Külföldi tankolás
"Bár Európában az utóbbi egy év alatt átlagosan 20 százalékkal növekedtek az üzemanyagárak, és megjelent a németországi és ausztriai elektronikus autópályadíj-fizetés is, a Waberer's csoport fuvarmegbízásainak száma ez év áprilisban 12 százalékkal volt több, mint az elmúlt év azonos időszakában. Az áremelkedések jelentős részét a tevékenységek optimalizálásával ellensúlyoztuk. A cégcsoport nemzetközi fuvarozásban részt vevő több mint 1200 kamionja már az olajárak drasztikus emelkedése előtt sem Magyarországon tankolt, mert az üzemanyagot terhelő jövedéki adó mértéke a szomszédos országokban lényegesen kisebb, mint hazánkban. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy alig öt százalékkal emeltük fuvardíjainkat. A külföldön tankolás önmagában is hatszázalékos versenyelőnyt biztosít azokhoz képest, akik itthon szerzik be az üzemanyagot."
Csiszár Károly A Waberer's csoport szállítmányozási és fuvarozási igazgatója
Többletteher
"A MÁV Rt. gázolaj-tervezési ára ebben az évben bruttó 167,50 forint literenként. Most - a rögzített fix diszkonttal együtt - éppen bruttó 186,30 forint. Amennyiben a vasúttársaság ezt az árat rögzítené az év végéig, akkor a tervhez képest - bruttó értéken - több mint egymilliárd forint nagyságrendű többletterhet jelentene számára. A MÁV terveiben szerepel a további vasút-villamosítás, például a Győr-Pápa-Celldömölk közötti vasútvonalon. A villamosított vasútvonalak növelése a dízelvontatás részarányának csökkentését és ezzel együtt a gázolajfogyasztás mérséklését jelenti. Mivel az olaj árának emelkedése az infláció növekedésével jár, hosszú távon biztosan érezteti hatását a személy- és áruszállítás árainak kialakulásában, növekedésében is. A többletköltséget azonban a MÁV egyelőre nem kívánja áthárítani az utasközönségre."
Kavalecz Imre A MÁV Rt. sajtószóvivője
Állami beavatkozás kell
"Az idei évi gázolajár nagymértékű és hektikus változásainak lehetőségére már tavaly decemberben felhívtuk tagjaink figyelmét, és a korábbi veszteségeik kompenzálására a Pénzügyminisztérium által bejelentett és várható inflációnál legalább 5 százalékkal magasabb díjemelést javasoltunk érvényesíteni a keretszerződést kötőknek. Április közepéig már elértük a bejelentett inflációt, és a trend a továbbiakban az idén is a veszteségeinket növeli, ezt évközi áremeléssel nem tudjuk érvényesíteni a megbízók felé. Vállalkozóink versenyképességének javítása érdekében az államtól a jövedéki adó csökkentését kértük, és bizonyítjuk, hogy a kért tízforintos csökkentés fogyasztásnövekedést okoz idehaza, és a költségvetésnek nem lesz vesztesége, mivel nemcsak a jövedékiadó-bevételek, hanem az áfa-, társaságiadó-, iparűzésiadó- és a vámbevételek is emelkednek majd."
Peredi Péter A Fuvosz főtitkára
Áremelésre várva
"A Volánbusz Rt.-t az üzemanyagárak vártnál nagyobb mértékű növekedése rendkívül érzékenyen érinti. A 2005. évi üzleti tervben - az inflációs várakozáshoz igazodva - éves szinten 4,5 százalékos emelkedést vettünk figyelembe. Az év eddig eltelt időszakában a növekedés már megközelíti a 10 százalékot. Ez több száz millió forint többletköltséget okoz, amelyet a társaság már nem tud kigazdálkodni. A GKM az év elején 4,5 százalékos viteldíjemelésről határozott. A Volán-társaságok 2004-ben 7,3 százalékos áremelést tartottak indokoltnak. Az ármegállapító rendelet megjelenését követően már jeleztük az évközi áremelés szükségességét. Az árhatósági intézkedésre ez idáig nem került sor, emiatt a társaság racionalizálásra kényszerül. Az üzleti terv a menetrend szerinti forgalomban - éves szinten - 3,2 százalékos csökkentést tartalmaz."
Sohár István A Volánbusz Rt. vezérigazgató-helyettese
Nehéz továbbhárítani
"A Mol kiskereskedelmi literenkénti bruttó gázolajára 231 forint értéken ,zárt' tavaly év végén. A héten 252 forintot kell fizetni literenként, tehát az eltelt negyedév alatt közel 10 százalékos az emelkedés. Sőt, ha a tavalyi átlagárhoz viszonyítunk, már 13 százalék körüli a drágulás mértéke. Tavalyelőttről 2004-re nagyjából 6 százalékos volt a dízelár változása, ezt még úgy-ahogy ,megemésztette' a piac. Szerződéseinkben átlagban sem sikerült a megcélzott 5 százalékos fuvardíjemelést elérni. Nagyobb kapacitással dolgozunk például az M7-es építésén, ahol tavaly rögzítettük az árakat 2006 végéig. Másik nagy szerződéses partnerünknél pedig gyakorlatilag a 2000. évi árszinten dolgozunk. Ilyen körülmények között az üzemanyagár növekedésének kompenzációjára esélyt sem látok. Nagyon kívánatos lenne a gázolaj literenkénti árának 220 forintos értékre való ,beállása'."
Völgyi Lajos Az Interfuvar Kft. társtulajdonos-ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.