BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autót a plázából

2005.03.09., szerda 00:00

Alighanem az autószalonok az utolsók a kiskereskedelemben, amelyek márkánként szakosodva kínálják a közeli helyettesítő termékeket, igaz, már nem sokáig. Az elmúlt években szinte minden kiskereskedelmi ágban azok a cégek teljesítettek jól, amelyek a választék bővítésére és az üzletméret növelésére koncentráltak: elég csak a hipermarketek vagy a könyváruházak sikerére, illetve az olyan kis boltokból álló láncok kudarcára gondolnunk, mint a Keravill és a Murányi.

Amennyiben az uniós liberalizáció életbelépésével az év második felében valóban megnyílnak az első személygépkocsi-áruházak Budapesten, az alighanem új korszak kezdetét jelzi majd. Érzékeltetik ezt a számok is: az egyik beruházó egy esztendő után már több mint tízezer kocsit értékesítene évente, miközben tavaly itthon 205 ezer autót adtak el, s a hazai jövedelmi viszonyok mellett szakértők szerint hosszabb távon évi 180 ezer kocsi értékesítése lehet reális. Márpedig egyetlen üzlettől ötszázalékos részesedést várni egy országos piacon igencsak szép terv, különösen, ha több hasonló bolt is működik.

A kérdés az, miért mennének a vásárlók vidékről és a főváros minden részéről Budapest határába, ha a szomszéd sarkon is pontosan ugyanazt a kocsit kapják. Lehet persze többletszolgáltatásokat kínálni, kedvesebbnek lenni, egy helyen nagyobb márkaválasztékot áttekinthetően tálalni, de ha nem az autópláza a legolcsóbb, a vevők - különös tekintettel a magyarok igen nagy árérzékenységére - bizony máshol adják le a rendelést az itt kinézett kocsikra is.

Emiatt alighanem az autóáruházak megjelenése komoly árversenyhez vezet, amelyet csak a nagy forgalmú hagyományos láncok bírnak majd. Így hosszabb távon jóval kevesebb helyen kínálnak majd új kocsikat, és sok mai kis szalon tönkre megy, vagy profilt váltva használtjármű-értékesítésre tér át. Ezt láttuk néhány éve a belvárosi kisüzleteknél is.

Csak erősíti a trendet, ha a hipermarketláncok korábbi terveiknek megfelelően szintén belépnek az új gépkocsik piacára. Ráadásul mögöttük is komoly tőkeerő áll, így a koncentrációval párhuzamosan a verseny aligha csökkent. Így egy év múlva alighanem sok kis szalon tulajdonosa hangosan panaszkodik majd, míg a vevők elégedettebben távoznak.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.