BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővül a konkurencia - változik-e az autókereskedelem?

Két nagy, komplex szolgáltatást nyújtó autópláza épül Budapesten. Az M3-as kivezető szakaszán lévőben harminc, a békásmegyeriben legalább fél tucat márka modelljeit fogják árulni. A szakma azonban szkeptikus a beruházások jövőjét illetően, bár többek szerint az is világossá vált, hogy átalakulások várhatók az autókereskedelemben. Ez persze főként a teljes uniós liberalizációval függ össze, amely novembertől érvényesül.
2005.03.18., péntek 00:00

Bizalom / Jean-Marie Walch (A Citroën Hungária ügyvezető igazgatója)

"Az európai uniós szabályozás lehetővé teszi ugyan a több márkát forgalmazó autókereskedések, autóplázák létrehozását, azonban számos felmérés szerint az ügyfelek új autójuk megvásárlásakor teljes körű szolgáltatást várnak el. Ennek meghatározó része a karbantartás és az esetleges javítás is. Mindezt egy helyen csak a hivatalos márkakereskedések tudják nyújtani. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a gépkocsi tartós fogyasztási cikk - ha ugyan nem luxuscikk -, így elengedhetetlen az a bizalom, amellyel az ügyfél a márka értékesítőjéhez fordulhat. Több márka értékesítése esetén a termék átfogó, minden részletre kiterjedő ismerete nem biztosított. Az autó és tulajdonosa életében a vásárlás csak egyetlen momentum, így a biztos szervizháttér, illetve a szolgáltatás magas színvonala az, amely márkahűvé teszi a vásárlót."

Színesedhet a kép / Gablini Gábor (A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke)

"Mindenképpen színesíti az autókereskedelmi palettát a plázák munkába állása, de azt hiszem, ez még nem a jövő, nem végleges megoldás a piaci kihívásokra. A beruházások s főleg nagyságrendjük ugyanakkor jelzik, hogy átalakulások várhatók az autókereskedelemben, és ez talán az egyik lehetséges irány. Maga a koncepció - hogy a vevők egyre többet akarnak látni, és összevetni a másik gyártó kínálatával - önmagában nem elvetendő. A vásárlóközönség majd megerősíti vagy elveti a kezdeményezést. Az azonban figyelemre méltó, hogy Európában nincs példa ilyen objektumokra. Mindazonáltal az a véleményem, hogy nem elég, ha egy bemutatóterületen egy komoly márka kínálatából csak négy-öt modellt lehet megtekinteni. Ezért talán az olyan nagyméretű szalonokra vár szép jövő, ahol egy márka teljes palettáját bemutatják."

Követelmények / Együd Tibor (A Mazda Motor Hungary ügyvezető igazgatója)

"Két szempontból is aggályos a plázák jövője és sikere. Először is kérdéses, hogy az épületek bemutatóhelyei megfelelnek-e a márkaképviseletek szabta követelményeknek. Az importőrök szigorú előírásokat adnak ki a szerződéses márkakereskedőknek, amelyekben még a szalon és a parkolóhely távolsága is szerepelhet. Piaci szempontból pedig csak hosszabb idő alatt dőlhet el a siker kérdése. A gyárak ugyanis az exkluzív bemutatótermek létesítését várják el. Az ilyen plázáknak az Egyesült Államokban van nagy múltjuk, de úgy tűnik, mintha ott is csökkenne a jelentőségük. És ha nyugati kereskedők megvetnék lábukat Magyarországon, ők sem feltétlenül ilyenekben fognak gondolkodni. A plázák mellett szólhat az ingatlanhatékonysági mutató, de kizártnak tartom, hogy mind a harminc márka előírásainak meg tudjon felelni egy ilyen létesítmény."

Hagyományos modell / Eppel János (A Porsche Hungária ügyvezető igazgatója)

"A gyárak és az importőrök alapvetően a hagyományos értékesítési modellben hisznek. Olyan egymással versengő autószalon-szerviz egységekben, amelyek a város különböző pontjain találhatók, és ahol használtautó-beszámítás és -értékesítés is van. A gyári képviseletek nem abban érdekeltek, hogy egy épületben egymás mellett legyenek a különféle autómárkák. Emiatt nem hiszem, hogy az autóplázák elegendő szerződést tudnak kötni. Igaz, novembertől - az EU autókereskedelmének teljes liberalizálását követően - elvileg bármelyik kereskedő megtelepedhet ott. De neki sem lesz ez érdeke, mert az ilyen áruház jellegű egységben a vevők csak a vételár alapján döntenek. Egy pláza abban az esetben működhetne rentábilisan, ha a tulajdonos a bemutatandó összes márka képviseletével díleri szerződést kötne. Nem hiszek ebben a koncepcióban."

Túlzott optimizmus / Győző Gábor (A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke)

"Túl optimistának tartom a beruházókat, mert ez a modell még Nyugaton sem vált be. Nehéz a gyárak eltérő követelményrendszerét egy légtérben megoldani. Igaz, a vásárlóknak kényelmes lesz, hogy az egymás közelében kiállított modelleket összehasonlíthatják, de úgy gondolom, a plázákban csak kiválasztani fogják autóikat. Megvenni nem. A márkaképviseletek nem véletlenül szórták tele kereskedésekkel az országot, hiszen az volt a cél, hogy mindenki a hozzá lehető legközelebbi ponton vásárolhasson és szervizeltethessen autót. Ennek megfelelően alakultak a fogyasztói szokások is. Az autótulajdonosok a lakóhelyük vagy a munkahelyük közelében intézik az ilyen ügyeket, ott, ahol tömegközlekedés is van. Az M3-as mellett épülő AutóPlazában pedig hiába lesz nagy szerviz, ha a tulajdonosnak helyben kell megvárnia a javítás végét. Ez akár órákig is eltarthat."

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.