyoldalú kinyilatkoztatás, hanem az EU-val való megállapodás eredménye. Valamint abban, hogy a sávszéleken az Európai Központi Bank is interveniál(hat) a forint védelmében. Habár az EKB a forint árfolyamát támogató, sávszéli intervenciót megjelenítő látomása voltaképp már egy valutaválság képét vetíti elénk.
Miért irtózunk újabban az esetleges valutaválságoktól, amelyek közismerten a megromlott makrogazdasági egyensúly helyreállításának olcsó módját jelentik? Magyarország legújabb gazdaságtörténetében nem volt részese valódi valutaválság áldásainak, nagyrészt, mert eddigi kormányaink többször bátran nyúltak a valutaválságot helyettesítő preventív leértékelés eszközéhez. Amely mindig párosult - alibiként - némi fiskális kiigazítással. Olyannal, amelynek néhány év után nyomát sem lehetett látni.
Könnyen előfordulhat, hogy a magyar gazdaság számára az euró átvétele után a valutaválság - vagy az ezt megelőző kormányzati indíttatású leértékelés - fizikai lehetetlensége nem előny, hanem tehertétel lesz. A nem megfelelő - értsd ez alatt a stabilitási és növekedési paktumnak meg nem felelő - gazdaságpolitika következménye akkor ugyanis nem lehet más, mint alacsony növekedés vagy akár stagnálás és növekvő munkanélküliség.
Magyarországon az árfolyam szerepéről azóta éleződtek ki a viták, amióta a jegybank törvényi mandátumának megfelelően az árfolyamra (is) alapozott következetes antiinflációs politikát próbált folytatni, miközben a gazdaságpolitika más prioritások által vezérelve arról nem, vagy csak vonakodva vett tudomást. Ezzel a potenciális - a mi esetünkben életre kelt - konfliktussal nagyon is szándékosan számoltak a maastrichti szerződés alkotói. A következetesen az árstabilitás elérésére törekvő jegybank léte a súlyos növekedési áldozatokat elkerülni igyekvő gazdaságpolitikát el kell tántorítsa az ezzel ellentétes irányultságtól. Ha nem, akkor egy hitelesség megszerzésére törekvő jegybanknak fel kell vállalnia, hogy monetáris politikája korlátozza a növekedést, recessziót idéz elő és a munkanélküliségi ráta ideiglenesen emelkedik.
A legkevésbé költséges gazdaságpolitika az, amely eleve elkerüli ezt a célok közötti konfliktust. Rövid távon - de valóban csak rövid távon - a második legjobb megoldás a megbomlott makroegyensúlyt helyreállító valutaválság, vagy legalábbis a nagyobb mértékű leértékelés. E második "legjobb" megoldásnak áldozatául esik az árstabilitás és a jegybanki hitelesség. Meg a részvétel a valutaunióban.
Magyarországon az érvényes árfolyamrendszer - a piaci folyamatok szempontjából irreleváns középárfolyamával és a spekulációt szinte vonzó sávhatárokkal is - nehezíti vagy akár ellehetetleníti a monetáris politika legfőbb céljának elérését. Ez az árfolyamrendszer nem kompatibilis az inflációs célkövetéshez szükséges jegybanki eszközfüggetlenséggel. Ez az árfolyamrendszer közgazdasági szempontból éppúgy célszerűtlen, mint a helyébe lépő és tőle formailag nem különböző ERM II.
De az ERM II nem kis, nyitott gazdaságok számára ajánlott árfolyamrendszer, hanem megint csak egy a szerződés alkotói által kitűzött tesztpálya, amelyen egy euróra jelölt ország bebizonyíthatja, úgy képes összehangolni gazdaságpolitikai céljait - az árstabilitást is beleértve -, hogy a monetáris politikára mint mankóra már akkor sincs szükség, amikor ez még igénybe vehető lenne. Az euró átvétele ennek a mankónak az eldobását jelenti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.