Hamarosan Magyarországon is útdíjat kell majd fizetni a tehergépkocsiknak - nyilatkozta a gazdasági miniszter a Financial Times Deutschlandnak. A németek számára a hírnek leginkább az adta a jelentőségét, hogy a régióban két, egy német és egy osztrák díjfizetést ellenőrző rendszer verseng egymással. A nemrégiben hasonló rendszer bevezetését bejelentő Csehországban is e két megoldás kiépítői indulnak az állami tenderen, s alighanem itthon sem lesz ez másként. A háromféle fizetési módot is integráló német szisztéma alapvetően műholdas útvonal-ellenőrzésre épül, míg a sógorok az ennél kevésbé futurisztikus és eddig jóval üzembiztosabbnak bizonyult infravörös leolvasást alkalmazzák.
Egy ilyen, a megtett kilométerek alapján díjat kirovó rendszer különösen akkor értékelődhet fel, ha Románia uniós csatlakozásával az előrejelzéseknek megfelelően valóban megugrik majd a tranzitforgalom. Akkorra olyan díjstruktúrát kell összkalapálni, amely az autópályák használatára ösztönzi az árufuvarozókat, s minimálisra csökkenti a kijátszhatóságot. Márpedig ez utóbbi még tőlünk nyugatabbra sem sikerült tökéletesen.
Csakhogy míg Ausztriában és Németországban csupán azt kellett fontolóra venni, hogy a rendszer kiépítési költségei megtérülhetnek-e valaha, itthon alighanem sokkal komolyabb kihatása lehet az útdíj intézményének.
A megtett távolság ellenőrzéséhez szükséges berendezéseket ugyanis várhatóan a csak belföldön fuvarozóknak is be kell majd szereltetniük, ami sok öreg járművel közlekedő vállalkozó számára az ipar visszaadását és a hazai tarifák megugrását hozza.
Mivel a bevezetés határozott szándéka a többletbevétel elvárását sugallja, érdemes volna előre felkészülnünk arra is, hogy a díjak bevezetése forgalomterelő hatással járhat. A fizetési kötelezettség ugyanis nyugatabbra csak autópályákra vonatkozik.
A mai matricás rendszerben a hosszabb távú fuvaroknál jobban megéri a sztráda, mint a rövideknél. A kilométer-arányos fizetésnél viszont nőhet a nyomás, hogy a messzire vitt árut mellékutakon szállítsák.
Ráadásul vannak olyan hazai viszonylatok, ahol nem az autópálya a legrövidebb útvonal. Így ha túl magas lesz a pluszköltség, a teherkocsik inkább a lakott településeken át közlekednek majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.